1.4.2021 Ajoneuvot Lexus LF-Z Electrified – samurain sähköinen tulevaisuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexus LF-Z Electrified kertoo tulevasta vähintäänkin muotojen osalta. Sen 400 kilowatin teho ja 600 kilometrin toimintamatka ovat houkuttelevia lukemia. Lexus LF-Z Electrified on konseptiauto kertomaan merkin sähköisestä tulevaisuudesta. Se yhdistelee taitavasti pyöreitä kuin savesta dreijaamalla saatuja ja toisaalta teräviä miekalla veisteltyjä muotoja yhteen. Sähköinen samurai tulee tunnistettavasti Japanista.Konseptiauton tekniset tiedot eivät ole aivan yhtä merkityksellisiä kuin tuotantoauton tapauksessa, mutta kyseessä on lähes 4,9 metriä pitkä ja 2 metriä leveä auto. Nelivetoinen sähköauto omaa yhteensä 400 kilowattia tehoa ja paikaltaan päästään 100 kilometrin tuntinopeuteen tasan 3 sekunnissa. Omamassaksi kerrotaan 2,1 tonniaKapasiteetiltaan 90 kilowattitunnin nestejäähdytteisen litiumioniakun pikalataustehoksi kerrotaan 150 kilowattia. Täydellä varauksella tavoitellaan jopa 600 kilometrin toimintamatkaa. Aika näyttää milloin vastaavia lukuja saataisiin Lexuksen tuotantoautoihin, sillä UX300e ei toki vielä ihan vastaavaan yllä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLexus LF-Z Electrified on muotoilun tulevaisuusKuvien muodossa julkaistu LF-Z Electrified -konseptimalli heijastaa ajatuksia, mihin suuntaan Lexuksen design tulevaisuudessa kehittyy. Hallitsevia piirteitä ovat voimakkaat mittasuhteet ja erottuvat yksityiskohdat. Suuret pyörät sijaitsevat auton kulmissa reilun akselivälin ja leveän olemuksen saavuttamiseksi.Muotoilijat ovat kehittäneet Lexukselle tyypillistä etusäleikön muotoa, ja tätä on heijasteltu koko autoon. Matalat takavalot sisältävät uudenlaisen Lexus-logon, joka vihjaa varmasti jo tulevasta.Tazuna-kojelautaKojelaudassa nähtävä uusi Tazuna-konsepti vie Lexuksen pyrkimyksen kuljettajan ja auton yhteenliittymästä uuteen ulottuvuuteen. Tazuna-konseptin inspiraation lähteenä on ollut perinteiset japanilaiset suitset, joiden avulla ratsastajat ovat olleet jo vuosisatoja luontaisessa yhteydessä ratsuunsa. Kaikki ajoneuvon hallittavuuteen liittyvä on näiden suitsimaisten ohjainten lähettyvillä.Kojelauta on Lexuksen mukaan ajoneuvon sydän, jossa mittaristo ja muut elementit on sijoitettu suhteellisen pienelle alueelle. Tämä luo kuulemma virkistävän avoimen tilan ja vieraanvaraisuutta korostavan Omotenashi-tunteen. Kojelauta yhdistyy saumattomasti oviin ja panoraamalasikatto lisää matkustamoon valoa.Kuljettalle tarjottava informaatio on keskitetty yhdelle alueelle, joka koostu lisättyä todellisuutta hyödyntävästä tuulilasinäytöstä, mittaristosta sekä multimedian kosketusnäytöstä. Ajamisen tukitoiminnot on keskitetty ohjauspyörän ympäristöön. Samaa suuntausta kerrotaan nähtävän jatkossa muutenkin Lexuksen sisätiloissa.TähtitaivastaLexus LF-Z Electrified -konseptimallin keinoäly (AI) oppii kuljettajan mieltymyksiä ja käyttäytymistä. Ääniohjaus auttaa hallitsemaan toimintoja tiehen keskittyen. Keinoälyn ja kuljettajan vuorovaikutus voi realisoitua myös keinoälyn ehdottamilla reiteillä, jotka ovat kuljettajan ajokäyttäymisestä opittuja.Digitaalinen avain mahdollistaisi ajoneuvon käytön halutuille ihmisille ilman, että fyysistä avainta tarvitsisi kierrättää käyttäjillä. Ovien lukitusta ja muita ajoneuvon toimintoja voidaan ohjata älypuhelimella.Ovenkahvat nousevat automaattisesti esiin kuljettajan tai matkustajan lähestyessä autoa avaimen kanssa ja lukitus sekä ovi voidaan avata kevyellä ovenkahvan kosketuksella. Ajoneuvosta poistuttaessa ovi avataan painamalla avauspainiketta, jolloin anturit auttavat tarvittaessa varoittamaan ajoneuvon läheisyydessä olevista jalankulkijoista ja ajoneuvoista autosta poistuttaessa. Lexus käyttää tästä järjestelmästä nimitystä E-Latch.Panoraamakatto on valmistettu elektrokromaattisesta lasista. Materiaali mahdollistaa lasikaton tummentamisen tarpeen mukaan. Lisäksi kattoon integroitu valaistus voidaan asettaa jäljittelemään tähtitaivasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköinen tulevaisuusTällä hetkellä Lexuksen mallisto tarjoaa yhdeksän hybridi- ja täyssähkömallia yli 90 maassa. LF-Z Electrified -konseptimalli piirtää suuntaviivat Lexuksen tulevaisuudelle näyttäen miltä merkille ominainen muotoilu, ajettavuus ja kehittyneet teknologiat näyttävät vuotta 2025 kohti kuljettaessa.Lexus kiihdyttää uusien mallien kehitystahtia täyttääkseen muuttuvat ja erilaiset asiakasodotukset ympäri maailmaa. Vuoteen 2025 mennessä Lexus esittelee 20 täysin uutta ja uudistunutta mallia. Nämä sisältävät yli 10 täyssähkö-, ladattavaa hybridi- tai itselataavaa hybridimallia.Maailmanlaajuisesti Lexus tulee tarjoamaan kaikista malleistaan sähköistetyn version vuoteen 2025 mennessä. Tuolloin sähköistettyjen malliversioiden odotetaan edustavan yli puolta globaalista myynnistä.Seuraava tavoite on kaikkien mallien osalta täydellinen hiilineutraalius koko ajoneuvon elinkaaren ajalta koskien niin valmistusta, logistiikkaa kuin kierrätystäkin. Viimeksi mainitun aspektin osalta ei riitä vain tarkka materiaalivalinta kierrätettävyyden kannalta vaan tarvitaan myös tietoa materiaalien valmistustavoista.– Haluan esittää sydämellisen kunnioitukseni kaikille ihmisille ympäri maailmaa, jotka taistelevat tällä hetkellä useiden eri haasteiden kanssa. Samalla kun täytämme sosiaalisen velvollisuutemme etenemällä kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa haluamme tuottaa sellaista iloa ja hauskuutta mihin autot pystyvät. Teemme tinkimättömästi töitä, jotta asiakkaillamme ja kaikilla Lexuksen kanssa tekemisissä olevilla on aihetta onnellisuuteen ja aitoon hymyyn. Aloittaen kahdesta tänä vuonna esiteltävästä uutuusmallista me jatkamme sellaisten innovatiivisten ajoneuvojen kehittämistä, jotka pystyvät tuottamaan lisäarvoa asikkaidemme entistä enemmän toisistaan erottuville elämäntyyleille, summaa Lexuksen johtaja Koji Sato.Kuvat ja lähde: Lexus Lue lisää Kaikki artikkelit 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster