6.6.2025

Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy  – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä

Kuva Nissan
Nissan Leaf

Uusi Nissan Leaf on pian totta. Syrjähypyn crossoveriksi tehneen sähköautopioneerin toimintamatkan kerrotaan asettuvan 300–500 kilometrin tienoille.

Nissan Leaf oli käytännössä markkinoiden ensimmäinen massoille suunnattu täyssähköauto sen vuonna 2010 tapahtuneen esittelyn aikaan. Tuon jälkeen Leafeja on myyty kahdessa sukupolvessa yhteensä yli 700 000 kappaletta. Ensimmäisen sukupolven Leaf on tähdittänyt myös Moottorin käyttötesti käytetyllä -juttusarjaa.

Pioneerin roolinsa vuoksi vanhempia Nissan Leafit ovat saaneet varsin vanhanaikaisen sähköauton maineen. Tähän asti esimerkiksi Leafin korkeajänniteakku on ollut passiivijäähdytteinen, joka on asettanut tiettyjä rajoituksia esimerkiksi pikalataamiselle – joka muuten on tapahtunut tähän saakka hiljalleen poistuvan CHAdeMo-liittimen kautta.

Uusi Nissan Leaf tulee käyttämään Renault-Nissan-Mitsubishi -yhtymän CMF-EV -perusrakennetta, esimerkiksi isomman Nissan Ariyan tavoin. Tämä tarkoittaa nykyaikaista sähkötekniikkaa CCS-latausliittimineen. Nissan ei ole vielä julkaissut tarkempia teknisiä tietoja, mutta tuoreella videolla varapääjohtaja Richard Candler kertoo lisätietoja katumaasturimaisempaan suuntaan muuttuvasta Leafista.

Candler puhuu Leafin toimintamatkan yltävän 300 ja 500 kilometrin välille. Akun kokoa ei kerrota, mutta toimintamatkan kerrotaan olevan hyvän energiatehokkuuden ansiota.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vartissa 250 kilometriä toimintamatkaa

Nissanin tietojen mukaan ihmisten tankkauspysähdykset vievät myymäläkäynteineen keskimäärin 14 minuuttia. Candlerin mukaan Leaf tarjoaa vastaavan mittaisella latauksella 250 kilometriä lisää toimintamatkaa. Lataus tukenee plug and charge -toiminnallisuutta, eli joidenkin operaattoreiden kohdalla Leaf rupeaisi latautumaan heti kaapelin kiinnityttyä autoon.

Nissan Leaf

Nissanin muotoilujohtaja Nobutaka Tasen mukaan uuden Leafin ilmanvastus on parempi kuin yhdessäkään sarjavalmistetussa Nissanissa aiemmin. Euroopan mallin kohdalla tämä tarkoittaa muun muassa ilmanvastuskerrointa 0.25. Tämä on saavutettu korin muotoilun lisäksi muun muassa Leafille jo ennestään tutuilla aerovanteilla ja suljettavilla keulan tuuletusluukuilla. Myös himmentyvä panoraamakatto on suunniteltu ilmanvastuksen ehdoilla.

Uusi Leaf tullaan esittelemään teknisine tietoineen vielä myöhemmin kesäkuussa.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat