19.7.2024

Tekoäly käy haastamaan matkaoppaita

Kuva Kuvakaappaukset sivustot, Moottorin arkisto

Kaikki lienevät yhtä mieltä siitä, että tekoäly muuttaa ja on jo muuttanut elämäämme ehkä nopeammin kuin mikään muu tekninen kehitys viime vuosina. Myös matkojen suunnittelussa.

Tieto on valtaa – ja tietoa hallinnoimalla taotaan verkossa rahaa. Erilaiset tekoälyyn pohjautuvat robotit keskustelevat jo kanssamme autokauppojen sivustoilla ja lentoyhtiöiden asiakaspalvelijoina.

Nyt botit ovat tulossa vauhdilla myös matkailuun. Haasteet ovat kuitenkin melkoiset. Jos ei auton ostaminen ole yksinkertainen tapahtuma, matkan suunnittelu on vielä astetta monimutkaisempi monivalintatehtävä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hakukone tietää – tai ei

Hakukoneet jakavat tietoa, mutta mihin tietoon voi luottaa? Ja jos ette ole sitä koskaan kokeilleet, testatkaapa ihan huviksenne samaa kysymystä eri hakukoneilla. Vastaus on todennäköisesti hyvin erilainen. Siitä saattaa toki olla hyötyä, että Google tuntee jo historiasi ja mieltymyksesi, mutta näin ei todennäköisesti päädy mihinkään kovin yllättävään suositukseen kohdetta valitessa.

Tekoälyn suurin potentiaali on joka tapauksessa sen älyosassa eli kyvyssä käsitellä iso määrä tietoa nopeasti. Teko osa on pikemminkin se, mikä sitten tökkii. Tekoälyn oppivuus on joka tapauksessa muuttamassa matkahakujen luonnetta, mikä antaa ainakin isoille matkailuyrityksille mahdollisuuden käydä interaktiivisia keskusteluja asiakkaiden kanssa. Tämä parantaa asiakkaiden käyttäjäkokemusta, kun hakuprosessi tuntuu intuitiivisemmalta ja paremmin omat henkilökohtaiset toiveet huomioivalta.

Ja totta kai kieli vaikuttaa myös hakutuloksiin. Englannilla toimitaan isossa maailmassa isojen matkailuyrittäjien pelikentällä, tietoa ja tarjontaa on jopa liikaa. Suomen kielellä ollaan pienimuotoisempien asioiden äärellä. Toisaalta se saattaa avata myös näppärälle matkailualan toimijalle uudenlaisen mahdollisuuden päästä kiinni omaan kohderyhmään.

Tosin kielimuuri on tekoälylle huomattavasti matalampi kuin ihmiselle. Mutta miten hyvä ja tarkka käännös sitten on, se on vielä oma juttunsa. Tässäkin mennään isot edellä. Käännökset valtakieleltä toiselle samanlaiselle toimivat jo yllättävän hyvin. Suomen kielen kanssa moni käännösohjelma yhä takeltelee.

Isot edellä

Pienet matkatoimistot ammattilaisineen ovat katoavaa kansanperinnettä. Näin se vain valitettavasti on. Nykyinen tehokkuuteen tähtäävä maailma ajaa kehitystä armottomasti tähän suuntaan. Ja moni meistä on varmasti jo tukeutunut tekoälyyn matkaa haettaessa. Isoista kansainvälisistä toimijoista mm. booking.com että Expedia käyttävät jo tekoälyä palveluissaan. Ne molemmat hyödyntävät ChatGPT:tä.

Yksittäisiä asioita on helppo ja nopea hakea, myös hintavertailut sujuvat jo nykyään hienosti. Mitä enemmän toiveita hakulistalle haetaan, sitä vaikeammaksi homma menee. Ja riskit haun epäonnistumiseen kasvavat. Sopivan hotellin, ravintolan, museon ja vuokra-auton löytää varsin helposti, nuo kaikki neljä yhdessä ja samassa haussa on jo vaikeampi pala. Kaupunki- tai rantalomakohteissa pärjää varmasti myös hakukoneen tarjoamien vaihtoehtojen kanssa. Autolla matkustaminen kohteesta toiseen tuo kuitenkin lomaan niin monia elementtejä, että tekoälykin on kovilla.

Autoloma haaste tekoälylle

Testasimme Curisio-sivustoa, joka on saanut hyviä kansainvälisiä arvioita. Annoimme kohteeksi Helsingin. Emme asettaneet mitään kriteerejä eli halusimme olla mahdollisimman avoimia. Vaihtoehtoja tuli neljä: 15, 18, 19 tai 22 päivää. Hintahaarukka oli kahdelle hengelle 2700–3950 dollaria eli 2495–3650 euroa.

Ensimmäinen vaihtoehto vei Jyväskylään (2 yötä), Petäjävedelle (2 yötä), Pihtiputaalle (3), Lumijoelle (1), Kannukselle (1), Konnevedelle (1), Hankasalmelle (3) ja takaisin Helsinkiin. Reittivalinta oli mielestämme yllättävä. Matkaa ei myöskään yritetty selvästikään myydä visuaalisesti, reittiin haetut kuvat olivat itse asiassa melko tylsiä. Luonto oli toki isossa roolissa.

Seuraavaksi halusimme räätälöidä retkeä. Reittiin pystyy lisäämään uusia kohteita, matkalaisten määrää pystyy vaihtamaan, ajankohtakin on tietysti tärkeä – budjetti myös. Kokeilimme vain budjetin tuplaamista. Vaihtoehtoja tuli taas neljä, nyt kaikki kestoltaan 15 päivää. Edullisin näistä oli 3973 euroa. Nyt reitti oli: Hoho eli Laukaa (1), Vesanto (1), Kiuruvesi (1), Pihtipudas (1), Oulu (3), Kannus (1), Kaustinen (1), Pyhä-Häkkin kansallispuisto (1), Suolahti (1), Muurame (1), Jyväskylä (1) ja Parkano (1) ennen paluuta Helsinkiin. Kuvatarjonta oli vielä yllättävämpi kuin ensimmäisessä vaihtoehdossa – yksi kuvista oli esimerkiksi aika huonolla resoluutiolla lähikuva vanhan Hagströmin tehtaan kellotornista Kokkolassa. No, onhan se tietysti jonkinlainen maamerkki, mutta ei ehkä kuitenkaan roadtripin arvoinen – anteeksi nyt vain kokkolalaiset. Ja oliko tuo kellotorni syy tekoälylle suunnitella reitti Kokkolan kautta jää tietysti epäselväksi, koska valmiiksi piirretyn reitin lisäksi matkaan ei kuulunut ohjelma- tai käyntikohdesuosituksia.

Toki reittisuosituksessa on linkki niihin tärkeimpiin paikkoihin, joiden kautta ajetaan. Esimerkiksi Hohon kohdalla linkki vei Wikipediaan, joka tietää Hohosta englanniksi vain tämän.

Reitin lisäksi matkalaiselle tarjotaan lyhyt yhteenveto kustannuksia eli paljonko majoitukset ja ruokailut, sisäänpääsymaksut, polttoaine yms. verottavat budjetista.

Kokeilimme mielenkiinnosta vastaava suositusta Los Angelesiin. Vaihtoehtoja oli taas neljä, ja ne oli rakennettu teemojen ympärille eli selvästi rakentavammin kuin Helsingin kohdalla. Valitsimme ufoihin ja atomipommiin keskittyvän retken, koska se tarjosi mielestämme mielenkiintoisen lähtökohdan. Tekoäly suositteli nyt 10 päivän ja 2770 euron retkeä kahdelle Santa Fe:n ympäristössä. Sen aikana vierailtiin mm. Roswellissa ja Los Alamosissa. Myös Santa Fe:hen tutustumiseen oli varattu muutama päivä. Tämä kuulosti varsin pätevältä ja yllättävältä ehdotukselta, jonka pohjalta omaa ohjelmaa voi sitten käydä rakentamaan.

Testasimme myös toista eli Vacay-sivustoa, joka suoritui tehtävästä hieman paremmin. Kerroimme haluavamme tehdä automatkan Suomessa. Vastaukseksi tuli seitsemän päivän reittiehdotus Helsingistä Kolin ja Pielisen kautta Rovaniemelle ja sitten rannikkoa seuraten Turun kautta takaisin. Hotelli- ja ravintolasuositukset sekä tärpit ohjelmaksi olivat ihan hyviä, mutta ilmeisesti tekoäly pitää autossa istumisesta, sillä ajomatkat ovat kuitenkin melkoisia.

Summa summarum: tekoälyn potentiaali matkustajalle on valtava, mutta yksilöinti tulee olemaan haaste – etenkin kun yksi jos toinenkin varmasti miettii, miten henkilökohtaista dataa botin kanssa haluaa lopulta jakaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Matkat myydään visuaalisesti

Meitä jäi myös häiritsemään se, miten tekoäly Curisio-sivustolla oli valinnut kuvansa. Vacayn kohdalla tuli vain reitti ja linkit eri kohteisiin. Olisimme halunneet harrastaa jo hakua tehdessä pientä nojatuolimatkailua.

Matkakohteen hakuun liittyy nimenomaan omat erityispiirteensä moniin muihin hakuihin verrattuna – ehkä deittipalvelua lukuun ottamatta. Sosiaalisen median myötä maailma on muuttunut visuaaliseksi unelmaksi, jossa paitsi ystävät ja yhteisöt myös kaupallisemmat tahot myyvät unelmia – sekä todellisia että vielä useammin hyvin värillisellä pensselillä maalattuja. Yksi kuva vastaa helpostikin tuhatta sanaa.

Tähän liittyy tietysti omat haasteensa. Toki tekstitkin ovat usein väritettyjä, mutta kuvien kohdalla tämä on hyvinkin todennäköisesti. Onko kuva aito tai oikeasta kohteesta? Onko sitä käsitelty? Miten realistisen kuvan se maalaa kohteesta? Aika moni on varmasti matkakohteessa sitä mieltä, että hotelli ei sitten kuitenkaan ole aivan yhtä hieno kuin mitä kuvien perusteella odotti. No, pettymystä voi purkaa sitten matkatoimiston botin kanssa.

Jos aihe kiinnostaa

Auto mullisti aikoinaan 1960- ja 70-luvuilla matkailun, kun yhä useampi pääsi nauttimaan matkailusta yhä vapaammin. Netti mullisti omatoimimatkailun, kun maailma avautui ihan eri tavalla. Enää ei tarvinnut lähteä kirjaston tai kirjakaupan kautta reissuun.

Ja nyt elämme seuraavaa isoa mullistusta, kun valtavaksi tietomöykyksi kasvanutta internetin maailmaa aletaan perata yhä paremmin yksilön toiveita vastaavaksi. Yksilöllisyys on kuitenkin päivän sana. Tai ehkä ryhmämatkat nousevat taas joskus myöhemmin arvoon arvaamattomaan, kaikki kun eivät halua matkustaa yksin. Ja kuka tietää, ehkä ChatGPT ehdottaa jossain vaiheessa myös matkaseuraa, kun tekoäly näkee jossain muualla jonkun toisen hakevan sinkkumatkaa samanlaiseen kohteeseen… Elämme mielenkiintoisia aikoja, jossa jokainen haku on uusi mahdollisuus.

Ohessa vielä linkkejä muutamiin tekoälypohjaisiin ja matkailuun liittyviin hakusivustoihin: Explorerg, Just ask Layla, Plan Trip ai, Trip planner, Wonderplan. Osa niistä yhdistää jo melko fiksusti matkalaisten toiveita yhdessä kohteessa.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat