13.12.2022 Matkailu Teretulemast Helsingisse, M/S MyStar! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tervetulotoivotus oli lämmin vähintäänkin kuvainnollisesti, kun Tallink MyStar saapui hetki sitten neitsytmatkaltaan Tallinnasta lumentäyteisen Helsingin Länsiterminaali 2:een. Monien erinäisten tahojen pitkä odotus on tänään päättynyt, kun Tallink käynnisti upouuden ja edistyksellisimmän pikalaivansa liikenteen Helsingin ja Tallinnan välillä. Lähemmäs vuoden mittaiseksi venyneen viivästyksen jälkeen MyStarin rakentanut Rauman telakka pääsi luovuttamaan aluksen virolaisvarustamolle, ja se saapui Tallinnaan lauantaina puolenpäivän maissa. Siellä Tallinkilla on ollut muutama päivä aikaa pitää lippuseremonia, orientoida miehistö sekä esimerkiksi lastata MyStar ravintola- ja myymälätuotteilla matkustajaliikennettä varten.MyStar sai Länsisatamassa perinteikkään vesisuihkutervehdyksen, jonka antoi hinausalus Hkanter. MyStar vastasi tervehdykseen sumutorvellaan kahdesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKapasiteetti kasvaaMyStar ei ole kooltaan suurempi kuin rakenteellinen ja mitoiltaan identtinen sisaraluksensa, vuonna 2017 Turun telakalta liikenteeseen laskettu Megastar. Tällä nimenomaisella paikallaan se kuitenkin korvaa kooltaan pienemmän M/S Starin, joka siirtyy ajamaan samaa reittiä kolmantena Tallink-aluksena 2,5 tunnin matka-ajalla ja uusilla aikatauluilla. Kaksituntiseen pikaliikenteeseen 50 000 rekisteritonnin MyStar tuo tuntuvan 14 000 tonnin lisän Stariin verrattuna. Matkustajia mahtuu 2 800 (+900) ja esimerkiksi henkilöautoja 300 enemmän, MyStarin vetäessä sisäänsä 750 autoa.Sen lisäksi, että silkka kapasiteetti kasvaa, on uutuus myös paljon aiempaa puhtaampi ja energiatehokkaampi. Jos Star kyntää merta 48 000 kilowatin dieseleillä, on MyStarissa siirrytty kaksoispolttoainemoottoreihin. MAN:in valmistamien viiden kahdeksansylinterisen Dual Fuel -koneiden yhteisteho on 42 000 kilowattia, ja niitä ajetaan Megastarin tapaan LNG:llä eli nesteytetyllä maakaasulla, joskin Tallink pitää mahdollisena, että jossain vaiheessa myös biokaasu tai biodiesel voivat olla sille vaihtoehto. Jo maakaasu on ajossa hyvin puhdasta, ja typenoksidi- sekä hiilidioksidipäästöjä, kuten myös esimerkiksi nokea syntyy huomattavasti vähemmän. Merkittävimmät tekniset erot MyStarin ja Megastarin väliltä löytyvät koneista ja niiden valmistajasta sekä 30 prosenttia suuremmista LNG-säiliöistä, jotka pidentävät tankkausvälejä.MyStarin sähköisen voimansiirron sekä sähkögeneraattorit on valmistanut ABB tehtaillaan Suomessa, Virossa ja Sveitsissä. ABB toimittaa alukseen myös Starissa ja Megastarissa hyviä kokemuksia keränneen OCTOPUS -optimointiohjelmiston, joka antaa miehistölle operatiivisia neuvoja matkan aikana sekä satamassa polttoaineensäästön nimissä. Järjestelmä kerää ja analysoi tietoja etenkin koneiden käytöstä, ja sillä on saavutettu Helsingin päässä jopa 13 prosentin energiasäästöt. OCTOPUS:in ansiosta Starin vuosittaista polttoaineenkulutusta on pelkän apukoneen hallinnan muuttamisella saatu varustamon mukaan pudotettua lähes 4 prosentilla.Juuri tarkoitukseensa luotuKuten Megastar, myös tämä uudisrakennus on toteutettu vahvasti käyttötarkoitus edellä. Suomenlahden ylitys vie alukselta ainoastaan kaksi tuntia, ja valtaosa matkustajista on joko työmatkalaisia tai päiväturisteja sisaruskaupunkien Helsingin ja Tallinnan välillä. Megastarin tarkoituksenmukaiseen pohjaratkaisuun on siis tarvinnut MyStarin kohdalla tuoda ainoastaan pienehköjä parannuksia sinne tänne. Esimerkiksi ostosmaailmasta on tehty vieläkin loisteliaampi, ja varmasti hyvin monien lapsiperheiden suureksi iloksi lounget täydentyvät leikkipaikalla varustetulla perheloungella. MyStarissa on sisarensa tavoin laajat - nyt päivitetyt - istumalounget, joilla matka taittuu kätevästi eväitä nauttien, töitä tehden tai ihan vain merta katsellen. Hyttejä on edelleen vain 48, mikä on poikkeuksellisen vähän tämän kokoluokan matkustajalaivassa.MyStarin sisätilojen suunnittelusta on vastannut Megastarin tavoin suomalainen sisustusarkkitehtitoimisto dSign Vertti Kivi. Uutuuden sisustuksessa on panostettu entistä enemmän visuaaliseen kokemukseen. Tallinkin mukaan "laivalle on luotu uudenlainen seikkailemaan houkuttava, voimakkaista tunnelmavaihteluista koostuva asiakaspolku, joka muuntuu vuorokauden tarpeiden mukaan. Raikkaan skandinaavista ilmettä tuetaan kosketusystävällisillä materiaalivalinnoilla ja Itämeri-aiheisella kuvastolla."Kansikartat eivät sisarusten välillä suuresti toisistaan poikkea. Aluksellahan on oikeasti vain kaksi ja puoli yleistä matkustajakantta, joiden työnjako on hyvinkin selkeä. Kahdeksas kansi toimii maihinnousukantena, ja siellä sijaitsevat suurin osa Traveller Superstoresta sekä muun muassa Comfort- ja Business Lounget. Sen alapuolelta löytyy 7. kansi autoparkkeineen (autokansi erikseen alempana) sekä Superstoren alemmat osat. Yhdeksäs kansi on puolestaan ylin matkustajakansi, ja se on pyhitetty lähes kokonaan aluksen useille erityyppisille baareille sekä ravintoloille.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Tallink, ABB, RMC Kuvat: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Matkailu Matkavinkki: Tukholman joulumarkkinoilta lahjatuliaiset 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 21.11.2024 Uutinen Autoliitto kiittelee lakiaikeita: riippumattomien autokorjaamojen tilanne kohenisi 21.11.2024 Yleinen Tunisia – omatoimisille seikkailijoille 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 19.11.2024 Matkailu Erikoiset unet: designelämyksiä aulasta alkaen 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 16.11.2024 Lentokoneet Iberia vastaanotti ihka ensimmäisen Airbus A321XLR:n - liikenteessä on nyt todellinen mannertenvälinen kapearunkokone 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi