23.11.2017

Toinen yritys sähkösportiksi – Tesla Roadster tulee 2020

Tesla Roadster

Tesla Roadster lupaa yhdistää lähes tuhannen kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella mielettömään, alle 2 sekuntia 0-100 km/h, kiihtyvyyteen. Huippunopeuskin ylittää 400 kilometriä tunnissa.

Teslan tulevan sähkökuorma-auton, Tesla Semin, julkistuksessa yhtiön toimitusjohtaja Elon Musk vetäisi melkoisen kanin hatustaan. Samalla nimittäin esiteltiin, kaikkien yllätykseksi, vuonna 2020 ilmestyvä Teslan supersähköauto. Tesla Roadster on nimenä jo tuttu yrityksen historiasta, mutta uutuuden suorituskyvyn luvataan olevan päätä huimaava.

Tesla Roadster

Nyt paljastetut arvot vaikuttavat toteutuessaan vähintäänkin hurjilta. Toimitusjohtaja Musk heitti lisää löylyä kiukaaseen painottamalla, että nyt esitelty tuote on vain perusmalli. Vieläkin vaikuttavampia suoritusarvoja on siis mahdollista odottaa, mutta palataan hetkeksi nyt esiteltyyn Roadsteriin.

Tesla Roadster

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

0–96 km/h 1,9 sekunnissa

Kiihtyvyys paikaltaan noin sadan kilometrin tuntinopeuteen, 0-60 mailia tunnissa, tapahtuu alle kahdessa sekunnissa. Ehkä vieläkin vaikuttavampi on kiihdytysajoista tuttu neljännesmaili, jonka Tesla Roadster taittaa 8,8 sekunnissa. Huippunopeus on kuitenkin nykyisissä hurjasti kiihtyvissä Teslan malleissa jokseenkin tavanomainen. Tesla Roadster muuttaa tämän käsityksen ja sen luvataan saavuttavan peräti 400 kilometrin tuntinopeus.

Tesla Roadster

Nämä lukemat saavutetaan täysin käsittämättömän 10 000 newtonmetrin väännön turvin. Moottoreita on yksi edessä ja kaksi takana, joilla saavutetaan nelivetoisuus. Tarkempaa tietoa moottoreista tai tehosta ei ole julkistettu. 200 kWh akuston yhdellä latauksella tarjoama toimintamatka sen sijaan on tiedossa ja sitäkin luvataan lähes tuhat kilometriä. Tämä olisi tällä hetkellä tuotantoautojen ennätys.

Tesla Roadster

Roadsterin muotoilun pääpirteenä on, nimenkin vihjaama, mahdollisuus poistaa osa lasikatosta. Tämä targa-katto voidaan säilöä tavaratilaan haluttaessa nauttia ohjaamoon tulvivasta ilmavirrasta. Roadster on istumajärjestelyltään 2+2 -paikkainen, mutta vasta koeistumisen yhteydessä voidaan raportoida lisää takapenkkien käytettävyydestä. Teslan nykymalleistakin tuttu puoliautonominen ajaminen kuuluu toki varusteluun.

Tesla Roadster

Maksa nyt, nouda myöhemmin

Myös hinta on jo selvillä. Ensimmäisenä autonsa tahtovat voivat lyödä tänään pöytään neljännesmiljoonan dollareina, jolla saa noutaa yhden ensimmäisestä tuhannesta autosta. Muille auto maksaa 200 000 dollaria, mutta siitäkin on maksettava etukäteen 50 000 dollarin varausmaksu päästäkseen jonoon.

Tesla Roadster

Varausmaksu vuonna 2020 saapuvalle autolle on kova vaatimus samaan aikaan, kun Tesla taistelee Model 3 tuotanto-ongelmien kanssa. Vuoden kolmannen neljänneksen tuotantotavoite oli 1 500 autoa, joista 220 onnistuttiin toimittamaan asiakkaille. Toisaalta Tesla saavutti tänä vuonna jo yhden rajapyykin: 250 000 valmistettua autoa. Kiinnostusta Roadsterin ja Teslan ympärillä tulee ainakin riittämään.

Tesla Roadster

Jos joku on pitänyt keskimoottoria ja kahtatoista sylinteriä vaatimuksena superautolle, niin Tesla Roadster jää ilman lokeroa. Suoritusarvojen puolesta se kuuluu kiistatta superautojen seuraan, mutta polttomoottorin tarjoaman äänimaailman puute herättää vahvoja tunteita puolesta tai vastaan. Tesla Roadster nähdään teillä vasta muutaman vuoden päästä, joten maailmalla on aikaa tottua ajatukseen.

Lähteet: Autocar, Motor1 Kuvat: Tesla

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat