2.3.2023

Tesla valotti strategiatapahtumassaan seuraavan sukupolven sähköautoaan – on jotain mitä odottaa

Tesla julkisti Elon Muskin johdolla Master Plan 3:n, mutta ennakkoon uumoiltu uusi automalli jäi odottamaan toista ajankohtaa.

Viime yönä Suomen aikaa Teksasin Gigafactoryssa pidetty Teslan Investor Day -strategiatapahtuma puhutti automaailman medioissa paljon etukäteen, sillä Muskin uumoiltiin paljastavan sen yhteydessä jotain suurta. Master Plan 3:n nimellä kulkeneen, kaikkiaan nelituntisen mahtiesitelmän piti vuoron perään iso joukko Teslan johtoporrasta. Pitkän aikavälin kestävän energian tavoitteista liikuttiin hiljalleen kohti tätä päivää, jolloin Tesla valmistautuu uuden sähköautosukupolven lanseeraukseen - tavalla tai toisella.

Tuleva, toistaiseksi nimetön kompakti-Tesla tulee kilpailemaan jotakuinkin Volkswagen ID 3 -kokoluokassa. Mallista nähtiin jopa jonkinlainen tiiserikuva aiemmin Twitterissä, mutta tapahtumassa selvisi, että salaperäisenä pysyttelevä uutuus julkistetaan "myöhempänä ajankohtana".

Seuraavaksi esiteltävä Tesla tulee edustamaan seuraavan sukupolven tekniikkaa, mikä tarkoittaa muiden muassa autoa kohti 1 000 dollaria halvempia tuotantokustannuksia. Uusi auto on akkukemioiden suhteen joustavampi, eikä siinä käytetä lainkaan harvinaisia mineraaleja. Kaiken kaikkiaan uusi sähkömoottori- ja akkuteknologia mahdollistaa piikarbidisirujen määrän pudottamisen 75 prosentilla autoa kohden. Nykyistä ja tulevaa Teslaa verrattiin esitelmissä usein 10 vuotta sitten esiteltyyn ensimmäiseen Model S:ään. Konkreettisena esimerkkinä valmistusprosessin kehittymisestä mainittiin muun muassa matalajännitejärjestelmän keventyminen 17 kilolla kehittyneiden johto- ja muiden komponenttiratkaisuiden ansiosta.

Uuden sukupolven Tesla on autona energiatehokkaampi, mutta myös sen valmistus on paljon taloudellisempaa. Esitelmässä nousi esiin useita esimerkkejä siitä, kuinka valmistusprosessia on kehitetty ja tullaan kehittämään. Kauan odotetussa Cybertruckissa - jonka suunnittelujohtajat muuten lupasivat tuotantoon tämän vuoden aikana - valmistusprosessin yksinkertaistaminen näkyy hyvin omaperäisellä tavalla. Auto tehdään ruostumattomasta teräksestä hyvin yksinkertaisista paloista, eikä sitä edes maalata.

Tesla Cybertruck

Tulevan sukupolven Teslassa valmistuksen sujuvoittaminen tarkoittaa muun muassa sitä, että osien asentamista "turhaan" vältetään viimeiseen asti. Esimerkiksi tästä otettiin ovien asentaminen koriin maalausta varten. Tämä on "turha" työvaihe, sillä ovet joudutaan poistamaan loppukokoonpanossa, jotta autoon saadaan esimerkiksi istuimet. Uudella järjestelyllä ovet saavat jäädä paikoilleen, kun etuistuimet asennetaan valmiiksi auton akkupakettiin eli pohjaan, ja nostetaan sen mukana kyytiin.

Seuraavan sukupolven Teslan valmistuksessa tärkeää on myös eri komponenttien, kuten ohjauspiirien, suunnittelu itse talon sisällä, 100-prosenttisesti. Luku on nyt jo varsin korkea. Tämä, yhdistettynä useisiin muihin tekijöihin mahdollistaa paitsi tuotantokapasiteetin kasvattamisen ilman tuotantotilojen kasvattamista, myös keskimääräistä paremman selviytymisen puolijohdepulasta. Teslan tavoitteena on kasvattaa vuosituotantokapasiteetti nykyisestä 2 miljoonasta aina 20 miljoonaan asti.

Vielä tuotantoon liittyen, tapahtumassa paljastettiin myös, että seuraava Gigafactory aiotaan rakentaa Meksikoon. Shanghain Gigafactory saatiin pystyyn 9,5 kuukaudessa, ja tämä aikahan täytyy tietysti alittaa.

Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Tesla

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat