8.9.2018 Ajoneuvot Testi: Lasol Itikkaliuote – ötököistä eroon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lasol Itikkaliuote lupaa liuottaa hyönteiset pois maalipinnalta ja lasista. Parasta on kuitenkin valmistajan vihjaus vahaturvallisuudesta. Syksyllä auton tuulilasista, peileistä ja keulasta saattaa vielä löytyä osa kesän itikanraadoista. Pahimmassa tapauksessa keulaan on kerätty koko kesän ötökkäkomppania. Lasol Itikkaliuote lupaa auttaa.Kesän jäljiltä keulaan paistuneet hyönteisenraadot ovat harmittava ongelma, joka vaatii oikeat otteet.Tärkeintä toki olisi maalipinnan suojaaminen ennen hyttysenraatojen keräämistä, mutta se ohje lienee tässä kohti jo myöhäistä antaa. Moottorin autonhoitojuttusarjassa on käsitelty ötökänraatojen puhdistaminen, joten itse asia kannattaa lukea sieltä. Siinä yhteydessä petyimme hieman Koch-Chemien suoritukseen, mutta tällä kertaa keskitymme Lasolin tuotteen testaamiseen.Lasol Itikkaliuote sisältää peseviä ainesosia, mutta sen teho perustuu hyönteisproteiinin hajottamiseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLasol ItikkaliuoteLasol Itikkaliuote on käyttövalmis pesuneste valmiiksi 500 millilitran sumutinpulloon pakattuna. Sen luvataan irrottavan hyönteiset tehokkaasti sekä tuulilasista että maalipinnalta. Mistään pakkauksen tiedoista tätä ei saa selville, mutta keskustelu valmistajan edustajien kanssa lupasi myös vahaturvallisuutta.Lasol Itikkaliuote perustuu hyönteisproteiinien hajottamiseen ja lisäksi tuotteessa on peseviä ainesosia. Tuote on tarkoitus levittää suoraan puhdistettavalle pinnalle ja allekirjoittanut suosittelee tekemään sen ennen mitään muita pesuja. Itikkaliuotteen annetaan vaikuttaa 1-2 minuuttia, mutta se ei saa tietenkään kuivua pinnalle.Tuote toimitetaan käyttövalmiina sumutinpullossa, josta se annostellaan suoraan maalipinnalle.Levityksessä huomaa välittömästi kaksi asiaa. Tuotteen tuoksu, tai näkökannasta riippuen haju, tuo välittömästi mieleen hyttyskarkotteen. Se tietysti sopii tämänkaltaiselle tuotteelle.Toinen asia on paksu geelimäinen koostumus. Aine tarraa hyvin kiinni maalipintaan ja pysyy siinä hyvin pitkään kuivumatta. Tämä on vain hyvä asia auttaen maksimoimaan vaikutusaikaa.Kokeilussa kaksi tapaaTämän jälkeen tilanne on kuitenkin monimutkaisempi. Valmistaja neuvoo pesemään pinnan pehmeällä liinalla, harjalla tai sienellä. Maalipinta on ennen esipesua äärimmäisen likainen muun muassa hiekkapölystä, joten emme suosittele näin toimimaan. Sen sijaan kokeilemme ainetta kahdella tavalla.Aine huuhdellaan 1-2 minuutin vaikutusajan jälkeen pois.Ensiksi testasimme puhtaasti aineen tehoa. Levitimme aineen pintaan, odotimme valmistajan suositteleman ajan ja yksinkertaisesti huuhtelimme aineen pois. Tämä ei tietenkään ole tehokkain tapa eikä vastaa valmistajan suositusta, mutta kertoo tuotteen kyvyistä.Täysin puhdasta ei painepesurilla näin toimimalla saatu, mutta ensimmäiset hyttyset olivatkin paistuneet helteessä yli kuukauden ajan. Tulosta voi pitää varsin hyvänä - erityisesti sillä maalipinnan suojatuote kesti tämän käsittelyn.Allekirjoittaneen suosikkitavassa itikkaliuotin levitetään tarvittaville alueille, jonka jälkeen koko auto vaahdotetaan esipesuaineella.Allekirjoittaneen suosikkitapa on kuitenkin levittää Lasol Itikkaliuote kuten äskenkin kuivalle pinnalle heti ensimmäisenä, mutta huuhtelun sijaan vaahdottaa tämän päälle esipesuun tarkoitettu vahaturvallinen esipesuaine. Näin aine saa lisää vaikutusaikaa, mutta kuivuminen vältetään.Tällä menetelmällä saavutettiin painepesurilla suoritetun huuhtelun jälkeen lähes puhdas pesutulos. Loputkin jäämät olivat pehmenneet riittävästi irrotakseen tavallisessa käsinpesuvaiheessa. Puhdasta saatiin siis mahdollisimman hellävaraisesti ja minimivaivalla.Esipesuaine ja hyönteispesuaine huuhdellaan yhdessä pois. Päällä oleva vaahto on antanut lisää vaikutusaikaa alla muhivalle tuotteelle.Todella ongelmallisten ötökänjäämien kanssa suosittelemme käyttämään ensin tätä mainittua pesutapaa. Jos huuhtelun jälkeen on vielä raatoja jäljellä, niin hyönteisjäämien pesuun tarkoitettua ainetta voi lisätä ja auttaa sen toimintaa hellästi pehmeällä pesuvälineellä.Tällöin maalipinta on jo esipesty ennen koskettamista, joten mahdollisen hennon likafilmin lisäksi siinä pitäisi olla jäljellä enää hyönteiset. Tämä myös tarkoittaa pienempää mikronaarmuuntumisen riskiä. Samalla välttyy ylimääräiseltä työltä jos ötökkäjäämät irtoavatkin pelkällä Itikkaliuotteella ja esipesulla.Lopputuloksena on toivottavasti puhdas pinta ja ainakin yhden käyttökerran jälkeen myös maalipinnan suojatuote on vielä tallella.Maalipinnan suojatuote oli tässä tapauksessa synteettinen Sonax PolymerNetShield ja kuten todettua yksi pesukerta Lasol Itikkaliuotteella ei poistanut suojatuotetta. Lupausta vahaturvallisuudesta emme uskalla vielä allekirjoittaa, sillä riittävää testausta ei ole tehty. Mikään ei kuitenkaan tällä hetkellä sodi väitettä vastaan.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa