30.6.2018 Ajoneuvot Testi: Wolf’s Chemicals The Mask – sumutettava ihmekalvo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Wolf´s Chemicals The Mask lupailee taikatemppuja keulaan liiskaantuvia ötököitä sekä rata-ajossa lentävää kumia vastaan. Maalipinnalle sumutettava läpinäkyvä kalvo voidaan pestä pois shampoovedellä. Nimen täydessä pituudessa Wolf´s Chemicals Spray On Protection The Mask on sumutettava suojatuote, joka kuitenkin poikkeaa merkittävästi lähes kaikista muista markkinoilla olevista tuotteista. Kyseessä ei ole millään tavoin perinteinen vaha tai sellaista korvaava aine. Wolf's Chemicals The Mask tarjoaa paksumman suojan, mutta lyhyemmän aikaa.Usein erityisesti rata-ajossa käytettävät autot suojataan ainakin keulan osalta kiveniskuteipillä. Asennettava suojakalvoteippi voi olla läpinäkyvä tai värillinen. Suojaus onkin järkevää, sillä sekä kiveniskemät että radalla lentävä kumi iskeytyy toisinaan hurjalla voimalla pintaan jättäen pysyviä jälkiä suojaamattomaan maalipintaan.Kaikissa tilanteissa ja kaikille autoille teippi ei kuitenkaan ole realistinen vaihtoehto. Teippaus on pitkäaikainen suoja, kun toisinaan tarve on vain hetkelliselle. Keulan teippauttaminen ammattilaisella myös ymmärrettävästi maksaa pitkälti yli sata euroa.Kesällä auton keulaan iskeytyy valitettavan paljon maalipintaa syövyttäviä ötököitä. Tämä auto on suojattu niitä vastaan The Maskilla.Näihin tilanteisiin Wolf´s Chemicals The Mask on suunniteltu. Sen kyky suojata kaikkein kovimmilta kiven- ja kuminiskemiltä lienee kyseenalainen, mutta ainakin se helpottaa merkittävästi kumin ja ötököiden kiinnitarttumista vastaan.On tietenkin olemassa kumimaaleja, kuten Plasti Dip sekä vastaavat tuotenimet, jotka ovat toiminnaltaan hieman samankaltaisia. Wolf’sin The Mask vertautuu enemmänkin näihin kuin perinteisiin vahatuotteisiin. Kumimaalin onnistunut käyttö on kuitenkin sekä vaivalloisempaa että hankalampaa.Wolf´s Chemicals The Mask on verrattavissa enemmänkin kumimaaleihin kuin perinteisiin maalipinnan suojatuotteisiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyWolf´s Chemicals The MaskWolf´s Chemicals on valmistanut autonhoitotuotteita vuodesta 1994 lähtien, yhden sukulaiskielemme kotimaassa, Unkarissa. Kehitystä on tapahtunut vuosien varrella sekä tuotteiden että myyntiverkoston suhteen.Wolf´s Chemicals oli autonhoitoaktiivien huulilla kuluttajille tarkoitettujen nanopinnoitteiden vallatessa markkinoita. Tähän aikaan Wolf´s Chemicals Body Wrap keräsi paljon kehuja ja ratsasti nanotrendin aallon harjalla. Sittemmin innostus Wolf´sin suojatuotteiden ympärillä on hieman rauhoittunut, mutta valikoimasta löytyy monia asiallisia autonhoitotuotteita.Eräs kiistatta mielenkiintoisimpia on tällä kertaa testissä: Spray On Protection The Mask. Pakkauskokoina on tarjolla sekä 500 millilitraa että 1 litra. Näistä suurempi maksaa noin 20 euroa.Sumutinpäätä ei toimiteta The Maskin suuremman pakkauksen mukana, mutta se on ainoa tapa levittää aine.Suuremman pakkauksen mukana ei kuitenkaan toimiteta sumutinpäätä, joten sellainen on hankittava erikseen. Käytimme tuotetta myös huonolla sumutinpäällä. Levitys onnistui siitäkin huolimatta, mutta suosittelemme ehdottomasti laadukkaaseen kemikaalinkestävään sumutinpäähän panostamista. Silloin aineen saa levitettyä tasaisemmin ja sitä kuluu vähemmän.Levityksen jälkeen pinta saattaa näyttää todella huolestuttavalta, mutta The Mask tasoittuu kuivuessaan tästäkin.KäyttöTuote sumutetaan suoraan kuivalle ja puhtaalle maalipinnalle eikä siihen kosketa erikseen. Wolf´s Chemicals The Mask on itsestään tasoittuva tuote, joten vaikka levitysjälki näyttää hurjalta niin lopputulos on kuivumisen jälkeen käytännössä huomaamaton.Kalvo sietää ainakin kesäisessä vesisateessa ajamisen, vaikka liukeneekin tavallisella autoshampoolla pestessä.Todella kovassa vesimyrskyssä pidempään ajaessa on riskinä aineen liukeneminen ja talven suolasuihkua se tuskin kestää. Kuitenkin muutaman kesäisen sadekuuron läpi ajamisen se sieti täysin ongelmitta.Rata-ajossa emme tuotetta kokeilleet, mutta keräsimme runsaan ötökkäkerroksen auton keulaan. Tavallisesti pinttyneiden itikanraatojen poistaminen vaatisi hieman lisäkikkailua, mutta tällä kertaa näin ei ollut. Vahaturvallisella laimennuksella käytetty vaahtoava esipesuaine ei vielä poistanut kaikkia jälkiä, mutta tätä seurannut tavallinen käsinpesu kintaalla tarjosi puhtaan lopputuloksen.The Mask liukenee tavallisella autoshampoolla käsin pesten - esimerkiksi tuuheaa mikrokuituista pesukinnasta käyttäen.Teoriassa sama onnistuu myös hyvin suojatulta maalipinnalta ilman ongelmia jos ei anna ötökänraatojen pinttyä liian pitkään kiinni. Käytännössä on huojentavaa tietää maalipinnan ja näiden syövyttävien sisälmysten välistä löytyvän vielä yhden ylimääräisen suojakerroksen.Valitettavasti tuotteen hankkimisen, pitkäaikaisen kokeilun ja lopulta artikkelin kirjoittamisen aikana The Maskin saatavuus on romahtanut. Vaikuttaisi siltä, että Wolf´s Chemicals on lopettanut tuotannon ainakin väliaikaisesti. Tämä on sääli, sillä tuote hoitaa tehtävänsä luvatulla tavalla eikä kilpailijoita taida juuri olla.Pesun ja kuivauksen jälkeen pinta on täysin puhdas ötököistä eikä maalipintaan ole syöpynyt jälkiä. The Mask suojaa maalipintaa luvatulla tavalla.Riittävä maailmanlaajuinen kiinnostus takaisi kuitenkin tämänkaltaisen tuotteen palaamiseen tuotantoon tai syntymisen uudelleen. Toivomme myös lukijoilta kommentteja, mikäli tiedätte jonkin muun valmistajan vastaavan tuotteen. Paksulle veteen liukenevalle suojakalvolle voisi olla tilausta.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa