18.10.2019 Liikenne Tieprojekti: Valtatie 8:n mittava tieurakka valmistui ajoissa Vuonna 2017 hanke alkoi olemaan pääasiallisesti valmis. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Valtatie 8 on Turusta Liminkaan johtava vilkas väylä, jonka turvallisuus kohentui, mutta paljon on vielä parannettavaakin. Valtatie 8 on yli 600 kilometriä pitkä väylä, joka on monesta näkökulmasta Suomen tärkeimpiä teitä. Sillä liikkuu kumipyörin suuria määriä ihmisiä ja tavaraa. Valtatie 8:n varrelle sijoittuu useita maakuntia, korkeakoulukeskittymiä ja teollisuuskuntia.Tie johtaa Turusta Liminkaan ja matkan varrella sijaitsevat muun muassa Rauma, Pori, Vaasa ja Kokkola. Tie on myös osa Eurooppatie 8:aa, joka vie Norjan Tromssaan asti.Kuntonsa vuoksi vilkas tie on vaatinut, ja vaatii vielä lisää, parannustoimia. Turun ja Porin välisellä osuudella liikkuu huomattavan paljon tavaraliikennettä, onhan matkalla viisi satamaa. Väylän vilkkautta lisää ratayhteyksien täydellinen puuttuminen ja runsas työmatkaliikenne.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTurvallisuuden kohentamistaVuoden 2018 lopulla liikenne- ja viestintäministeriö antoi asetuksen Suomen pääväylistä ja niille asetetuista palvelutasoista. Pääväylät valittiin nykyisten ja ennustettujen liikennemäärien perusteella. Asetus tuli voimaan tämän vuoden alusta.Osana tätä ovat myös Valtatie 8:n liikenneturvallisuuden kohentamiseen tähtäävät parannustyöt. Turun ja Porin välisellä tieosuudella tapahtuu vuosittain yli 30 henkilöonnettomuutta. Tavoitteena on ollut saada aikaan merkittävä parannus tien turvallisuudessa – myös joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen näkökulmista.Myös matka-aikojen on kohennustöiden ansiosta oletettu lyhenevän ja niiden ennakoimisen helpottuvan. Lisänä myös ympäristön pilaantumisriskin on arvioitu pienenevän kiitos pohjavesialueiden suojaamisen.Ilman viivästyksiäTiehanke on ollut ainakin yhdessä suhteessa esimerkillinen: mittava urakka ei ole viivästynyt lainkaan. Tiehanke käynnistyi helmikuussa 2014, ja töiden osalta se ei viivästynyt lainkaan. Varsinaiset rakennustyöt valmistuivat kesäkuussa 2019, enää jäljellä on pieniä korjaustoimia loppuvuoden aikana.Hanke suoritettiin osissa, sillä koko hankkeen toteuttaminen kerralla olisi aiheuttanut kohtuutonta haittaa liikenteelle.Parempi kuin suunniteltuVäylän Projektipäällikkö Kari Partiaisen mukaan alkuperäiseen suunnitelmaan kuului Raisio–Masku -välin muuttaminen nelikaistaiseksi, tievalaistukset osuuksille Mynämäki–Kovero ja Laitila–Vermunttila, Hangassuon ohituskaistat, Niittymaan liittymäjärjestelyt, Niittymaa–Pinomäki-välin kevyen liikenteen järjestelyt sekä Isomäen risteyssilta katujärjestelyineen. Partiainen kertoo suotuisten markkinatilanteiden ja järkevien urakkakokonaisuuksien mahdollistaneen useita parannustoimenpiteitä mitkä eivät kuuluneet alkuperäiseen suunnitelmaan. Tällaisia kohteita olivat muun muassa Masku–Nousiainen -välin muuttaminen nelikaistaiseksi, Korvenkulman pohjavesisuojaus ja kaksi kevyen liikenteen väyläosuutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySata työntekijääHankkeen työllistävä vaikutus on ollut hyvä. Partiainen arvioi parhaillaan Raisio–Maskun osuuden rakentamisen aikaan työntekijöitä olleen noin sata. Hän arvioi hankkeen työllistäneen keskimäärin noin 30 henkilöä.Hankkeen alkuperäiseksi budjetiksi oltiin määritelty 102,5 miljoonaa euroa. Vuoden 2014 lopun lisäbudjetissa tätä kuitenkin pienennettiin kymmenellä miljoonalla eurolla, mutta samalla annettiin valtuus nelikaistaistaa väli Masku–Nousiainen. Suurin osa tästä budjetista käytettiin Raisio–Nousiainen väliseen osuuteen, noin 63 miljoonaa euroa. Masku–Nousiainen osuuden arvo on vajaa 20 miljoonaa euroa ja Rauman Luostarinkylän erillisurakan 9,3 miljoonaa euroa.Lisätöitä riittääMittavasta hankkeesta huolimatta Valtatie 8 vaatii kuitenkin vielä lisää työtä.Väylän ja Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen mukaan pian valmistuvalla hankkeella pystyttiin vastaamaan vain osaan parannustarpeista. Suunnitteilla on tiejakson Nousiainen–Pori liikenteen sujuvoittaminen kolmella keskikaiteellisella ohituskaistaparilla, joiden kustannuksiksi on arvioitu noin 30 miljoonaa euroa. Rahoitus hankkeelle on myönnetty. Vaikutukset näkyvät jo nyt Vaikka Valtatie 8:n tieprojekti Turun ja Porin välillä alkaa saamaan lopullisen muotonsa vasta nyt, ELY-keskuksen liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klangin mukaan turvallisuusvaikutukset ovat jo nähtävissä. Ennen parantamishanketta vuosina 2001–2005 tien turvallisuus oli pääteiden runkoverkon huonoimpia, Turun ja Porin välillä tapahtui vuosittain noin 44 henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta, joissa kuoli viisi ihmistä. Nykyisten osahankkeiden valmistuessa Turun ja Porin välillä tapahtui keskimäärin vuosittain noin 22 henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta, joissa vuonna 2018 kuoli kaksi ihmistä. Vuonna 2017 ei kuollut yhtään ihmistä. – Kyllä on tullut merkittäviä tuloksia, henkilövahinkoon johtaneiden onnettomuuksien määrä on lähes puolittunut, Klang kertoo. – Kun tarkastellaan henkilövahinkoon johtaneita onnettomuuksia ja jaetaan onnettomuudet (5 vuoden keskiarvot) eri onnettomuusluokkiin niin voidaan todeta, että risteämisonnettomuudet ovat vähentyneet 70 prosenttia, yksittäis- ja kääntymisonnettomuudet -50 prosenttia ja ohitusonnettomuudet poistuneet lähes kokonaan. Peräänajo-onnettomuudet ovat vähentyneet vain n. 16 prosenttia ja kohtaamisonnettomuudet ovat jopa lisääntyneet 20 prosenttia. Kohtaamisonnettomuudet sisältävät myös itsetuhoista käyttäytymistä, joten niitä on vaikea estää kokonaan. Keskikaide estää tehokkaasti kohtaamisonnettomuuksia ja riittävä turvaväli peräänajo-onnettomuuksia, Klang jatkaa. Tieprojektin vaikutuksia ruuhkaan on vielä mahdotonta arvioida, koska työmaiden esto- ja hidastusvaikutukset näkyvät vielä tilastoissa. Klangin mukaan matka-aika Turku–Nousiainen välillä on kuitenkin vähentynyt huomattavasti. Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: VäyläMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Uutinen Ferrarin ensimmäinen sähköauto saapuu ensi vuonna – esittely tapahtuu kolmessa vaiheessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?