22.4.2024

Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa?

Kuva Janne Huhtala

Vuonna 1901 perustetun Indianin toinen perustaja on ruotsalainen Oscar Hedström, ja ruotsalaisuus elää yhtä vahvasti myös uusissa Indian-malleissa.

Smoolannissa Ruotsissa syntynyt Oscar Hedström muutti perheensä mukana Yhdysvaltoihin vuonna 1880, yhdeksänvuotiaana. Vuonna 1901 hän yhdessä George M. Hendeen kanssa oli perustamassa moottoripyörätehdasta, joka myöhemmin tuli tunnetuksi nimellä Indian Motorcycle Manufacturing Company. Aluksi yrityksen nimeksi tosin tuli Hendee Manufacturing Company, mutta nimi vaihdettiin omistajan nimeä kuvaavasta tuotetta kuvaavaksi vuonna 1923. 

Indian muistaa kaikissa tiedotteissaan mainita ensimmäisessä lauseessa, että se on ”vanhin yhdysvaltalainen yhä toiminnassa oleva moottoripyörävalmistaja”. Tosin tuotanto ei ole ollut yhtäjaksoista, vaan siinä on ollut välillä pitkiäkin katkoksia. 

Ola Stenegärd ja uusi Indian Scout Sport.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Indianin nykymallisto Ola Stenegärdin käsialaa

Vuodesta 2011 alkaen Indian on ollut Polaris Industriesin omistuksessa, ja siitä lähtien mallisto on laajentunut ja kehittynyt huomattavasti. Suuri kädenjälki nykymallistossa on Indianin muotoilusta vuodesta 2018 alkaen vastanneella Ola Stenegärdillä. Ruotsalainen Stenegärd opiskeli muotoilua Tukholmassa ja työskenteli sen jälkeen sekä Saabilla että Indianilla. Vuonna 2003 hän siirtyi BMW:n palvelukseen ja muotoili BMW-moottoripyörämalleja 15 vuoden ajan, mm. S1000RR ja R nineT sekä HP2 Sport ovat hänen käsialaansa. Kiinnostus moottoripyöriin ja tekniikkaan istutettiin Stenegärdiin kuitenkin jo paljon ennen opiskeluaikaa.

-Isä opetti minut hitsaamaan ennen kuin opin lukemaan. Äiti puolestaan opetti minut piirtämään, ja sitten lopulta yhdistin nämä kaksi asiaa. 

Nuoruudessaan Stenegärd osti vanhoja moottoripyöriä, purki ja rakensi niitä uudelleen. Yleensä niistä tuli café racereita tai bobbereita.

Näin syntyvät Indian Scoutin päälinjat.

Parilla kolmella viivalla moottoripyörän päälinjat

Kun Indian äskettäin esitteli uuden Scout-malliston, niin koeajotapahtumassa pyörän muotojen synnystä oli kertomassa juuri Ola Stenegärd. Hän näytti havainnollisesti, miten moottoripyörän muotoilu syntyy kolmivaiheisesti. Ensimmäisenä luodaan vain parilla kolmella viivalla päälinjat, mm. tankin yläreunan muoto joka jatkuu taka-akseliin asti ehjänä kokonaisuutena. Toisessa vaiheessa syntyvät mm. tankin, satulan ja lokasuojien muodot kokonaisuudessaan. Kolmas vaihe keskittyy yksityiskohtiin ja toiminnallisuuteen. Ensimmäisen vaiheen parin viivan yhteydessä Stenegärd näyttää rinnalla kuvaa vuoden 1920 Scoutista, ja uuden mallin päälinjat noudattelevat täsmälleen samaa muotokieltä. Tyylikästä!

Tarinaa muotoilusta ja pyörien suunnittelusta riitti vielä koeajon tauoillakin.

Mikä vaikeinta moottoripyörän muotoilussa?

Illallisella Stenegärd lyöttäytyy pohjoismaisen toimittajaryhmän pöytään, ja illan aikana hän kertoo tarkemmin moottoripyörän suunnittelusta. Näkymätöntä suunnittelutyötä tehdään lukemattomia tunteja mm.siinä, että yritetään saada kaikki vaijerit, sähköjohdot ja jarruletkut sopimaan kokonaisuuteen, tai mielellään kokonaan piiloon. Moottoripyörän kaltaisessa tuotteessa se ei ole kovin yksinkertaista. 

Mikä sitten on vaikein yksityiskohta moottoripyörän suunnittelussa? Tähän Stenegärd vastaa sekuntiakaan miettimättä, ja vastaus on yllättävä.

-Ilman muuta pakoputkisto, ja varsinkin sen äänenvaimennin. Nykyiset päästö- ja melumääräykset ovat niin tiukat, että vaimennin on väistämättä isokokoinen, ja se rajoittaa muotoilijan mahdollisuuksia huomattavasti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suunnittelustudio Gotlannissa

Ola Stenegärd asuu Gotlannissa, jossa hänellä perheineen on iso maatila. Vaimolla on hevostalli, ja se sekä maatilan työt ja kunnossapito pitävät myös Ola Stenegärdin paljon kotimaisemissa. Hän käy kuukausittain Indianin tehtaalla, mutta Gotlannissa hänellä on studio, jossa suunnittelutyö suurelta osin tehdään. On siis perusteltua sanoa, että Indianit suunnitellaan Ruotsissa. Toki valmistajan koko malliston muotoilu ei ole yhden miehen käsissä, vaan takanaan Stenegärdillä on kokonainen tiimi. Yhteydenpito ei kuitenkaan nykytekniikalla ole ongelma, ja näin työtä voidaan tehdä suurelta osin etänä. 

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat