8.4.2024

Täysin uusi Indian Scout – tyyli säilyy, tekniikka uudistuu

Kuva Janne Huhtala

Kymmenen vuotta markkinoilla ollut Indian Scout uudistuu täysin. Uusi runko, isompi moottori ja enemmän tehoa, mutta ulkonäössä on sopivasti tuttua.

Jos jotakin ajoneuvomallia voi sanoa ikoniseksi, niin Indian Scout on sellainen. Ensimmäinen Scout esiteltiin jo yli sata vuotta sitten, vuonna 1920. Siitä esiteltiin vuonna 1928 huippuversio 101 Scout, jollainen nytkin on tulossa malliston huipulle. Vanhaa ”yksnollaykköstä” kutsutaan yhä ”kaikkien aikojen parhaaksi Indianiksi”, kun vertailukohtana on oman aikakauden kilpailevat mallit. Vuonna 1934 mallisto laajeni Sport Scoutilla, ja sellainen on myös yksi myös nyt esiteltävän Scoutin viidestä malliversiosta. 

Uuteen Scout-mallistoon kuuluu viisi eri versiota, Scout Classic, Scout Bobber, Sport Scout, Super Scout ja 101 Scout. Aiemman alumiinirungon sijaan uudessa mallissa on teräsputkirunko. Moottorin iskutilavuus on kasvatettu 1133 kuutiosenttimetristä 1250:een kasvattamalla sylinterin halkaisijaa neljällä millillä ja pitämällä iskunpituus ennallaan (nyt 104 x 73,6 mm). Puristussuhdetta on nostettu 10,7:stä lukemaan 12,5:1. Tankin tilavuus on kasvanut 12,5 litrasta 13 litraan. 

Uuden SpeedPlus-moottorin teholukemaksi ilmoitetaan 79 kW (107 hv) / 7250 r/min ja väännöksi 108 Nm / 6300 r/min. Teho on kasvanut edeltäjään nähden 13 hevosvoimaa ja vääntö 11 newtonmetriä. Malliston huipulla olevassa 101 Scoutissa on vielä hieman juhlavammat lukemat; teho 82 kw (111 hv) ja vääntö 109 newtonmetriä. 

Scout Classic

Nimensä mukaisesti klassinen malliversio, jossa on pinnavanteet ja 16/16-tuumaiset Pirelli Night Dragon -renkaat. Rento ajoasento ja matala istuinkorkeus kruunaavat kokonaisuuden.

Scout Bobber

Sama rengakoko kuin Classicissa, mutta takapäässä on Classicin kolmen tuuman (76 mm) joustomatkasta poiketen lyhyempi kahden tuuman (51 mm) jousto. Pinnavanteet ovat vaihtuneet alumiinivaluvanteisiin. Bobber-tyyliin sopivasti aggressiivinen asenne ja riisuttu kokonaisuus.

Sport Scout

Historian inspiroima mutta nykypäivän tyylillä viimeistelty. Kahdeksanpuolaiset valuvanteet - edessä 19- ja takana 16-tuumaisena ja niille on pyöräytetty Metzeler Cruisetec- kumit. Sportin takajousituksen joustomatka kolme tuumaa.

Super Scout

Superissa on pinnavanteet ja Pirelli MT60RS-kumit. Malleista suoraviivaisimmin pitkille matkoille suunniteltu: pikakiinnityksellä oleva tuulilasi, matkustajan istuin sekä sivulaukut.

101 Scout

Neljä lisähevosvoimaa ja yksi newtonmetri enemmän vääntöä verrattuna muihin versioihin. Muusta mallistosta poikkeavat viisipuolaiset valuvanteet, edessä 19 ja takana 16 tuumaa. Säädettävä jousitus sekä Brembon jarrusatulat tuplalevyillä. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat