23.4.2023

Maistiainen: Indian Sport Chief – 29,5 astetta urheilullisuutta

Sport Chief osoittaa, että yli 300-kiloinen cruiserikin voi olla urheilullinen. Omalla tavallaan.

Kaksi vuotta sitten Indian esitteli kokonaan uuden Chief-malliston. 1890-kuutioisen, ilmajäähdytteisen V2-moottorin liikuttelemana tarjolle tuli kolme mallia, alaston perus-Chief, 16-tuumaisilla, tuhdimmilla renkailla varustettu Chief Bobber ja tuulilasilla, astilaudoilla ja sivulaukuilla varustettu Super Chief. Nyt perhe kasvaa neljännellä mallilla, kun markkinoille tulee Sport Chief.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ei lisää tehoa, vaan muita ominaisuuksia

Indian ei ole lähtenyt perieurooppalaiseen tapaan tuomaan Sport-versioon lisää tehoa ja vähentämään painoa. Tehoa ja vääntöä on samat 88 hevosvoimaa ja 162 newtonmetriä kuin muissa Chiefeissä, ja isoa V2-moottoria ajetaan matalilla kierroksilla ja muhkean väännön voimalla.

Lääkkeet urheilullisempaan lopputulokseen löytyvät jousituksesta ja jarruista. Joustomatkaa on edessä 130 milliä ja takana 100 milliä, ja perusmalliin nähden jousitus on kantavampi ja siten kallistusvaraakin yksi aste enemmän.Kun muissa Chiefeissä on vain yksi jarrulevy edessä, on Sport Chiefissä kaksi levyä ja satulat on vaihdettu Brembon nelimäntäisiin radiaalisatuloihin.

Koeajon perusteella voi sanoa että kaikissa Chiefeissä pitäisi olla tällaiset jarrut, ei pelkästään turvallisuuden vaan myös ajomukavuuden takia. Kaikissa jarrutustilanteissa riittää kaksi sormea jarrukahvalla, ja painava pyörä hidastuu todella hienosti suuremmistakin nopeuksista ja myös alamäkijarrutuksista, oli edessä minkälainen mutka tahansa.

Jousitus toimii samalla tavalla jarrutkin, huomaamattomasti ja eleettömästi. Joustoa on tarpeeksi sekä sisään- että ulospäin ja paluuvaimennuskin on osattu säätää niin, että Sport Chief tuntuu pomppuisemmallakin tieosuudella istuvan tiessä kiinni kuin imukuppi.

Rajat ne on sporttisuudellakin

Sporttisuuden rajat on kaikesta huolimatta helppo löytää. Ja rajan löytymisestä kertoo metallinen rahina, kun jalkatappien tuntosarvet osuvat asfalttiin vähänkin urheilullisemmalla ajotyylillä ajettaessa. Vaikka kallistusvaraa on aste sisarmalleja enemmän, niin 29,5 asteen maksimikallistus tulee vastaan yllättävän herkästi.

Se on kuitenkin samalla hyvä muistutus kuljettajalle, että kyseessä on hyvistä ajo-ominaisuuksista huolimatta yli 300-kiloinen cruiser, ei kevyt ja tehokas sporttipyörä. Sen kun ottaa huomioon, niin Sport Chief tarjoaa runsaasti hauskuutta ja ajamisen iloa niin suoralla kuin mutkaisella tiellä.

Indian Sport Chief

Moottori: ilmajäähdytteinen V2-moottori, 1890 cc
Teho: 65 kW (88 hv)
Vääntö: 162 Nm / 3 200 r/min
Voimansiirto: 6 vaihdetta, hihnaveto

Akseliväli: 1640 mm
Istuinkorkeus: 686 mm
Tankin tilavuus: 15,1 litraa
Paino tankattuna. 311 kg

Hinta: 27 799 €

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Felix Romero ja Ula Serra

Kommentoi artikkelia