24.2.2019 Ajoneuvot Tiesitkö tämän? Matkailuauton renkaan täytyy kestää paitsi kuormaa, myös kuumuutta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Erityisesti matkailuautoihin suunniteltu talvirengas Continental Van Contact Camper sietää kuormaa jopa paremmin kuin vastaava pakettiauton rengas. Kesällä kaikkia matkailuauton renkaita kohtaa kuumuushaaste, vaikka autolla ei ajettaisi metriäkään. Matkailuajoneuvojen käyttäjäryhmä on suhteessa muita – kuten henkilö- ja pakettiautoilijoita – selvästi pienempi, mutta heidänkin erityistarpeensa on rengasalalla huomioitu. Samalla se on osoitus siitä, miten monia eri vaatimuksia varten iso rengasvalmistaja tuotteitaan jalostaa.Continentalilla vastauksena liikkuvan lomakodin omistajille on Van Contact Camper -talvirengas, joka on varta vasten suunniteltu matkailuautoja silmällä pitäen. Tällaisen renkaan suunnittelussa pitää ottaa huomioon seikkoja, joita tavallinen autoilija ei tule ajatelleeksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySyynä pitkä peräylitysVan Contact Camper on jo kumiseokseltaan tavallista pakettiautojen kitkarengasta kovempi, ja onkin tässä mielessä lähellä keskieurooppalaisiin olosuhteisiin tarkoitettuja nastattomia talvirenkaita.Lisäksi renkaan rakenne on tehtävä pakettiautorengasta jäykemmäksi, mikä tuntuu ensi alkuun hieman yllättävältä.Ratkaisu juontaa juurensa siitä, että matkailuautojen takaylitys on yleensä hyvin pitkä, mikä kohdistaa renkaaseen suurempia voimia kuin useimmissa pakettiautoissa. Matkailuauton takaosaan, kuten takatavaratilaan lisätty lasti tietysti vain lisää peräpainoa, kuten taakse telineeseen kiinnitetyt polkupyörätkin.Ja mitä kauemmas taka-akselista painopiste asettuu, sen enemmän renkaalta vaaditaan pitkittäisjäykkyyttä. Juuri tämä on otettu Van Contact Camperin rakenteessa huomioon.Kuumassa kulmikkaaksiKesällä matkailukäytössä piilee myös toinen erityispiirre, joka asettaa renkaalle omat vaatimuksensa. Renkaan pitää nimittäin kestää tavallista paremmin myös seisomista kuumuudessa – eli kun asetutaan leiriytymään päiväkausiksi samaan paikkaan, missä matkailuautoa ei välillä liikutella.Tällöin tavallisen renkaan kulutuspinnan maata vasten lepäävään osaan muodostuu helposti niin kutsuttu flat spot -kohta; suomeksi sanottuna rengas menettää pyöreytensä.Vaikka Van Contact Camper ei olekaan varsinaisesti kesärengas, sekin on suunniteltu sietämään kuumuutta pakettiauton rengasta paremmin, aivan kuten kesärengasveljensä Continental Vanco Camperkin.Käytännössä tämä merkitsee sitä, että kun autolla lähdetään uudelleen ajamaan, renkaan kulmikkuuden aiheuttaman kiusallisen pompottamisen pitäisi loistaa poissaolollaan.Continentalin mukaan tällaisten renkaiden menekki on vielä melko pientä. Markkinaosuutta saattaa jatkossa kasvattaa se tosiseikka, että mitä isompiin matkailuautoihin mennään, sitä yleisemmäksi kitkarengas käy nastarenkaan asemasta.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Continental ja Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant – rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä 3.3.2025 Autoilu Teslan alamäki jatkuu – suursuosikki vuosien takaa valtasi rekisteröintitilastojen kärkipaikan! 3.3.2025 Ajoneuvot Kia PV5 tuo Kian Euroopan hyötyajoneuvomarkkinoille – veitset on teroitettu muita sähköpakuja ja -buzzeja varten 28.2.2025 Ajoneuvot Kahta eri korimallia tarjoava Kia EV4 on korealaisvalmistajan ensimmäinen Euroopassa valmistettava sähköautomalli Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija