24.2.2019 Ajoneuvot Tiesitkö tämän? Matkailuauton renkaan täytyy kestää paitsi kuormaa, myös kuumuutta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Erityisesti matkailuautoihin suunniteltu talvirengas Continental Van Contact Camper sietää kuormaa jopa paremmin kuin vastaava pakettiauton rengas. Kesällä kaikkia matkailuauton renkaita kohtaa kuumuushaaste, vaikka autolla ei ajettaisi metriäkään. Matkailuajoneuvojen käyttäjäryhmä on suhteessa muita – kuten henkilö- ja pakettiautoilijoita – selvästi pienempi, mutta heidänkin erityistarpeensa on rengasalalla huomioitu. Samalla se on osoitus siitä, miten monia eri vaatimuksia varten iso rengasvalmistaja tuotteitaan jalostaa.Continentalilla vastauksena liikkuvan lomakodin omistajille on Van Contact Camper -talvirengas, joka on varta vasten suunniteltu matkailuautoja silmällä pitäen. Tällaisen renkaan suunnittelussa pitää ottaa huomioon seikkoja, joita tavallinen autoilija ei tule ajatelleeksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySyynä pitkä peräylitysVan Contact Camper on jo kumiseokseltaan tavallista pakettiautojen kitkarengasta kovempi, ja onkin tässä mielessä lähellä keskieurooppalaisiin olosuhteisiin tarkoitettuja nastattomia talvirenkaita.Lisäksi renkaan rakenne on tehtävä pakettiautorengasta jäykemmäksi, mikä tuntuu ensi alkuun hieman yllättävältä.Ratkaisu juontaa juurensa siitä, että matkailuautojen takaylitys on yleensä hyvin pitkä, mikä kohdistaa renkaaseen suurempia voimia kuin useimmissa pakettiautoissa. Matkailuauton takaosaan, kuten takatavaratilaan lisätty lasti tietysti vain lisää peräpainoa, kuten taakse telineeseen kiinnitetyt polkupyörätkin.Ja mitä kauemmas taka-akselista painopiste asettuu, sen enemmän renkaalta vaaditaan pitkittäisjäykkyyttä. Juuri tämä on otettu Van Contact Camperin rakenteessa huomioon.Kuumassa kulmikkaaksiKesällä matkailukäytössä piilee myös toinen erityispiirre, joka asettaa renkaalle omat vaatimuksensa. Renkaan pitää nimittäin kestää tavallista paremmin myös seisomista kuumuudessa – eli kun asetutaan leiriytymään päiväkausiksi samaan paikkaan, missä matkailuautoa ei välillä liikutella.Tällöin tavallisen renkaan kulutuspinnan maata vasten lepäävään osaan muodostuu helposti niin kutsuttu flat spot -kohta; suomeksi sanottuna rengas menettää pyöreytensä.Vaikka Van Contact Camper ei olekaan varsinaisesti kesärengas, sekin on suunniteltu sietämään kuumuutta pakettiauton rengasta paremmin, aivan kuten kesärengasveljensä Continental Vanco Camperkin.Käytännössä tämä merkitsee sitä, että kun autolla lähdetään uudelleen ajamaan, renkaan kulmikkuuden aiheuttaman kiusallisen pompottamisen pitäisi loistaa poissaolollaan.Continentalin mukaan tällaisten renkaiden menekki on vielä melko pientä. Markkinaosuutta saattaa jatkossa kasvattaa se tosiseikka, että mitä isompiin matkailuautoihin mennään, sitä yleisemmäksi kitkarengas käy nastarenkaan asemasta.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Continental ja Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen