24.2.2019 Ajoneuvot Tiesitkö tämän? Matkailuauton renkaan täytyy kestää paitsi kuormaa, myös kuumuutta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Erityisesti matkailuautoihin suunniteltu talvirengas Continental Van Contact Camper sietää kuormaa jopa paremmin kuin vastaava pakettiauton rengas. Kesällä kaikkia matkailuauton renkaita kohtaa kuumuushaaste, vaikka autolla ei ajettaisi metriäkään. Matkailuajoneuvojen käyttäjäryhmä on suhteessa muita – kuten henkilö- ja pakettiautoilijoita – selvästi pienempi, mutta heidänkin erityistarpeensa on rengasalalla huomioitu. Samalla se on osoitus siitä, miten monia eri vaatimuksia varten iso rengasvalmistaja tuotteitaan jalostaa. Continentalilla vastauksena liikkuvan lomakodin omistajille on Van Contact Camper -talvirengas, joka on varta vasten suunniteltu matkailuautoja silmällä pitäen. Tällaisen renkaan suunnittelussa pitää ottaa huomioon seikkoja, joita tavallinen autoilija ei tule ajatelleeksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Syynä pitkä peräylitys Van Contact Camper on jo kumiseokseltaan tavallista pakettiautojen kitkarengasta kovempi, ja onkin tässä mielessä lähellä keskieurooppalaisiin olosuhteisiin tarkoitettuja nastattomia talvirenkaita. Lisäksi renkaan rakenne on tehtävä pakettiautorengasta jäykemmäksi, mikä tuntuu ensi alkuun hieman yllättävältä. Ratkaisu juontaa juurensa siitä, että matkailuautojen takaylitys on yleensä hyvin pitkä, mikä kohdistaa renkaaseen suurempia voimia kuin useimmissa pakettiautoissa. Matkailuauton takaosaan, kuten takatavaratilaan lisätty lasti tietysti vain lisää peräpainoa, kuten taakse telineeseen kiinnitetyt polkupyörätkin. Ja mitä kauemmas taka-akselista painopiste asettuu, sen enemmän renkaalta vaaditaan pitkittäisjäykkyyttä. Juuri tämä on otettu Van Contact Camperin rakenteessa huomioon. Kuumassa kulmikkaaksi Kesällä matkailukäytössä piilee myös toinen erityispiirre, joka asettaa renkaalle omat vaatimuksensa. Renkaan pitää nimittäin kestää tavallista paremmin myös seisomista kuumuudessa – eli kun asetutaan leiriytymään päiväkausiksi samaan paikkaan, missä matkailuautoa ei välillä liikutella. Tällöin tavallisen renkaan kulutuspinnan maata vasten lepäävään osaan muodostuu helposti niin kutsuttu flat spot -kohta; suomeksi sanottuna rengas menettää pyöreytensä. Vaikka Van Contact Camper ei olekaan varsinaisesti kesärengas, sekin on suunniteltu sietämään kuumuutta pakettiauton rengasta paremmin, aivan kuten kesärengasveljensä Continental Vanco Camperkin. Käytännössä tämä merkitsee sitä, että kun autolla lähdetään uudelleen ajamaan, renkaan kulmikkuuden aiheuttaman kiusallisen pompottamisen pitäisi loistaa poissaolollaan. Continentalin mukaan tällaisten renkaiden menekki on vielä melko pientä. Markkinaosuutta saattaa jatkossa kasvattaa se tosiseikka, että mitä isompiin matkailuautoihin mennään, sitä yleisemmäksi kitkarengas käy nastarenkaan asemasta. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Continental ja Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku