29.12.2016

Tiesitkö tämän vetotavoista: etenemiskyky talvella

Paksu lumi erottaa kaksi- ja nelivetoiset selvästi toisistaan.

Neliveto on poikaa, kun edetään paksummassa lumipöperössä – riippumatta siitä, miten auton nelivetojärjestelmä on toteutettu. Menon rajoitteena on usein vain maavaran loppuminen kesken.

Täytyy kuitenkin muistaa, että kun nelivetoisen vauhti alkaa hiipua, autoa ei pidä päästää pysähtymään, sillä se kaivaa itsensä helposti mahastaan kiinni. Tällöin kannattaa suorittaa pikainen peruutus ja yrittää paremmalla onnella uudestaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Etu- ja takaveto pulassa

Kaksivetoisella ei paksuun hankeen kannata lähteä urheilemaan lainkaan. Jos kuitenkin on pakko mennä, vauhdinotto ja ajouran luominen vähitellen auttavat. Tässäkin pitää muistaa auton maavaran asettamat rajoitukset, eli maltti on valttia.

Kun auto jää jumiin, etuvetoisessa saattaa auttaa pyörien kääntely ääriasennosta toiseen. Takavedolla tämäkään ei luonnollisesti ole mahdollista.

Eteni pöperössä sitten millä tahansa vetotavalla, on syytä kytkeä luistonesto pois toiminnasta. Järjestelmän harrastama moottorin tehon rajoittaminen ja/tai jarrujen käyttäminen saa pahimmillaan aikaan sen, että auto hyytyy paikalleen, vaikka kuski yrittäisi mitä.

Luistonesto pois, ja kas, auto liikkuukin jo huomattavasti notkeammin, kuin siipirataslaiva ikään.

Teksti: Jussi Saarinen Kuva: Moottorin arkisto

"Tiesitkö tämän vetotavoista" -juttusarjan ensimmäinen osa: Liikkeellelähtö talvella

"Tiesitkö tämän vetotavoista" -juttusarjan kolmas osa: Ajettavuus talvella

"Tiesitkö tämän vetotavoista" -juttusarjan neljäs osa: Jarrutus talvella

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat