12.12.2019 Ajoneuvot Tiikeri kasvaa ja monipuolistuu – uusi Triumph Tiger 900 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhdeksän vuotta sitten esitelty Triumph Tiger 800 on ehtinyt kohottaa kasvojaan useita kertoja. Nyt on vuorossa perusteellinen uudistus. Lisänimi ”legendaarinen” on kokenut inflaation, kun sitä käytetään vähänkin pidempään tuotannossa olleiden moottoripyörämallien määritelmänä. Tiger sen sijaan on aidosti legendaarinen malli, sillä ensimmäinen Triumph Tiger esiteltiin jo 83 vuotta sitten, vuonna 1936. Monet pitävät sitä maailman vanhimpana seikkailupyörämallina.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKilpailu koveneeKeskikokoisten seikkailupyörien luokassa Tiger 800 kilpaili pitkään BMW F 800 GS:n kanssa, kunnes parivaljakko sai vuosi sitten kolmanneksi pelaajaksi samaan luokkaan KTM 790 Adventuren. BMW ehti jo kasvattaa ”pikku-Gessun” iskutilavuutta 850-kuutioiseksi ja nyt Triumph seuraa perässä, mutta korottaa samalla panoksia uudella 888-kuutioisella rivikolmosmoottorillaan.Iskutilavuuden lisäksi uutta on myös moottorin sytytysjärjestys, joka on vaihtunut järjestykseen 1-3-2. Sen luvataan antavan paremmin vääntöä keskikierrosalueelle ja myös äänimaailma kokee perusteellisen uudistuksen. Huipputeho pysyy ennallaan 70 kilowatissa, joka on samalla maksimiteho, josta moottori voidaan kuristaa A2-korttiluokan mukaiseen 35 kilowatin tehoon. Maksimivääntö on kasvanut kahdeksalla newtonmetrillä. Keskialueella vääntöä luvataan olevan nyt 10 prosenttia enemmän ja tehoakin yhdeksän prosenttia aiempaa enemmän. Valmistajan mukaan kyseessä on luokkansa parhaiten kiihtyvä moottoripyörä.Moottori kasvaa mutta paino väheneeAjo-ominaisuuksien paraneminen on peräisin 40 millimetriä eteenpäin ja 20 millimetriä alaspäin siirtyneestä painopisteestä. Maavarasta ei silti ole jouduttu tinkimään yhtään. Kasvaneesta moottorista huolimatta painosta on pystytty nipistämään viisi kiloa pois. Kuljettajan ajoasentoa on parannettu tuomalla ohjaustankoa kymmenen milliä taaksepäin ja kaventamalla satulaa. Tuulilasissa on nyt yhdellä kädellä käytettävä korkeussäätö, joten säätö onnistuu vauhdissakin.Tiger 900 GT on enemmän asfaltille ja matkailuun suunnattu versio, kun taas Tiger 900 Rally pinnavanteineen on selvästi maastopainotteisempi ominaisuuksiltaan. GT:n joustomatkat ovat 180/170 millimetriä, alla pyörivät alumiinivaluvanteet ja eturenkaan koko on 19 tuumaa. Rallyssa joustomatkat ovat 240/230 millimetriä, eturenkaan koko 21 tuumaa ja pinnavanteille on pyöräytetty karkeammat maastokelpoiset kumit. Molempien varustukseen kuuluu seitsemän tuuman TFT-mittaristo, vakionopeussäädin sekä kahvanlämmittimet. Luistoesto ja ABS-jarrut huomioivat myös pyörän sivuttaiskallistuksen. Sekä GT että Rally on saatavilla myös Pro -varustuksella, johon kuuluu quickshifter-vaihdeavustin, lämmitetyt satulat ja rengaspaineen valvontajärjestelmä. GT:stä tulee tarjolle istuinkorkeudeltaan 50 millimetriä madallettu versio ja malliston edullisimpaan päähän lisäksi perusmalli Tiger 900. Triumph Tiger 900 GT (Rally) Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, 888cc Teho: 70 kW (95 hv) / 8750 r/min Vääntö: 87 Nm / 7250 r/min Voimasiirto: märkä monilevykytkin, luistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto Istuinkorkeus 810-830 mm (850-870 mm) Akseliväli: 1556 mm (1551 mm) Kuivapaino alk: 194 kg (196 kg) Teksti: Janne Huhtala Kuvat: TriumphMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti