18.2.2018

Todellinen perheauto – uusi Citroën Berlingo raikastaa arkipäivää

Citroën Berlingo

Tyyliä, tilaa ja taitoa: uusi Citroën Berlingo ilahduttaa harmauden keskellä. Perheauto Airbumpeilla on silkkaa neroutta.

Citroën Berlingo on valmistajan mukaan muodostunut monissa maissa suorastaan käsitteeksi koko autosegmentistä. Niin tai näin, nyt on vuorossa kolmas mallipolvi ranskalaismerkin tutusta arkipuurtajasta.

Citroën Berlingo

Pakettiautomaisista mittasuhteista huolimatta Berlingo on uudistunut raikkaasti, eikä auto peittele sukunäköään esimerkiksi C3 Aircrossiin tai C4 Cactukseen. Ilahduttavasti Citroënin pirteät Airbump-ovipuskurit nähdään jälleen uudessa Berlingossa lyhyen poissaolon jälkeen.

Citroën Berlingo

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tilaa kuin torilla

Uusi Citroën Berlingo tulee tarjolle kahdella koripituudella, jotka ovat muotitietoisesti M ja XL, vaikka selitystä L-koon kohtalosta ei olekaan. Berlingon M on 4,40 metriä pitkä (+2 cm edeltäjään) ja sen akseliväli on 2,78 metriä. XL kirjataan puolestaan 4,75 metriä pitkäksi ja sen akseliväli on 2,97 metriä. Leveyttä molemmilla on 1,85 metriä ja korkeutta 1,81 metriä ilman kattokaiteita.

Citroën Berlingo

Mielenkiintoisesti molemmat korimallit on saatavissa niin viisi- kuin seitsemänpaikkaisena. Ero mallien välillä syntyy kolmannen penkkirivin istuinten kohdalla: M-korimallissa istuinten paikka on kiinteä, mutta XL:ssä tuoleja voi liu'uttaa 130 mm verran kiskoja pitkin. Kaikki takaistuimet ovat kuitenkin aina irroitettavia ja 2019 nähdään tuotannossa Magic Flat -toiminto, jolla tasaiseksi kääntyviä istuimia voidaan ohjata tavaratilan puolelta. Mikäli apukuljettajan istuimen kääntää tasaiseksi, voidaan Berlingolla kuljettaa 2,70 metriä pitkiä esineitä (3,05 metriä XL-versiossa).

Citroën Berlingo

Hulppeiden istuinten lisäksi Berlingossa on myös kiitettävästi tavaratilaa. Viisipaikkaisen M-korimallin tavaratila on kasvanut 100 litralla (775 l) ja uuteen XL:ään mahtuu 1 050 litraa. Lisäksi Berlingossa on peräti 28 erilaista säilytyslokeroa ja -koloa 186 litran edestä.

Taitoa ja tehoa

Luonnollisesti uusi Berlingo avustaa kuljettajaansa kokonaisella armeijalla uusimpia ajoavustimia aina autonomisesta hätäjarrutuksesta kuolleenkulman varoittimeen ja kaista-avustimeen. Värillinen heijastusnäyttö ja liikennemerkkien tunnistus ovat myös tunnetusti hyvä kaksikko. Lisäksi varustevalikoimasta löytyy peruutuskamera sekä auton kylkiä suojeleva Flankguard: auto painaa mieleensä etu- ja takasensoreilla havaitut esteet ja vertaa niitä ajettuun suuntaan. Vaikeita pitotilanteita varten tarjolla on myös Grip Control -ajotilavalitsin.

Citroën Berlingo

Citroën Berlingo saa moottoreikseen 1,2-litraisen PureTech-bensiinimoottorin kahtena versiona (110 S&S manuaalivaihteistolla, 130 S&S automaattivaihteistolla). Lisäksi tulossa on 1,5-litrainen BlueHDi peräti viitenä versiona: Start&Stop 75 manuaalivaihteistolla, 100 ja 100 Start&Stop manaalina sekä BlueHDi 130 S&S manuaalina tai automaattina.

Historiasta Geneven kautta maailmalle

Kun Jeremy Clarkson uudisti BBC:n Top Gear -autoiluohjelman formaattia 2002, oli arvosteli rääväsuinen autotoimittaja koko sarjan ensimmäisenä autona alkuperäisen Citroën Berlingon. Hiukan pakettiautomainen Berlingo Multispace sai kuitenkin paljon kehuja, sillä olihan vihreällä mittaristolla varustetussa autossa sentään käytännöllisyyden lisäksi reilusti luonnetta.

Uusi kolmannen sukupolven Citroën Berlingo nähdään ensimmäisen kerran Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä maaliskuun alkupuolella. Autokauppoihin tilavaa perhemobiilia voi odotella tämän vuoden jälkimmäisellä puoliskolla.

https://youtube.com/watch?v=a4pHQ8bHNeY

Lähde ja kuvat: Citroën

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat