27.10.2017 Ajoneuvot Erikoisuudesta päätähdeksi: Citroën C4 Cactus keskittyy mukavuuteen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C4 Cactus kypsyy ja kehittyy: uudistusten päätavoitteena on tarjota kokonaisvaltaista mukavuutta. Vuonna 2014 Citroën julkaisi C4 Cactuksen, oudon mutta sympaattisen auton. C4 Cactus oli kevyt ja pihi. Sen kylkiä suojasivat joustavat muovit, Airbumpit. Vain kolme vuotta myöhemmin erikoinen Citroën C4 Cactus saa suuren kasvojenkohotuksen, ja samalla se ottaa mallistossa myös tavallisen C4:n roolin. C4 Cactus on nyt Citroënin vastaus Volkswagen Golfille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kypsennetty painos Veto on radikaali, mutta järkevä. C4 Cactus kätkee tavallisiin perheautomittoihin erottuvan, hieman crossovermaisen muodon. Ensimmäisen C4 Cactuksen persoonallisimmat yksityiskohdat on hiottu hillitymmiksi, mutta sukunäkö on säilytetty. Kylkien Airbumpit ovat siirtyneet helmojen jatkoiksi. Etuvalot ovat saaneet ripauksen kypsyyttä tuomaa tuimuutta. Takavalot ovat nyt syvyysefektillä varustetut leveät suorakulmiot. C4 Cactuksen ilme miellyttänee nyt niitäkin, jotka kokivat alkuperäisen liian irrottelevaksi. Erottuvuutta kaipaaville Citroën tarjoaa 31 personointivaihtoehtoa, jotka koostuvat yhdeksästä ulkoväristä ja neljästä väripaketista. Uutta ja vanhaa sisätiloissa Sisätilojen tärkeimmät pinnat ovat hienostuneempaa materiaalia, mutta yleisilme on yhä rehellisen pelkistetty, paikoin jopa muovinen. Onneksi olemusta piristävät edeltäjästä tutut yksityiskohdat, kuten kojetaulun päältä aukeava hansikaslokero (etumatkustajan turvatyyny on yhä auton katossa) ja ovien sulkuremmit. Alkupään C4 Cactuksissa moitteita kerännyt yksiosainen takaistuin kaatuu nykyisin kahdessa osassa, mutta uudessakin mallissa takaovien ikkunat aukeavat rakosilleen vain takareunasta. Avaruutta sisälle tuo suuri lasikatto. Citroën kertoo UV-suodatuksen ja lämpöeristyksen mahdollistaneen suojaverhon poistamisen, mikä vastaavasti on parantanut pääntilaa. Lupaavat uutuusistuimet Sisätilojen kohokohta ovat uudet istuimet. Citroën kertoo tavoittelevansa korkeaa istuinmukavuutta, joka on saavutettu istuimelle ryhdikkään perusmuodon antavalla tiheällä vaahdolla, jonka päällä on pintapehmeyden tarjoava 15 millimetrinen huokoinen vaahtokerros. Yhdistelmän kerrotaan tarjoavan mukavan pehmeä istumiskokemus, joka tarjoaa pitkillä ajomatkoilla vaadittavaa tukevuutta. Ensi-istumisella väitteissä voi hyvinkin olla perää. Istuinosa on riittävän pitkä, jotta reidet saavat hyvän tuen. Vartalon paino jakautuu laajalle alueelle, joten puutumista ei pitäisi tapahtua. Silti pinnan alla aistii tukevuutta, joten edellytykset pitkänmatkanmukavuudelle ovat kunnossa. Istuinmukavuus toki selviää vasta ajamalla autoa alkuvuodesta. Silloin selviää myös C4 Cactuksen tärkeimmän teknisen edistysaskeleen toiminta: C4 Cactus tuo Citroënin uuden jousituksen Eurooppaan. Aiemmin se on esitelty suuressa C5 Aircrossissa, joka on saapumassa Kiinan markkinoilta Eurooppaan vuoden 2018 loppupuolella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uuden alustan ensi-ilta Englanniksi tehdas nimittää uutta jousitusteknologiaa Progressive Hydraulic Cushioniksi. Suomen maahantuoja viestii mukavuusjousituksesta. Merkille maineen luoneen kaasunestejousituksen sijaan uutuusalusta luottaa perinteiseen kierrejouseen ja iskunvaimentimeen, jonka sisälle on rakennettu hydrauliset joustonrajoittimet. Sen ansiosta pääjousi ja perusiskunvaimennin on voitu virittää pehmeämmiksi: jousitus voi siten suodattaa tavallista paremmin pienet epätasaisuudet. Kun pyörä sitten kohtaa suuren töyssyn tai ulkokaarteen jousitus painuu kasaan auton kallistuessa mutkassa, astuu hydraulinen elementti mukaan kantamaan kuormaa. Moottori palaa myöhemmin tarkemmin uuden jousituksen teknologiaan. Alustan pääviesti on kuitenkin yksinkertainen: Citroën uskoo jälleen, että mukavuudella voi erottua edukseen. Puhetta hiljaisuudesta Airbumpit ovat siirtyneet keskeltä kylkeä helman jatkeeksi. Mukavuuteen on panostettu myös äänieristyksessä. Tiivisteet on suunniteltu uudelleen, lattian äänieristystä on parannettu, takaikkunat ovat paksumpaa lasia, tuulilasi on akustinen ja kojelaudan vaimennusta on kehitetty. Auton paino on silti pysynyt alhaisena. Tehdas kertoo PureTech110-bensiinimoottorilla varustetun C4 Cactuksen painoksi vain 1 117 kilogrammaa. Samasta 1,2-litraisesta kolmisylinterisestä tarjotaan myös 130-hevosvoimaista ahdettua versiota ja 82-hevosvoimaista vapaasti hengittävää painosta. Automaatin saa valinnaisesti 110-hevosvoimaiseen. Dieselvoimaa tarjotaan 100 ja 120-hevosvoimaisina versioina, joista jälkimmäinen toimitetaan 6-vaihteisen automaatin kera. Malllipäivitys tuo toki tarjolle nykyaikaiset aktiiviset turvavarusteet ja tarpeelliset älypuhelimien näytönpeilaukset. Ennen alkuvuoden ensikoeajoja on liian aikaista vetää johtopäätöksiä C4 Cactuksen kyvykkyydestä. Silti jo nyt voi ylistää Citroënin rohkeutta: markkinoilla, jotka vilisevät lupauksia dynaamisuudesta ja urheilullisuudesta, on lopulta aika virkistävää kuulla puhetta mukavuudesta. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?