20.3.2018 Ajoneuvot Tokion taksit: huipputeknologian sijaan perinteitä ja pitsiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autonomian sijaan Tokion taksiliikenne luottaa perinteisimmän japanilaisraudan luotettavuuteen. Kaiken autonomiseen liikkumiseen liittyvän keskustelun keskellä on hauska huomata, miten Japanissa liikutaan: saarivaltio lähestynee viitostason autonomiaa vessoissa, mutta taksiliikenne hoidetaan vielä rehellisesti 1990-luvulta tuoksuvilla pitsiverhoin koristelluila sedaneilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVanhassa vara parempiMarkkinoita hallitsee perinteistä takavetorakennetta edustavat kuvissa esiintyvä Toyota Comfort ja Nissan Cedric. Kaksikosta Nissan Cedric on ollut tuotannossa peräti vuodesta 1987 aina vuoteen 2015 asti. Toyota Crownista omaksi mallikseen irtautunut Toyota Comfort esiteltiin 1995 ja tuotanto päättyi viime vuonna. Comfortista valmistettiin myös kymmenisen senttimetriä pidempää Crown Comfort-mallia.Pitkästä valmistusiästä johtuen on mahdotonta sanoa, minkä ikäisiä Tokion kaduilla kiitävät autoyksilöt ovat. Selkein tunnusvärein ja istuinten pitsipäällisin koristellut autot ovat poikkeuksetta uudenveroisessa kunnossa: likaa tai lommoja ei näe etsimälläkään. Japanin taksien muita erikoisuuksia ovat kuljettajan paikalta käytettävä takaoven sulku- ja avaus.Toyota ComfortToyota Comfortin keulalta voi löytää nestekaasulla tai dieselillä käyvän rivimoottorin neljä- tai kuusisylinterisenä. Tehovalikoima kattaaa 80–114 hevosvomaa, ellei TRD:n virittämää 160-hevosvoimaista remmiahdettua erikoismallia lasketa. Perinteisen voimanlähteen perässä on perinteinen vaihteisto: nelivaihteinen automaatti tai neli- tai viisivaihteinen manuaali. Voima ohjataan perinteiselle jäykälle taka-akselille. Kustannus- ja tilansäästösyistä myös varustelu on pidetty yksinkertaisena: malli jakautuu perus- ja Deluxe-malliin. Äveriäämpi painos täydentää käynnistysautomatiikalla, ilmastoinnilla ja turvatyynyillä viimeisteltyä perusmallia keskuslukituksella ja sähköpeileillä.Kaikessa erikoisuudessaan takseja koristava värimaailma on yllättävän tasapainossa perinteisen muotoilun kanssa.Nissan CedricNissan Cedric perustuu Y31-korimalliin, jonka tuotantoa jatkettiin taksimielessä siviilipainoksen jatkettua uudempaan Y32-malliin. Taksiliikenteen ohella auto keräsi suosiota Japanissa poliisiautona. Toyota Crownin tapaan Cedriciä on myös myyty lähiseudulle, kuten Singaporeen ja Hong Kongiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValta vaihtuuVaikka vielä nykyään Tokiossa on mahdotonta liikkua näkemättä Crownia ja Cedriciä, ovat perinteisten sedanien ajat vähitellen ohitse. Toyota on jo esitellyt korvaavaksi malliksi varta vasten taksikäyttöön suunnitellun JPN Taxi -mallin, jonka korkea kori tullee tutuksi viimeistään Tokion olympialaisissa vuonna 2020.Toyota JPN TaxiTeksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa