20.3.2018 Ajoneuvot Tokion taksit: huipputeknologian sijaan perinteitä ja pitsiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autonomian sijaan Tokion taksiliikenne luottaa perinteisimmän japanilaisraudan luotettavuuteen. Kaiken autonomiseen liikkumiseen liittyvän keskustelun keskellä on hauska huomata, miten Japanissa liikutaan: saarivaltio lähestynee viitostason autonomiaa vessoissa, mutta taksiliikenne hoidetaan vielä rehellisesti 1990-luvulta tuoksuvilla pitsiverhoin koristelluila sedaneilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vanhassa vara parempi Markkinoita hallitsee perinteistä takavetorakennetta edustavat kuvissa esiintyvä Toyota Comfort ja Nissan Cedric. Kaksikosta Nissan Cedric on ollut tuotannossa peräti vuodesta 1987 aina vuoteen 2015 asti. Toyota Crownista omaksi mallikseen irtautunut Toyota Comfort esiteltiin 1995 ja tuotanto päättyi viime vuonna. Comfortista valmistettiin myös kymmenisen senttimetriä pidempää Crown Comfort-mallia. Pitkästä valmistusiästä johtuen on mahdotonta sanoa, minkä ikäisiä Tokion kaduilla kiitävät autoyksilöt ovat. Selkein tunnusvärein ja istuinten pitsipäällisin koristellut autot ovat poikkeuksetta uudenveroisessa kunnossa: likaa tai lommoja ei näe etsimälläkään. Japanin taksien muita erikoisuuksia ovat kuljettajan paikalta käytettävä takaoven sulku- ja avaus. Toyota Comfort Toyota Comfortin keulalta voi löytää nestekaasulla tai dieselillä käyvän rivimoottorin neljä- tai kuusisylinterisenä. Tehovalikoima kattaaa 80–114 hevosvomaa, ellei TRD:n virittämää 160-hevosvoimaista remmiahdettua erikoismallia lasketa. Perinteisen voimanlähteen perässä on perinteinen vaihteisto: nelivaihteinen automaatti tai neli- tai viisivaihteinen manuaali. Voima ohjataan perinteiselle jäykälle taka-akselille. Kustannus- ja tilansäästösyistä myös varustelu on pidetty yksinkertaisena: malli jakautuu perus- ja Deluxe-malliin. Äveriäämpi painos täydentää käynnistysautomatiikalla, ilmastoinnilla ja turvatyynyillä viimeisteltyä perusmallia keskuslukituksella ja sähköpeileillä. Kaikessa erikoisuudessaan takseja koristava värimaailma on yllättävän tasapainossa perinteisen muotoilun kanssa. Nissan Cedric Nissan Cedric perustuu Y31-korimalliin, jonka tuotantoa jatkettiin taksimielessä siviilipainoksen jatkettua uudempaan Y32-malliin. Taksiliikenteen ohella auto keräsi suosiota Japanissa poliisiautona. Toyota Crownin tapaan Cedriciä on myös myyty lähiseudulle, kuten Singaporeen ja Hong Kongiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Valta vaihtuu Vaikka vielä nykyään Tokiossa on mahdotonta liikkua näkemättä Crownia ja Cedriciä, ovat perinteisten sedanien ajat vähitellen ohitse. Toyota on jo esitellyt korvaavaksi malliksi varta vasten taksikäyttöön suunnitellun JPN Taxi -mallin, jonka korkea kori tullee tutuksi viimeistään Tokion olympialaisissa vuonna 2020. Toyota JPN Taxi Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt