27.3.2016

Toyota Prius Plug-in – pistokehybridin uudet kujeet

Toyota Prius Plug-in

Prius Plug-in antaa sähköverkon huolehtia akun lataamisesta ajojen välillä.

Neljänteen sukupolveensa ennättäneen Toyota Priuksen lataushybridiversio uudistuu. Merkittävin muutos toisen sukupolven pistokeversiossa on sen siirtyminen Priuksen jalanjäljissä Toyotan TNGA-alustarakenteeseen. Normaalia Priusta suuremmalla 8,8 kWh akulla Prius Plug-in tarjoaa jopa 50 kilometrin toimintasäteen pelkän sähkön voimin.

Yhdistetyksi kulutuslukemaksi arvioidaan 1,4 litraa per 100 kilometriä, jolloin hiilidioksidipäästö olisi 32 gramma per kilometri. Toyotan mukaan tämä on lataushybridiautojen pienin päästöarvo. Tavallisesta seinäpistokkeesta akku latautuu täyteen noin 2,3 tunnissa. Polttomoottori on vastaava kuin Priuksessa, eli 1,8-litrainen Atkinson-sykliä käyttävä nelisylinterinen.

Toyota Prius Plug-in

Kylmäkäyttöominaisuuksiin on panostettu muun muassa akun lämmitysjärjestelmän ja Audi Q7 e-tronin tavoin erillisen lämpöpumpun avulla. Lämpöpumppu auttaa niin matkustamon lämmityksessä kuin viilennyksessä. Toyota väittää ilmalämpöpumppunsa olevan maailman ensimmäinen autossa. Teknisiin innovaatioihin kuuluvat myös matkustajien määrän huomioiva ilmastointijärjestelmä sekä akkua lataava aurinkokenno.

Ensimmäiset Prius Plug-init saapuvat Suomeen vuoden lopulla.

Lähde ja kuvat: Toyota

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat