22.3.2021 Ajoneuvot Toyota viisivuotiaiden autojen vähävikaisin – Traficom-katsastus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Corolla on paras automalli Traficomin tuoreimman katsastustilaston viisivuotiaista henkilöautomalleista. Viisivuotiaiden autojen ryhmä on Toyotan juhlaa: voitto Traficomin katsastustilastoissa heltisi sekä malli- että merkkitilastoissa.Mallitilaston 10 kärjessä -listalla on viisi japanilaista mallia, kaksi Toyotaa ja yksi Honda, Nissan ja Mitsubishi. Lisäksi löytyy yksi malli viideltä eurooppalaiselta merkiltä, Volkswagen, Mini, Mercedes-Benz, Škoda ja Volvo.Volkswagen Golf Sportsvan lunasti katsastusraportin kakkossijan.Merkkitilaston 10 kärjessä -listan neljä ensimmäistä sijaa menivät japanilaisille (Toyota, Honda, Suzuki ja Mitsubishi) Audin ollessa paras eurooppalainen 5. sijalla. Häntäpäässä Dacia oli ylivoimaisesti runsasvikaisin sekä malli- että merkkitilastossa.Japanilaisvalmistajat valtasivat listauksen neljä ykkössijaa. Toyotan jälkeen parhaiten pärjäsi Honda.Traficomin katsastusraportin malli- ja merkkikohtaisessa tuloslistassa ovat mukana ne automallit ja automerkit, joita on katsastettu vuonna 2020 vähintään 100 kappaletta kussakin ikäluokassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy5-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2015 TOP 1010 vähävikaisinta mallia, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %Toyota Corolla (63 000) (0,7) Volkswagen Golf Sportsvan (71 000) (1,3) Mini Cooper (68 000) (1,5) Mercedes-Benz GLA (77 000) (1,7) Toyota Avensis (91 000) (1,8) Honda CR-V (96 000) (1,9) Nissan Juke (72 000) (1,9) Škoda Yeti (91 000) (2,0) Volvo XC70 (135 000) (2,0) Mitsubishi Space Star (57 000) (2,0)10 vähävikaisinta merkkiä (kaikki mallit yhteensä)Toyota (78 000) (2,3) Honda (88 000) (2,4) Suzuki (76 000) (2,8) Mitsubishi (92000) (2,9) Audi (107 000) (3,4) Škoda (106 000) (3,4) Mini (69 000) (3,6) Subaru (101 000) (3,7) Seat (91 000) (3,8) Mazda (81 000) (3,9)5-vuotiaat henkilöautot,keskimääräinen hylkäysprosentti 5,8 %keskimääräiset ajokilometrit 95 000 kmMyös Mini Cooperin katsastustilastot kestivät hyvin tarkastelua.5-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2015 FLOP 1010 runsasvikaisinta mallia, ajokilometrit hylkäyskeskiarvo %Dacia Sandero (74 000) (33,5) Dacia Logan (90 000) (28,5) Renault Clio (66 000) (24,9) Dacia Duster (94 000) (22,4) Citroën C4 Cactus (82 000) (22,2) Citroën C4 (74 000) (19,8) Peugeot 2008 (66 000) (19,7) Mercedes-Benz Spinter (369 000) (19,2) Mercedes-Benz Vito (260 000) (18,6) Kia Sorento (123 000) (17,8)10 runsasvikaisinta merkkiä (kaikki mallit yhteensä)Dacia (90 000) (26,9) Renault (70 000) (19,2) Citroën (78 000) (15,2) Fiat (57 000) (14,4) Tesla Motors (137 000) (13,4) Jeep (106 000) (12,8) Peugeot (80 000) (9,4) Mercedes-Benz (122 000) (9,4) Kia (78 000) (8,2) Porsche (91 000) (7,8)Dacia Sandero listauksen heikoinDacia Sandero pärjäsi katsastustilastoissa huonoiten viiden vuoden ikäisistä autoista.Mallitilaston heikoin oli Dacia Sandero ikäisekseen suurella hylkäysprosentilla 33,5. Joka kolmas Sandero hylättiin. Dacia Logan oli toiseksi huonoin hylkäysprosentilla 28,5. Renault Clio ja Dacia Duster olivat seuraavaksi runsasvikaisimmat.Ammattikäytössä yleisten Mercedes-Benz Sprinter- ja Vito -mallien vikamäärää selittää osaltaan mallien tavallista suurempi ajomäärä, Sprinterillä keskimäärin jopa 369 000 kilometriä, mikä on suuri lukema viisivuotiaalle autolle.Merkkitilaston runsasvikaisin oli ylivoimaisesti Dacia, jonka malliston hylkäysprosentti on 26,9 eli enemmän kun joka neljäs viisivuotias Dacia hylättiin. Saksalaiset katsastuslaitokset ovat kommentoineet, että halpa (auto) voi pidemmän päälle tulla käyttäjälle kalliiksi. Korjaustarve on tavallista suurempi, jotta halpa-auto pysyisi katsastuskunnossa ja turvallisena liikenteessä. Merkkitilaston hännillä ovat Dacian lisäksi myös Renault, Citroën ja Fiat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukana 3–15-vuotiaat henkilöautotLiikenne- ja viestintävirasto Traficomin henkilöautojen katsastuksen vikatilastoissa on mukana 3–15-vuotiaat henkilöautot. Traficomin katsastustilastossa on ansiokasta, että kunkin mallin keskimääräinen ajokilometrimäärä kussakin ikäryhmässä on mainittu, mikä auttaa suhteuttamaan mallin vikamäärän mallin ajomäärään.Vuonna 2020 määräaikaiskatsastuksessa autoista hylättiin 19,5 %, mikä on 1,1 prosenttiyksikköä vähemmän kuin vuonna 2019. Ensimmäisen kerran katsastukseen tulleista kolmivuotiaista autoista hylättiin 2,9 %, kun edeltävänä vuonna luku oli 3,1 %.Henkilöautojen yleisin hylkäyssyy on etuakseliston viat. Uudemmilla autoilla seuraavaksi yleisin hylkäyssyy on käyttöjarruun liittyvät viat, kun vanhemmilla autoilla hylkäykseen johtavia vikoja löytyy jousituksesta ja iskunvaimennuksesta sekä seisontajarrusta. Valaisimiin ja sähkölaitteeseen liittyvistä vioista taas annetaan selvästi eniten korjauskehotuksia. Katsastustilastot eivät kerro kaikkea laatueroista Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut merkittävimmät isot viat liittyvät yleensä akselistoihin, pyöräntuentaan ja niiden nivelten kulumiseen sekä jarruihin. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella. Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa. Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro ihan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa. Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Lisäksi takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta. Suosittujen automallien vikatietolista löytyy Moottorin verkkosivuilta. Vikatietolista sisältää sadan suositun mallin tyyppiviat. Siihen on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa ja Saksassa. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkistoLisää aiheestaMersu kärjessä ja hännillä kolmivuotiaissa malleissa – Traficom-katsastus Toyotat kärjessä seitsenvuotiaissa automalleissa – Traficom-katsastusMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail 24.5.2025 Lentokoneet Mach 0,94: Bombardier Global 8000 on nopein siviililentokone sitten Concorden 24.5.2025 Esittely Koeistuttu: Lexus ES 500e – johtajan mitoille tehty 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa