3.11.2017

Toyota visioi: ilmattomat renkaat osaksi sähköauton painonsäästöä

ilmattomat renkaat

Toyota ja rengasvalmistaja Sumitomo uskovat ilmattomien renkaiden tuovan painonsäästöjä tulevaisuuden sähköautoihin.

Tulevaisuuden rengas on vain alumiininen ja muovinen runko, joka on päällystetty kumilla. Näin uskoo ainakin Toyota, joka lyöttäytyi yhteen rengasvalmistaja Sumitomon kanssa kehitellessään Tokion autonäyttelyssä nähdyn Fine-Comfort Ride -konseptiauton renkaita. Kevyempi rakenne toisi sähkö- ja polttokennoautoihin niiden kaipaamia painonsäästöjä.

Vaikka tällä hetkellä ilmaton rengas painaa saman verran kuin tavallinen, uskotaan Toyotalla, että tekninen kehitys pudottaisi yksittäisen renkaan painoa jopa kolmanneksen vuoteen 2025 mennessä. Tämä tarkoittaisi jopa 5 kilogramman säästöä per ajoneuvon nurkka, auttaen sähkö- ja polttokennoautoja.

Ilmaton rengas on jo tällä hetkellä kustannuksiltaan verrattavissa perinteiseen ilmarenkaaseen, mutta toistaiseksi haasteena on vielä vierintävastus, jossa uutuus on 10-20% perinteistä rengasta jäljessä. Se puolestaan soveltuu huonosti käyttökohteisiin, joissa tarkoitus on puristaa viimeisetkin kilometrit toimintamatkaa.

Verrattain myöhään ilmattomiin renkaisiin saapunut Sumitomo on testannut renkaita jo japanilaisissa kei-miniautoissa ja golf-kärryissä. Valmistajien kiinnostus renkaisiin liittyy erityisesti pieniin sähköautoihin. Sumitomo arvioi, että rengas saapuu autoteollisuuden käyttöön 2020.

Bridgestone AirFreeConcept

Ilmattomia renkaita on toki nähty jo markkinoilla autoteollisuuden ulkopuolella. Bridgestone esitteli ilmatonta rengasta Frankfurtin autonäyttelyssä pyöräilykäytössä. Michelin puolestaan myy Tweel-rengasta ruohonleikkureista aina mönkijöihin.

Lähde: Automotive News Kuvat: Toyota, Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat