17.4.2023 Autoilu Traficom-katsastus: Toyota Corolla kärjessä 8-vuotiaissa automalleissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi A5 ja Toyota Auris jaetulla kakkostilalla kahdeksanvuotiaissa automalleissa. Kahdeksanvuotiaiden autojen katsastustilaston parhaat merkit ovat Lexus, Honda ja Suzuki. Toyota Corolla on vähävikaisin automalli 8-vuotiaiden henkilöautojen joukossa Traficomin tuoreessa katsastustilastossa. Toyota Corollan hylkäysprosenti oli 4,0. Toiseksi tulivat Audi A5 ja Toyota Auris tasapistein, hylkäysprosentti 4,5.Kymmenen kärjestä löytyy myös Suzuki SX4, Audi A4, Honda Civic, Seat Leon ST, Honda CR-V, Toyota Avensis ja Nissan Note.Mallitilaston hännillä vikaherkimpänä mallina on Dacia Duster suurella hylkäysprosentilla 43,0. Opel Insignia on toiseksi huonoin ja Renault Clio kolmanneksi heikoin. Neljänneksi viimeisenä on ammattikäytössä yleinen Mercedes-Benz Sprinter, jolla huikea keskimääräinen ajomäärä, 473 000 km. 8-vuotiaiden henkilöautojen keskimääräinen ajomäärä on 161 000 km.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLexus merkkinä porskuttaa kärjessäLexus nousi merkkitilaston parhaaksi hylkäysprosentilla 4,5. Merkkitilaston kymmenen kärjessä listalla Lexuksen jälkeen seuraavina ovat Honda, Suzuki, Audi, Toyota, Seat, Škoda, Mazda, Volvo ja Chevrolet.Laatuerot merkittäviäMallien laatuerot ovat suuria. Mallitilaston heikoimman, Dacia Dusterin hylkäysprosentti 43 % on liki 11 kertaa suurempi kuin vähävikaisimman mallin, Toyota Corollan, jonka hylkäysprosentti on ainoastaan 4 %.Merkkitilaston heikoin ja runsasvikaisin automerkki on Dacia (hylkäysprosentti 40,3). Saksalaiset katsastuslaitokset ovat kommentoineet, että halpa-auto) voi pidemmän päälle tulla käyttäjälle kalliiksi.Korjaustarve on tavallista suurempi, jotta halpa-auto pysyisi katsastuskunnossa ja turvallisena liikenteessä.Dacian jälkeen seuraavaksi runsasvikaisimpia automerkkejä ovat Renault, Peugeot ja Citroën ja Nissan.Arvosteluperusteet muuttuivatAutojen katsastuksen arvosteluperusteita muutettiin ja uudistettiin marraskuun alussa vuonna 2022. Uudistuksessa tuli uusia tarkastuskohteita esimerkiksi sähköautoille.Sähköautojen keski-ikä on Suomessa verrattain alhainen ja se näkyy myös katsastusten määrissä. Vuonna 2022 katsastettiin 3 158 sähköautoa.Tarkastaja Tatu Siivonen: ”Sähköautojen hylkäykseen johtavat viat ovat pääsääntöisesti samoja kuin kaikilla muillakin henkilöautoilla, pois lukien tietenkin päästöistä johtuvat hylkäyssyyt. Sähköautojen yleisimmät hylkäyssyyt ovat siis etuakselistoon, valoihin, jousitukseen ja iskunvaimennukseen liittyviä syitä – samoja kuin muillakin henkilöautoilla.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy8-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2014 TOP 2525 vähävikaisinta mallia, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäyssyyToyota Corolla (117 000) (4,0) Audi A5 (162000) (4,5) Toyota Auris (130 000) (4,5) ( Renkaat ja vanteet) Suzuki SX4 (135 000) (4,6) Audi A4 (173 000) (5,1) Honda Civic (126 000) (5,1) (Käyttöjarru) Seat Leon ST (160 000) (5,8) Honda CR-V (160 000) (5,9) Toyota Avensis (161 000) (6,0) (Käyttöjarru) Nissan Note (102 000) (6,6) Mercedes-Benz A-sarja (122 000) (7,8) (Käyttöjarru) Audi A6 (199 000) (8,0) Mercedes-Benz CLA (135 000) (8,0) Toyota RAV4 (165 000) (8,0) ( Käyttöjarru) Audi A3 (131 000) (8,2) (Käyttöjarru) Škoda Octavia (170 000) (8,2) (Jousitus ja iskunvaimennus) Audi Q5 (179 000) (8,3) Škoda Yeti (149 000) (8,3) Volvo S60 (159 000) (8,3) BMW 1-sarja (126 000) (8,4) Volkswagen Golf (145 000) (8,4) (Jousitus ja iskunvaimennus) Volkswagen Tiguan (157 000) (8,5) Mercedes-Benz B-sarja (119 000) (8,6) BMW X5 (172 000) (9,0) (Etuakselisto) Mitsubishi ASX (139 000) (9,0)8-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2014Keskimääräinen hylkäysprosentti 14,3 %Keskimääräiset ajokilometrit 161 000 kmYleisin vikakohde: Jousitus ja iskunvaimennus8-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2014, merkkien TOP 1515 vähävikaisinta automerkkiä, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäyssyyLexus (141 000) (4,5) Honda (138000) (5,5) (Käyttöjarru) Suzuki (130 000) (6,1) Audi (161 000) (7,2) (Käyttöjarru) Toyota (134 000) (8,4) (Jousitus ja iskunvaimennus) Seat (146 000) (9,7) Škoda (166 000) (10,3) (Käyttöjarru) Mazda (137 000) (10,7) (Käyttöjarru) Volvo (196 000) (11,2) (Jousitus ja iskunvaimennus) Chevrolet (128 000) (11,5) BMW (170 000) (11,6) (Jousitus ja iskunvaimennus) Jaguar Land Rover Limited (163 000) (13,4) Volkswagen (167 000) (13,4) (Jousitus ja iskunvaimennus) Mitsubishi (156 000) (16,3) (Taka-akselisto) Mercedes-Benz (209 000) (18,2) (Etuakselisto)8-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2014Keskimääräinen hylkäysprosentti 14,3 %Keskimääräiset ajokilometrit 161 000 kmYleisin vikakohde: Jousitus ja iskunvaimennus8-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2014 FLOP 1515 runsasvikaisinta automallia, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäyssyyDacia Duster (157 000) (43,0) (Etuakselisto) Opel Insignia (172 000) (34,0) (Taka-akselisto) Renault Clio (109 000) (31,9) (Etuakselisto) Mercedes-Benz Sprinter (473 000) (31,3) (Seisontajarrun dynamometritesti) Kia Ceed (131 000) (27,0) (Ohjausnivelet ja -tangot) Hyundai i30 (129 000) (26,8) (Ohjausnivelet ja -tangot) Volkswagen Caddy (308 000) (26,0) (Etuakselisto) Nissan Qashqai (139 000) (24,6) (Jousitus ja iskunvaimennus) Ford Fiesta (100 000) (23,7) (Ohjausnivelet ja-tangot) Nissan Micra (95 000) (22,7) (Etuakselisto) Škoda Superb (243 000) (22,4) (Etuakselisto) Volkswagen Touran (206 000) (21,5) (Jousitus ja iskunvaimennus) Mercedes-Benz C-sarja (176 000) (20,8) (Etuakselisto) Peugeot 308 (123 000) (20,3) (Etuakselisto) Peugeot 208 (95 000) (20,0) ( Etuakselisto)Keskimääräinen hylkäysprosentti 14,3 %Keskimääräiset ajokilometrit 161 000 kmYleisin vikakohde: Jousitus ja iskunvaimennusMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy8-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2014, merkkien FLOP 1010 runsasvikaisinta automerkkiä, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäyssyyDacia (150 000) (40,3) (Etuakselisto) Renault (116 000) (29,9) (Etuakselisto) Peugeot (136 000) (24,7) (Etuakselisto) Citroën (142 000) (23,6) (Etuakselisto) Nissan (127 000) (22,6) (Jousitus ja iskunvaimennus) Hyundai (124 000) (21,5) (Ohjausnivelet ja -tangot) Opel (134 000) (20,5) (Taka-akselisto) Subaru (148 000) (20,0) (Etuakselisto) Kia (121 000) (19,6) (Ohjausnivelet ja -tangot) Ford (165 000) (19,0) (Jousitus ja iskunvaimennus)Keskimääräinen hylkäysprosentti 14,3 %Keskimääräiset ajokilometrit 161 000 kmYleisin vikakohde: Jousitus ja iskunvaimennus Entistä iäkkäämpiä autoja – entistä enemmän vikoja Katsastettujen henkilöautojen keski-ikä nousi hieman. Vuonna 2022 keski-ikä oli 14,7 vuotta, kun edeltävänä vuonna vastaava luku oli 14,5. Kaikista henkilöautojen määräaikaiskatsastuksista vuonna 2022 hylättiin 27,8 prosenttia, 0,6 prosenttiyksikön verran enemmän kuin edeltävänä vuonna (27,2 %). 8-vuotiaista henkilöautoista hylättiin keskimäärin 14,3 prosenttia, keskimääräinen ajomäärä on 161 000 km ja yleisin vikakohde hylkäykseen oli jousitus ja iskunvaimennus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatsastustilastot eivät kerro kaikkeaKatsastustilastot eivät kuitenkaan kerro kaikkea laatueroista. Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut isot hylkäyksen aiheuttavat viat liittyvät useimmiten erityisesti etuakselistoon ja niiden osien kulumiseen, lisäksi jousitukseen ja iskunvaimennukseen, seisonta- ja käyttöjarruihin, taka-akselistoon ja pakokaasupäästöihin.Kilometrit karttuvatKilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa. Myös sähköautoissa on ollut akkuvikoja: Nämä viat keskittyvät sähköauton 12 voltin ohjainlaite- ja käynnistysakkuun.Sen sijaan sähköautojen varsinainen sähkötekniikka, kuten korkeajänniteakut, sähkömoottorit ja latausjärjestelmä ovat toistaiseksi osoittautuneet varsin luotettaviksi, mutta kovin pitkäaikaista kokemusta näistä ei vielä ole.Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro yhdessäkään kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle.Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa.Takaisinkutsut verkkosivuillaLisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Nopeasti päivittyvä takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta. Suosittujen automallien tyyppiviat löytyvät Moottorin verkkosivuilta. Tyyppiviat sisältää yli sadan suositun mallin tyyppiviat. Listaan on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa ja Saksassa.Teksti: Timo Turkula Lähde: Traficom a:4:{i:0;s:6:"132109";i:1;s:6:"132079";i:2;s:6:"133058";i:3;s:6:"134519";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 10.6.2025 Autoilu Mercedes-AMG puolustaa mestaruuksiaan GT World Challenge Europe -sarjassa 9.6.2025 Autokauppa Kamux ja Saka kuluttaja-asiamiehen syyniin – Moottori kertoi autokaupan ongelmista jo viime syksynä 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!