17.4.2023

Traficom-katsastus: Toyota Corolla kärjessä 8-vuotiaissa automalleissa

Toyota Corolla

Audi A5 ja Toyota Auris jaetulla kakkostilalla kahdeksanvuotiaissa automalleissa. Kahdeksanvuotiaiden autojen katsastustilaston parhaat merkit ovat Lexus, Honda ja Suzuki.

Toyota Corolla on vähävikaisin automalli 8-vuotiaiden henkilöautojen joukossa Traficomin tuoreessa katsastustilastossa. Toyota Corollan hylkäysprosenti oli 4,0. Toiseksi tulivat Audi A5 ja Toyota Auris tasapistein, hylkäysprosentti 4,5.

Kymmenen kärjestä löytyy myös Suzuki SX4, Audi A4, Honda Civic, Seat Leon ST, Honda CR-V, Toyota Avensis ja Nissan Note.

Mallitilaston hännillä vikaherkimpänä mallina on Dacia Duster suurella hylkäysprosentilla 43,0. Opel Insignia on toiseksi huonoin ja Renault Clio kolmanneksi heikoin. Neljänneksi viimeisenä on ammattikäytössä yleinen Mercedes-Benz Sprinter, jolla huikea keskimääräinen ajomäärä, 473 000 km. 8-vuotiaiden henkilöautojen keskimääräinen ajomäärä on 161 000 km.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lexus merkkinä porskuttaa kärjessä

Lexus nousi merkkitilaston parhaaksi hylkäysprosentilla 4,5. Merkkitilaston kymmenen kärjessä listalla Lexuksen jälkeen seuraavina ovat Honda, Suzuki, Audi, Toyota, Seat, Škoda, Mazda, Volvo ja Chevrolet.

Laatuerot merkittäviä

Mallien laatuerot ovat suuria. Mallitilaston heikoimman, Dacia Dusterin hylkäysprosentti 43 % on liki 11 kertaa suurempi kuin vähävikaisimman mallin, Toyota Corollan, jonka hylkäysprosentti on ainoastaan 4 %.

Merkkitilaston heikoin ja runsasvikaisin automerkki on Dacia (hylkäysprosentti 40,3). Saksalaiset katsastuslaitokset ovat kommentoineet, että halpa-auto) voi pidemmän päälle tulla käyttäjälle kalliiksi.

Korjaustarve on tavallista suurempi, jotta halpa-auto pysyisi katsastuskunnossa ja turvallisena liikenteessä.

Dacian jälkeen seuraavaksi runsasvikaisimpia automerkkejä ovat Renault, Peugeot ja Citroën ja Nissan.

Arvosteluperusteet muuttuivat

Autojen katsastuksen arvosteluperusteita muutettiin ja uudistettiin marraskuun alussa vuonna 2022. Uudistuksessa tuli uusia tarkastuskohteita esimerkiksi sähköautoille.

Sähköautojen keski-ikä on Suomessa verrattain alhainen ja se näkyy myös katsastusten määrissä. Vuonna 2022 katsastettiin 3 158 sähköautoa.

Tarkastaja Tatu Siivonen: ”Sähköautojen hylkäykseen johtavat viat ovat pääsääntöisesti samoja kuin kaikilla muillakin henkilöautoilla, pois lukien tietenkin päästöistä johtuvat hylkäyssyyt. Sähköautojen yleisimmät hylkäyssyyt ovat siis etuakselistoon, valoihin, jousitukseen ja iskunvaimennukseen liittyviä syitä – samoja kuin muillakin henkilöautoilla.”

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

8-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2014 TOP 25

25 vähävikaisinta mallia, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäyssyy

  • Toyota Corolla (117 000) (4,0)
  • Audi A5 (162000) (4,5)
  • Toyota Auris (130 000) (4,5) ( Renkaat ja vanteet)
  • Suzuki SX4 (135 000) (4,6)
  • Audi A4 (173 000) (5,1)
  • Honda Civic (126 000) (5,1) (Käyttöjarru)
  • Seat Leon ST (160 000) (5,8)
  • Honda CR-V (160 000) (5,9)
  • Toyota Avensis (161 000) (6,0) (Käyttöjarru)
  • Nissan Note (102 000) (6,6)
  • Mercedes-Benz A-sarja (122 000) (7,8) (Käyttöjarru)
  • Audi A6 (199 000) (8,0)
  • Mercedes-Benz CLA (135 000) (8,0)
  • Toyota RAV4 (165 000) (8,0) ( Käyttöjarru)
  • Audi A3 (131 000) (8,2) (Käyttöjarru)
  • Škoda Octavia (170 000) (8,2) (Jousitus ja iskunvaimennus)
  • Audi Q5 (179 000) (8,3)
  • Škoda Yeti (149 000) (8,3)
  • Volvo S60 (159 000) (8,3)
  • BMW 1-sarja (126 000) (8,4)
  • Volkswagen Golf (145 000) (8,4) (Jousitus ja iskunvaimennus)
  • Volkswagen Tiguan (157 000) (8,5)
  • Mercedes-Benz B-sarja (119 000) (8,6)
  • BMW X5 (172 000) (9,0) (Etuakselisto)
  • Mitsubishi ASX (139 000) (9,0)

8-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2014

Keskimääräinen hylkäysprosentti 14,3 %

Keskimääräiset ajokilometrit 161 000 km

Yleisin vikakohde: Jousitus ja iskunvaimennus

8-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2014, merkkien TOP 15

15 vähävikaisinta automerkkiä, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäyssyy

  • Lexus (141 000) (4,5)
  • Honda (138000) (5,5) (Käyttöjarru)
  • Suzuki (130 000) (6,1)
  • Audi (161 000) (7,2) (Käyttöjarru)
  • Toyota (134 000) (8,4) (Jousitus ja iskunvaimennus)
  • Seat (146 000) (9,7)
  • Škoda (166 000) (10,3) (Käyttöjarru)
  • Mazda (137 000) (10,7) (Käyttöjarru)
  • Volvo (196 000) (11,2) (Jousitus ja iskunvaimennus)
  • Chevrolet (128 000) (11,5)
  • BMW (170 000) (11,6) (Jousitus ja iskunvaimennus)
  • Jaguar Land Rover Limited (163 000) (13,4)
  • Volkswagen (167 000) (13,4) (Jousitus ja iskunvaimennus)
  • Mitsubishi (156 000) (16,3) (Taka-akselisto)
  • Mercedes-Benz (209 000) (18,2) (Etuakselisto)

8-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2014

Keskimääräinen hylkäysprosentti 14,3 %

Keskimääräiset ajokilometrit 161 000 km

Yleisin vikakohde: Jousitus ja iskunvaimennus

8-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2014 FLOP 15

15 runsasvikaisinta automallia, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäyssyy

  • Dacia Duster (157 000) (43,0) (Etuakselisto)
  • Opel Insignia (172 000) (34,0) (Taka-akselisto)
  • Renault Clio (109 000) (31,9) (Etuakselisto)
  • Mercedes-Benz Sprinter (473 000) (31,3) (Seisontajarrun dynamometritesti)
  • Kia Ceed (131 000) (27,0) (Ohjausnivelet ja -tangot)
  • Hyundai i30 (129 000) (26,8) (Ohjausnivelet ja -tangot)
  • Volkswagen Caddy (308 000) (26,0) (Etuakselisto)
  • Nissan Qashqai (139 000) (24,6) (Jousitus ja iskunvaimennus)
  • Ford Fiesta (100 000) (23,7) (Ohjausnivelet ja-tangot)
  • Nissan Micra (95 000) (22,7) (Etuakselisto)
  • Škoda Superb (243 000) (22,4) (Etuakselisto)
  • Volkswagen Touran (206 000) (21,5) (Jousitus ja iskunvaimennus)
  • Mercedes-Benz C-sarja (176 000) (20,8) (Etuakselisto)
  • Peugeot 308 (123 000) (20,3) (Etuakselisto)
  • Peugeot 208 (95 000) (20,0) ( Etuakselisto)

Keskimääräinen hylkäysprosentti 14,3 %

Keskimääräiset ajokilometrit 161 000 km

Yleisin vikakohde: Jousitus ja iskunvaimennus

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

8-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2014, merkkien FLOP 10

10 runsasvikaisinta automerkkiä, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäyssyy

  • Dacia (150 000) (40,3) (Etuakselisto)
  • Renault (116 000) (29,9) (Etuakselisto)
  • Peugeot (136 000) (24,7) (Etuakselisto)
  • Citroën (142 000) (23,6) (Etuakselisto)
  • Nissan (127 000) (22,6) (Jousitus ja iskunvaimennus)
  • Hyundai (124 000) (21,5) (Ohjausnivelet ja -tangot)
  • Opel (134 000) (20,5) (Taka-akselisto)
  • Subaru (148 000) (20,0) (Etuakselisto)
  • Kia (121 000) (19,6) (Ohjausnivelet ja -tangot)
  • Ford (165 000) (19,0) (Jousitus ja iskunvaimennus)

Keskimääräinen hylkäysprosentti 14,3 %

Keskimääräiset ajokilometrit 161 000 km

Yleisin vikakohde: Jousitus ja iskunvaimennus

Entistä iäkkäämpiä autoja – entistä enemmän vikoja

Katsastettujen henkilöautojen keski-ikä nousi hieman. Vuonna 2022 keski-ikä oli 14,7 vuotta, kun edeltävänä vuonna vastaava luku oli 14,5. Kaikista henkilöautojen määräaikaiskatsastuksista vuonna 2022 hylättiin 27,8 prosenttia, 0,6 prosenttiyksikön verran enemmän kuin edeltävänä vuonna (27,2 %).

8-vuotiaista henkilöautoista hylättiin keskimäärin 14,3 prosenttia, keskimääräinen ajomäärä on 161 000 km ja yleisin vikakohde hylkäykseen oli jousitus ja iskunvaimennus.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Katsastustilastot eivät kerro kaikkea

Katsastustilastot eivät kuitenkaan kerro kaikkea laatueroista. Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut isot hylkäyksen aiheuttavat viat liittyvät useimmiten erityisesti etuakselistoon ja niiden osien kulumiseen, lisäksi jousitukseen ja iskunvaimennukseen, seisonta- ja käyttöjarruihin, taka-akselistoon ja pakokaasupäästöihin.

Kilometrit karttuvat

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.

Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa. Myös sähköautoissa on ollut akkuvikoja: Nämä viat keskittyvät sähköauton 12 voltin ohjainlaite- ja käynnistysakkuun.

Sen sijaan sähköautojen varsinainen sähkötekniikka, kuten korkeajänniteakut, sähkömoottorit ja latausjärjestelmä ovat toistaiseksi osoittautuneet varsin luotettaviksi, mutta kovin pitkäaikaista kokemusta näistä ei vielä ole.

Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro yhdessäkään kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle.

Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa.

Takaisinkutsut verkkosivuilla

Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Nopeasti päivittyvä takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta. 

Suosittujen automallien tyyppiviat löytyvät Moottorin verkkosivuilta. Tyyppiviat sisältää yli sadan suositun mallin tyyppiviat. Listaan on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa ja Saksassa.

Teksti: Timo Turkula Lähde: Traficom 

a:4:{i:0;s:6:"132109";i:1;s:6:"132079";i:2;s:6:"133058";i:3;s:6:"134519";}

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat