29.3.2025 Uutinen Traficom: kuljettaja on vastuussa, vaikka auto jarruttaisi itsestään Teksti Eetu Kokkonen Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusissa autoissa on paljon ajoa tukevia järjestelmiä, jotka eivät kuitenkaan poista kuljettajan vastuuta. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille on tullut ilmoituksia älykkäiden nopeusavustimien, automaattisten hätäjarrutusjärjestelmien ja kaistallapitoavustimien toimintahäiriöistä. Esimerkiksi jotkut nopeusavustimet hyödyntävät nopeusrajoitusten tunnistamisessa navigoinnin paikkatietoa. Jos paikkatietoon tulee häiriö joka vaikuttaa järjestelmän toimintaan, auto voi alentaa tai kasvattaa nopeutta itsestään. Traficomin mukaan vastaavia tilanteita on raportoitu myös muissa maissa.On myös mahdollisia vikatilanteita, joissa ajoneuvon avustinjärjestelmä lakkaa toimimasta. Ajoneuvon tulee ilmoittaa tästä kuljettajalle, jonka tulee huomioida vikatilanteen aiheuttama este ajoneuvon turvalliselle käytölleMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTeknologia kehittyy, mutta vastuu säilyySuomessa luokitellaan kuusi eri tasoa autonomiselle ajamiselle, asteikolla 0–5. Tällä hetkellä Suomessa käytössä olevat järjestelmät ovat korkeintaan tasoa 2, joka tarkoittaa, että auto voi tukea ajamista esimerkiksi ohjaamisessa ja nopeuden säätämisessä. Kuljettaja on kuitenkin aina vastuussa ajamisesta.– Teknologia kehittyy, mutta kuljettaja on edelleen täysin vastuussa ajamisesta. Järjestelmät voivat reagoida odottamattomasti, jos esimerkiksi navigoinnin paikkatietoon tulee häiriöitä tai olosuhteet ovat haastavat, Traficomin tarkastaja Lassi Varis toteaa.– Tällä hetkellä Suomessa ei ole liikenteessä autoja, jotka voisivat ajaa itsenäisesti ilman kuljettajan valvontaa. Vaikka teknologia kehittyy nopeasti, kuljettajan täytyy pysyä tilanteen tasalla ja olla valmis toimimaan, Varis lisää.Traficom muistuttaakin siitä, että autojen maahantuojien ja jälleenmyyjien tulisi tarjota kuluttajille selkeä ja totuudenmukainen kuva ajoneuvojen avustinjärjestelmien kyvyistä.– Markkinoinnissa korostetaan usein uusia teknologisia ominaisuuksia, mutta järjestelmien toimintarajoitteet ja kuljettajan vastuu eivät aina saa yhtä paljon huomiota. Autoilijoiden on tärkeää ymmärtää mitä järjestelmät tekevät ja mitä ne eivät tee, Varis kertoo. Koeajo: täysin autonomisesti liikkuvan Nissan Leaf -robottiauton kyydissä Lue lisää Kaikki artikkelit 1.4.2025 Uutinen Helsingin nastarengaskielto saa jatkoa ja laajenee – nouseeko kuntavaalien kiistakapulaksi? 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 28.3.2025 Uutinen Autotuojat ja teollisuus: Trumpin tuontitulleista kärsii eniten amerikkalaiset kuluttajat 28.3.2025 Autoilun hinta Uudet autot turvallisempia, 1000–2000 euron kierrätyspalkkion ideoijat muistuttavat 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 27.3.2025 Kuluttajat Autolasien hinnat ovat nousseet huimasti viime vuosina – vakuutusyhtiölle jopa yli 10 000 euron yksittäinen korvaus tuulilasivahingosta! 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 26.3.2025 Uutinen Noin sata vuotta Suomessa toimineet Shell-huoltoasemat jäävät historiaan 26.3.2025 Autoilu Kesällä on tarkoitus korjata peräti noin 150 siltaa – 20 miljoonaa euroa lisärahaa Kommentit (1) Jos oma auto päättää tehdä äkkijarrutuksen ilman mitään syytä, niin mitä siinä sitten on kuskilla tehtävissä, ettei takana tuleva aja takaluukusta sisään? Painaa kaasua? Jarrut ovat kuitenkin aina tehokkaammat kuin moottori, joten ei auta. Väistäminenkään ei oikein toimi. Etsiä jostain nappi (tai kosketusnäytöstä valinta), jolla automaattijarrutuksen saa pois päältä? Ei ehdi. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 31.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Fisker Ocean One numero 67 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle