29.3.2025 Uutinen Traficom: kuljettaja on vastuussa, vaikka auto jarruttaisi itsestään Teksti Eetu Kokkonen Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusissa autoissa on paljon ajoa tukevia järjestelmiä, jotka eivät kuitenkaan poista kuljettajan vastuuta. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille on tullut ilmoituksia älykkäiden nopeusavustimien, automaattisten hätäjarrutusjärjestelmien ja kaistallapitoavustimien toimintahäiriöistä. Esimerkiksi jotkut nopeusavustimet hyödyntävät nopeusrajoitusten tunnistamisessa navigoinnin paikkatietoa. Jos paikkatietoon tulee häiriö joka vaikuttaa järjestelmän toimintaan, auto voi alentaa tai kasvattaa nopeutta itsestään. Traficomin mukaan vastaavia tilanteita on raportoitu myös muissa maissa.On myös mahdollisia vikatilanteita, joissa ajoneuvon avustinjärjestelmä lakkaa toimimasta. Ajoneuvon tulee ilmoittaa tästä kuljettajalle, jonka tulee huomioida vikatilanteen aiheuttama este ajoneuvon turvalliselle käytölleMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTeknologia kehittyy, mutta vastuu säilyySuomessa luokitellaan kuusi eri tasoa autonomiselle ajamiselle, asteikolla 0–5. Tällä hetkellä Suomessa käytössä olevat järjestelmät ovat korkeintaan tasoa 2, joka tarkoittaa, että auto voi tukea ajamista esimerkiksi ohjaamisessa ja nopeuden säätämisessä. Kuljettaja on kuitenkin aina vastuussa ajamisesta.– Teknologia kehittyy, mutta kuljettaja on edelleen täysin vastuussa ajamisesta. Järjestelmät voivat reagoida odottamattomasti, jos esimerkiksi navigoinnin paikkatietoon tulee häiriöitä tai olosuhteet ovat haastavat, Traficomin tarkastaja Lassi Varis toteaa.– Tällä hetkellä Suomessa ei ole liikenteessä autoja, jotka voisivat ajaa itsenäisesti ilman kuljettajan valvontaa. Vaikka teknologia kehittyy nopeasti, kuljettajan täytyy pysyä tilanteen tasalla ja olla valmis toimimaan, Varis lisää.Traficom muistuttaakin siitä, että autojen maahantuojien ja jälleenmyyjien tulisi tarjota kuluttajille selkeä ja totuudenmukainen kuva ajoneuvojen avustinjärjestelmien kyvyistä.– Markkinoinnissa korostetaan usein uusia teknologisia ominaisuuksia, mutta järjestelmien toimintarajoitteet ja kuljettajan vastuu eivät aina saa yhtä paljon huomiota. Autoilijoiden on tärkeää ymmärtää mitä järjestelmät tekevät ja mitä ne eivät tee, Varis kertoo. Koeajo: täysin autonomisesti liikkuvan Nissan Leaf -robottiauton kyydissä Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? Kommentit (1) Jos oma auto päättää tehdä äkkijarrutuksen ilman mitään syytä, niin mitä siinä sitten on kuskilla tehtävissä, ettei takana tuleva aja takaluukusta sisään? Painaa kaasua? Jarrut ovat kuitenkin aina tehokkaammat kuin moottori, joten ei auta. Väistäminenkään ei oikein toimi. Etsiä jostain nappi (tai kosketusnäytöstä valinta), jolla automaattijarrutuksen saa pois päältä? Ei ehdi. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster