29.3.2025 Uutinen Traficom: kuljettaja on vastuussa, vaikka auto jarruttaisi itsestään Teksti Eetu Kokkonen Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusissa autoissa on paljon ajoa tukevia järjestelmiä, jotka eivät kuitenkaan poista kuljettajan vastuuta. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille on tullut ilmoituksia älykkäiden nopeusavustimien, automaattisten hätäjarrutusjärjestelmien ja kaistallapitoavustimien toimintahäiriöistä. Esimerkiksi jotkut nopeusavustimet hyödyntävät nopeusrajoitusten tunnistamisessa navigoinnin paikkatietoa. Jos paikkatietoon tulee häiriö joka vaikuttaa järjestelmän toimintaan, auto voi alentaa tai kasvattaa nopeutta itsestään. Traficomin mukaan vastaavia tilanteita on raportoitu myös muissa maissa.On myös mahdollisia vikatilanteita, joissa ajoneuvon avustinjärjestelmä lakkaa toimimasta. Ajoneuvon tulee ilmoittaa tästä kuljettajalle, jonka tulee huomioida vikatilanteen aiheuttama este ajoneuvon turvalliselle käytölleMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTeknologia kehittyy, mutta vastuu säilyySuomessa luokitellaan kuusi eri tasoa autonomiselle ajamiselle, asteikolla 0–5. Tällä hetkellä Suomessa käytössä olevat järjestelmät ovat korkeintaan tasoa 2, joka tarkoittaa, että auto voi tukea ajamista esimerkiksi ohjaamisessa ja nopeuden säätämisessä. Kuljettaja on kuitenkin aina vastuussa ajamisesta.– Teknologia kehittyy, mutta kuljettaja on edelleen täysin vastuussa ajamisesta. Järjestelmät voivat reagoida odottamattomasti, jos esimerkiksi navigoinnin paikkatietoon tulee häiriöitä tai olosuhteet ovat haastavat, Traficomin tarkastaja Lassi Varis toteaa.– Tällä hetkellä Suomessa ei ole liikenteessä autoja, jotka voisivat ajaa itsenäisesti ilman kuljettajan valvontaa. Vaikka teknologia kehittyy nopeasti, kuljettajan täytyy pysyä tilanteen tasalla ja olla valmis toimimaan, Varis lisää.Traficom muistuttaakin siitä, että autojen maahantuojien ja jälleenmyyjien tulisi tarjota kuluttajille selkeä ja totuudenmukainen kuva ajoneuvojen avustinjärjestelmien kyvyistä.– Markkinoinnissa korostetaan usein uusia teknologisia ominaisuuksia, mutta järjestelmien toimintarajoitteet ja kuljettajan vastuu eivät aina saa yhtä paljon huomiota. Autoilijoiden on tärkeää ymmärtää mitä järjestelmät tekevät ja mitä ne eivät tee, Varis kertoo. Koeajo: täysin autonomisesti liikkuvan Nissan Leaf -robottiauton kyydissä Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” Kommentit (1) Jos oma auto päättää tehdä äkkijarrutuksen ilman mitään syytä, niin mitä siinä sitten on kuskilla tehtävissä, ettei takana tuleva aja takaluukusta sisään? Painaa kaasua? Jarrut ovat kuitenkin aina tehokkaammat kuin moottori, joten ei auta. Väistäminenkään ei oikein toimi. Etsiä jostain nappi (tai kosketusnäytöstä valinta), jolla automaattijarrutuksen saa pois päältä? Ei ehdi. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen