23.7.2020

Tšekkien tuleva sähköauto silhuettikuvassa – Škoda Enyaq iV

Škoda Enyaq iV

Škoda Enyaq iV tulee olemaan täyssähköinen katumaasturi ja saatavilla nelivetona. Nyt saatujen ensimmäisten paljastusten joukossa on muun muassa toimintamatka.

Uusi Škoda Enyaq iV julkaistaan virallisesti syyskuun alussa, mutta nyt saimme autosta sivuprofiilin lisäksi jo ensimmäisiä teknisiä paljastuksia. Kyseessä on merkin ensimmäinen alusta alkaen sähköistä voimalinjaa varten suunniteltu malli ja se tulee hyödyntämään Volkswagen-konsernin MEB-perusrakennetta, jolle rakennettu Volkswagen ID.3 onkin jo myynnissä.

Valmistaja lupailee uutuusmallin omaavan samoja vahvuuksia, joista se haluaa Škodan olevan tunnettu. Näitä ovat reilut tilat tunteisiin vetoavalla muotoilulla, jonka mittasuhteet ovat kunnossa. Lisäksi merkki haluaa osata yhdistää vastuullisuuden ympäristön osalta ajamisen hauskuuteen.

Kuvasta saa vihiä sivuprofiilista ja sen perusteella saa kuvan myös mittasuhteista. Keula on varsin lyhyt ja kattolinja todella pitkälle käytännössä aina perään asti jatkuva. Valmistaja lupailee tämän muotoiluseikan tarkoittavan aiemmin mainittuja väljiä sisätiloja, jotka ovat samaa luokkaa Škoda Kodiaqin kanssa. Auto tulee olemaan Octaviaa lyhyempi.

Toisen tulkinnan Enyaqista saa Škodan aiemmista naamiokuvista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Škoda Enyaq iV – 500km

Teknisestä puolesta paljastettiin riittävästi uutisen kokoamiseksi. Škoda Enyaq iV tulee olemaan saatavilla sekä taka- että nelivetoisena ja viitenä eri tehoversiona. Akkukokoja tulee tarjolle kolme täyttämään erilaisia matkatarpeita ja näistä suurimmalla saavutetaan 500 kilometrin toimintamatka. Pikalatauksen teho on korkeimmillaan 125 kilowattia, joka on ainakin toistaiseksi Volkswagenia enemmän.

Tämä kyseinen malli esitellään Prahassa 1. syyskuuta, joten odottavan aika ei ole pitkä. Škoda täyttää tänä vuonna 125 vuotta ja sähkömallin julkaisu on tšekkiläisille eräs vuoden kohokohdista. Halukkaat voivat seurata kyseistä julkaisua livelähetyksenä merkin asiakaslehden verkkosivuilta ja muilta sosiaalisen median alustoilta.

Lähde ja kuva: Škoda

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat