9.10.2023 Autoilu Turvavyö olisi säästänyt kuolemalta yli sata henkeä vuosina 2017–2021 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Onnettomuustietoinstituutti: Vuosina 2017–2021 tapahtuneissa kuolemaan johtaneissa moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa kuoli yhteensä 198 turvavyötöntä henkilö- tai pakettiauton kuljettajaa ja matkustajaa. Tuoreen OTI-turvavyöraportin mukaan vuosina 2017–2021 tapahtuneissa kuolemaan johtaneissa moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa kuoli yhteensä 198 turvavyötöntä henkilö- tai pakettiauton kuljettajaa ja matkustajaa.Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien arvioiden mukaan turvavyö olisi voinut pelastaa heistä 114. Lisäksi kymmenet olisivat selvinneet turvavyötä käyttämällä lievemmillä vammoilla.OTI-turvavyöraportin aineistona on käytetty liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimia moottoriajoneuvo-onnettomuuksia vuosilta 2017−2021. Raportissa on tarkasteltu 642 onnettomuutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTurvavyö pelasti ja lievensiTutkijalautakuntien arvioiden mukaan 310 onnettomuuksissa ollutta henkilö- tai pakettiauton kuljettajaa ja matkustajaa hyötyi siitä, että he olivat kiinnittäneet turvavyön.Kuolemalta pelastui 106 henkilöä, jotka olisivat menehtyneet onnettomuudessa ilman turvavyötä. Lievemmillä vammoilla tai vammoitta selvisi 204 henkilöä turvavyön käytön ansiosta.Turvavyö on tarpeen kiinnittää myös raskaissa ajoneuvoissa. Turvavyön arvioitiin pelastaneen kuolemalta kahdeksan kuorma-auton tai linja-auton kuljettajaa. Lisäksi 172 raskaan ajoneuvon kuljettajaa ja matkustajaa selvisi turvavyön käytön ansiosta onnettomuuksista lievemmin vammoin tai vammautumatta.Henkilö- ja pakettiautoissa turvavyöttömistä 198:sta menehtyneestä 114 olisi voinut selvitä hengissä vyötä käyttämällä. Lisäksi turvavyötä käyttämättömistä 55:destä vammautuneesta valtaosa (43 henkeä) olisi selvinnyt lievemmillä vammoilla tai vammoitta, jos vyö olisi ollut kiinnitettynä.Turvavyö olisi voinut pelastaa myös kahdeksan raskaan ajoneuvon kuljettajan hengen. 25 raskaissa ajoneuvoissa vammautunutta olisi voinut selvitä turvavyötä käyttämällä onnettomuuksista lievemmin vammoin tai vammautumatta.Turvavyön käyttökään ei aina autaRaportissa tarkastelluissa onnettomuuksissa kuoli turvavyön käytöstä huolimatta yhteensä 278 henkilö- tai pakettiauton kuljettajaa ja matkustajaa. Turvavyötä käyttäneistä onnettomuuksissa menehtyneistä huomattava osa oli hyvin iäkkäitä kuljettajia ja matkustajia.OTIn liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty avaa, miksi turvavyökään ei aina auta.– Kun liikenneonnettomuus on riittävän raju ja törmäyssuunta epäedullinen, ei turvavyön käyttökään aina riitä pelastamaan. Iäkkäimpien ihmisten kehot kestävät heikommin törmäysvoimia.Räty myös muistuttaa, että jo taajamanopeuksilla tapahtuneet onnettomuudet voivat olla iäkkäimmille kohtalokkaita turvavyön käytöstä huolimatta.– Jolloin korostuu onnettomuuksien estämisen tärkeys, Räty tähdentää.Riskit kasaantuvatKuolonkolarien taustalla esiintyy Rädyn mukaan usein monenlaista riskinottoa.– Turvavyön laiminlyömisen lisäksi tyypillisiä riskejä ovat päihtyneenä ajaminen, ylinopeus sekä puutteet ajoterveydessä. Jos kuljettaja ei käytä turvavyötä, hyvin usein myöskään hänen kyydissään matkustavat eivät käytä.On hyvä mieltää, että autojen kolariturvallisuus ja siihen liittyvät varusteet perustuvat siihen, että turvavyötä käytetään. Kehittynytkään turvatekniikka ei toimi, jos turvavyö ei ole kiinnitettynä ja kuljettaja tai matkustaja ei pysy paikoillaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy”Poliisin valvonta erityisen vaikuttavaa”OTIn liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari tuo esiin, että turvavyön käyttöaste on yksi Euroopan komission keskeisistä liikenneturvallisuutta mittaavista indikaattoreista.– Suomen onnettomuustutkinnan tulokset vahvistavat, että turvavyön käytön lisääminen edistää tehokkaasti liikennekuolemien ja vakavien vammautumisten vähentämistä. Tässä työssä poliisin valvonta on erityisen vaikuttavaa, etenkin, kun turvavyön käytön laiminlyöviltä saattaa löytyä samalla myös muita rikkomuksia, Parkkari painottaa. Näillä kohennuksin kohti parempaa! Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat ovat listanneet keskeisiä turvallisuuden parannusehdotuksia turvavyön käytön edistämiseksi: Riskikäyttäytymisen ehkäiseminen: Esimerkiksi päihtyneenä ja ylinopeudella ajamista ehkäisevät toimenpiteet ehkäisevät myös turvavyön käytön laiminlyömistä, sillä riskit esiintyvät usein samanaikaisesti. Riskeihin tulee puuttua mm. liikennevalvonnassa ja terveydenhuollossa. Liikennevalvonta: Liikennevalvontaa tulee tehostaa ja kehittää erityisesti turvavöiden sekä päihteiden osalta. Ajoneuvotekniikan kehitys ja yleistyminen: Turvavöiden tulisi olla yhteydessä auton nopeudenrajoittimeen niin, että nopeus hidastuu, jos vyö ei ole käytössä. Turvavyömuistuttimia ja muita turvavyön käyttöä varmistavia järjestelmiä tulee kehittää edelleen. Tiedonvälitys ja valistus: Turvavyön käytön laiminlyömiseen liittyvistä riskeistä tulee edelleen välittää tietoa. Valistus tulee ulottaa myös ammattiliikenteeseen. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Onnettomuustietoinstituutti Lähde: OTI–Turvavyöraåportti 2023 Lue lisää Kaikki artikkelit 13.9.2024 Uutinen Sähköautot ovat syrjäyttämässä bensiiniajoneuvot Etiopian pääkaupungissa 13.9.2024 Yleinen Autoliitto huomauttaa: opetuslupaopetuksen taso on Suomessa korkea 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 10.9.2024 Uutinen Illat pimenevät – tiedätkö, miten autosi valoja käytetään oikein? 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa - pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja