9.10.2023 Autoilu Turvavyö olisi säästänyt kuolemalta yli sata henkeä vuosina 2017–2021 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Onnettomuustietoinstituutti: Vuosina 2017–2021 tapahtuneissa kuolemaan johtaneissa moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa kuoli yhteensä 198 turvavyötöntä henkilö- tai pakettiauton kuljettajaa ja matkustajaa. Tuoreen OTI-turvavyöraportin mukaan vuosina 2017–2021 tapahtuneissa kuolemaan johtaneissa moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa kuoli yhteensä 198 turvavyötöntä henkilö- tai pakettiauton kuljettajaa ja matkustajaa.Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien arvioiden mukaan turvavyö olisi voinut pelastaa heistä 114. Lisäksi kymmenet olisivat selvinneet turvavyötä käyttämällä lievemmillä vammoilla.OTI-turvavyöraportin aineistona on käytetty liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimia moottoriajoneuvo-onnettomuuksia vuosilta 2017−2021. Raportissa on tarkasteltu 642 onnettomuutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTurvavyö pelasti ja lievensiTutkijalautakuntien arvioiden mukaan 310 onnettomuuksissa ollutta henkilö- tai pakettiauton kuljettajaa ja matkustajaa hyötyi siitä, että he olivat kiinnittäneet turvavyön.Kuolemalta pelastui 106 henkilöä, jotka olisivat menehtyneet onnettomuudessa ilman turvavyötä. Lievemmillä vammoilla tai vammoitta selvisi 204 henkilöä turvavyön käytön ansiosta.Turvavyö on tarpeen kiinnittää myös raskaissa ajoneuvoissa. Turvavyön arvioitiin pelastaneen kuolemalta kahdeksan kuorma-auton tai linja-auton kuljettajaa. Lisäksi 172 raskaan ajoneuvon kuljettajaa ja matkustajaa selvisi turvavyön käytön ansiosta onnettomuuksista lievemmin vammoin tai vammautumatta.Henkilö- ja pakettiautoissa turvavyöttömistä 198:sta menehtyneestä 114 olisi voinut selvitä hengissä vyötä käyttämällä. Lisäksi turvavyötä käyttämättömistä 55:destä vammautuneesta valtaosa (43 henkeä) olisi selvinnyt lievemmillä vammoilla tai vammoitta, jos vyö olisi ollut kiinnitettynä.Turvavyö olisi voinut pelastaa myös kahdeksan raskaan ajoneuvon kuljettajan hengen. 25 raskaissa ajoneuvoissa vammautunutta olisi voinut selvitä turvavyötä käyttämällä onnettomuuksista lievemmin vammoin tai vammautumatta.Turvavyön käyttökään ei aina autaRaportissa tarkastelluissa onnettomuuksissa kuoli turvavyön käytöstä huolimatta yhteensä 278 henkilö- tai pakettiauton kuljettajaa ja matkustajaa. Turvavyötä käyttäneistä onnettomuuksissa menehtyneistä huomattava osa oli hyvin iäkkäitä kuljettajia ja matkustajia.OTIn liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty avaa, miksi turvavyökään ei aina auta.– Kun liikenneonnettomuus on riittävän raju ja törmäyssuunta epäedullinen, ei turvavyön käyttökään aina riitä pelastamaan. Iäkkäimpien ihmisten kehot kestävät heikommin törmäysvoimia.Räty myös muistuttaa, että jo taajamanopeuksilla tapahtuneet onnettomuudet voivat olla iäkkäimmille kohtalokkaita turvavyön käytöstä huolimatta.– Jolloin korostuu onnettomuuksien estämisen tärkeys, Räty tähdentää.Riskit kasaantuvatKuolonkolarien taustalla esiintyy Rädyn mukaan usein monenlaista riskinottoa.– Turvavyön laiminlyömisen lisäksi tyypillisiä riskejä ovat päihtyneenä ajaminen, ylinopeus sekä puutteet ajoterveydessä. Jos kuljettaja ei käytä turvavyötä, hyvin usein myöskään hänen kyydissään matkustavat eivät käytä.On hyvä mieltää, että autojen kolariturvallisuus ja siihen liittyvät varusteet perustuvat siihen, että turvavyötä käytetään. Kehittynytkään turvatekniikka ei toimi, jos turvavyö ei ole kiinnitettynä ja kuljettaja tai matkustaja ei pysy paikoillaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy”Poliisin valvonta erityisen vaikuttavaa”OTIn liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari tuo esiin, että turvavyön käyttöaste on yksi Euroopan komission keskeisistä liikenneturvallisuutta mittaavista indikaattoreista.– Suomen onnettomuustutkinnan tulokset vahvistavat, että turvavyön käytön lisääminen edistää tehokkaasti liikennekuolemien ja vakavien vammautumisten vähentämistä. Tässä työssä poliisin valvonta on erityisen vaikuttavaa, etenkin, kun turvavyön käytön laiminlyöviltä saattaa löytyä samalla myös muita rikkomuksia, Parkkari painottaa. Näillä kohennuksin kohti parempaa! Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat ovat listanneet keskeisiä turvallisuuden parannusehdotuksia turvavyön käytön edistämiseksi: Riskikäyttäytymisen ehkäiseminen: Esimerkiksi päihtyneenä ja ylinopeudella ajamista ehkäisevät toimenpiteet ehkäisevät myös turvavyön käytön laiminlyömistä, sillä riskit esiintyvät usein samanaikaisesti. Riskeihin tulee puuttua mm. liikennevalvonnassa ja terveydenhuollossa. Liikennevalvonta: Liikennevalvontaa tulee tehostaa ja kehittää erityisesti turvavöiden sekä päihteiden osalta. Ajoneuvotekniikan kehitys ja yleistyminen: Turvavöiden tulisi olla yhteydessä auton nopeudenrajoittimeen niin, että nopeus hidastuu, jos vyö ei ole käytössä. Turvavyömuistuttimia ja muita turvavyön käyttöä varmistavia järjestelmiä tulee kehittää edelleen. Tiedonvälitys ja valistus: Turvavyön käytön laiminlyömiseen liittyvistä riskeistä tulee edelleen välittää tietoa. Valistus tulee ulottaa myös ammattiliikenteeseen. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Onnettomuustietoinstituutti Lähde: OTI–Turvavyöraåportti 2023 Lue lisää Kaikki artikkelit 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 22.3.2025 Autoilun hinta Suomalaisautoilijat ovat pihiä porukkaa – kolmannes ajaa renkaansa sakkorajalle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 18.3.2025 Autoilu Tarvitaan vapaus valita kuinka liikkua – Autoliiton Helsingin osaston vinkit kuntavaaleihin 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Liikenneturvallisuus Kevätaurinko häikäisee – ja on vaikuttamassa kuolonkolareihin 15.3.2025 Autoilu Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla – dieselautot kadonneet lähes kokonaan 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle