31.7.2024 Moottoriurheilu Tuukka Kauppinen on valmis tulikokeeseen – kokeneet kilpakumppanit antoivat arvokkaita vinkkejä Teksti Miika Wuorela Kuva Miika Wuorela Testitiellä haetaan vauhti kilpailuun. Tuukka Kauppinen (vas.) saa ennen Secto Rally Finlandia ajaa noin 400 kilometriä testiä, mikä on ihanteellinen määrä hyvää valmistautumista ajatellen. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Huimin harppauksin kohti rallimaailman huippua etenevä Tuukka Kauppinen mittaa Suomen MM-rallissa oman vauhtinsa WRC2-luokan parhaimmistoa vastaan. Kuuma kesäpäivä Joutsassa on kääntynyt iltapäivään. Tuukka Kauppinen on jo ajanut omat ensitestinsä nelivetoisella Skodalla aiemmin, ja seuraa nyt, miten vuosia erikoiskokeita tahkonneet kilpakumppanit tekevät oman valmistautumisensa.Testitieksi on valikoitunut Vartiamäki, jolla oli kunnia olla Suomen MM-rallin viimeinen erikoiskoe peräti seitsemästi. Yhtä monta kertaa joku oli rallin juhlittu sankari juuri täällä ja käänsi autonsa kohti maalilavaa Jyväskylässä.Kauppisen rallitaival on vasta alkutekijöissään, vaikka auton puolesta laukaalaisella on jo mahdollisuus huipputuloksen tekemiseen.-Minulla ei vielä ole RS:llä kilometrejä, mutta vanhemmalla R5-autolla ehdin jo 200 kilometriä eri teitä. Siinä tuli jo hieman nelivetokokemusta. HYA Center -rallin ja yhden testipäivän saan ajaa varsinaisella kisa-autolla, joten silläkin saan ajaa saman verran testiä, iloitsi Kauppinen.Kovavauhtisten kilometrien myötä itseluottamus alkoi kasvaa välittömästi. Keväällä Kauppinen pääsi rallimanageri Markku Raution siipien suojaan, minkä jälkeen nuoren miehen ralliuraa alettiin viedä eteenpäin kiihtyvällä tahdilla.Kauppisen vauhti Ralli SM -sarjassa oli kasvanut sille tasolle, että uusia haasteita oli haettava eri luokasta ja kansainvälisesti kovan kuljettajaryppään puristuksessa.-Olihan se makea auto. Oletin, että olisi ollut vaikeampaa, mutta alku tuli heti helposti. Montaa lenkkiä ei tarvinnut ajaa, kun tottuu autoon. Uudella tiellä, seuraavana päivänä ajoin nuotista heti hyvää kyytiä. Yllättävää, miten se osui heti käteen.Ensimmäinen mahdollisuus vertailuun tarjoutuu viikkoa ennen h-hetkeä, Tampereella järjestettävässä testirallissa, johon myös osa Kauppisen kovimmista kilpakumppaneista osallistuu.-Yhtään ei pysty sanomaan sitä, mutta HYA Center -ralli kertoo jo aika paljon. Siellä on kovia kuljettajia viivalla, joten siitä voi päätellä omaa kilpailukykyä. Isoin tavoite on kuitenkin ajaa maaliin ilman virheitä, Kauppinen summasi.Mestarin kyydissä. Teemu Asunmaa otti Tuukka Kauppisen kyytiin testierikoiskokeella, jotta 17-vuotias rallilupaus omaksuisi mahdollisimman nopeasti Skoda Fabia RS Rally2:n ominaisuudet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaikutteita vierellä istuenRallin moninkertainen Suomen mestari Teemu Asunmaa on oikea mies opastamaan 17-vuotiasta Kauppista rallin – ja erityisesti tehokkaan nelivetoauton – saloihin.Asunmaa, 37, ei tavoittele menestystä maailmalla, vaan on jo vuosikausia tehnyt rallia ammattimaisesti kotimaassa kilpaillen, ja satunnaisesti myös Baltiassa ajaen.Suomen MM-rallissa Asunmaa kilpailee vuoden tauon jälkeen. Alla on vastaava, viimeisimmän kehitysversion Skoda Fabia RS Rally2, jollaisen myös Kauppinen saa alleen kisaan.-Hän näki ekan kerran RS:n ja näki vähän, miten autoa käytetään ja mistä napit löytyvät. Muutaman vedon hän istui kyydissä, ja kerroin hieman, miten ajan johonkin paikkaan ja miksi. Nuori kaveri toki osaa kartturin penkiltä seuratessa imeä vaikutteita itsekin, Asunmaa kertoi.Lauri Joona on yksi Kauppisen suoria kilpakumppaneita, sillä myös hän tähtää maailmalle ja kilpailee tällä hetkellä WRC2-luokan MM-sarjassa Janni Hussin kartturoimana.Joona on päässyt näkemään parin viime vuoden aikana, miten kova taival matka kotimaasta kohti kansainvälisiä areenoita voi olla. Joona voitti kaksi SM-rallia viime vuonna, mutta MM-tasolta ei vielä WRC2-luokan kolmatta sijaa kirkkaampaa tulosta ole. Sekin on toki 27-vuotiaalle kuljettajalle kelpo suoritus. Ikä ei nouse hänelläkään esteeksi, ralli vie aikaa, jotta särmät hioutuvat.-Sellainen nousujohteinen suoritus kannattaa varmasti. Kukaan ei vielä odota podiumsijoitusta – tai eihän sitä tiedä. Kaikki on mahdollista. Omalla kohdallani olen kuitenkin huomannut, että rauhallisempi lähestymistapa sopii paremmin; saa kaikki kilometrit talteen, eikä tule virheitä, Joona niputtaa.Nuorelle kuljettajalle on tärkeää nähdä läheltä, miten kokeneemmat kilpakumppanit tekevät asiat. Teemu Asunmaa on yksi Kauppisen haastajista Suomen MM-rallissa. https://youtu.be/1v59AY0_6xw Secto Rally Finland 2024 reittiopas: esittelyssä kaikki erikoiskokeet Secto Rally Finland ajetaan tuttuun tapaan Keski-Suomen maisemissa 1. – 4.8.2024. Secto Rally Finland 2024:n reittiopas Lue lisää Kaikki artikkelit 8.4.2025 Henkilö Koiran matkustusturvallisuus unohtuu helposti – Tiia Tiaisen kolarikokemus tuo esiin tärkeitä oppeja 24.2.2025 Henkilö Henkilö: Sini Kasula – autoja, asiakkaita ja kohtaamisia 16.2.2025 Henkilö Henkilö: Minna Sihvo – ensiavun auttaja 5.2.2025 Moottoriurheilu Secto Rally Finlandin reitti julki – sunnuntaina nähdään jotain ennenkuulumatonta 16.1.2025 Henkilö Nico Rosberg: ”Autourheilun tulevaisuus on sähkössä” 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 9.12.2024 Moottoriurheilu Genesis GMR-001 tulee edustamaan korealaisluksusta Le Mans -sarjassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous