31.7.2024 Moottoriurheilu Tuukka Kauppinen on valmis tulikokeeseen – kokeneet kilpakumppanit antoivat arvokkaita vinkkejä Teksti Miika Wuorela Kuva Miika Wuorela Testitiellä haetaan vauhti kilpailuun. Tuukka Kauppinen (vas.) saa ennen Secto Rally Finlandia ajaa noin 400 kilometriä testiä, mikä on ihanteellinen määrä hyvää valmistautumista ajatellen. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Huimin harppauksin kohti rallimaailman huippua etenevä Tuukka Kauppinen mittaa Suomen MM-rallissa oman vauhtinsa WRC2-luokan parhaimmistoa vastaan. Kuuma kesäpäivä Joutsassa on kääntynyt iltapäivään. Tuukka Kauppinen on jo ajanut omat ensitestinsä nelivetoisella Skodalla aiemmin, ja seuraa nyt, miten vuosia erikoiskokeita tahkonneet kilpakumppanit tekevät oman valmistautumisensa.Testitieksi on valikoitunut Vartiamäki, jolla oli kunnia olla Suomen MM-rallin viimeinen erikoiskoe peräti seitsemästi. Yhtä monta kertaa joku oli rallin juhlittu sankari juuri täällä ja käänsi autonsa kohti maalilavaa Jyväskylässä.Kauppisen rallitaival on vasta alkutekijöissään, vaikka auton puolesta laukaalaisella on jo mahdollisuus huipputuloksen tekemiseen.-Minulla ei vielä ole RS:llä kilometrejä, mutta vanhemmalla R5-autolla ehdin jo 200 kilometriä eri teitä. Siinä tuli jo hieman nelivetokokemusta. HYA Center -rallin ja yhden testipäivän saan ajaa varsinaisella kisa-autolla, joten silläkin saan ajaa saman verran testiä, iloitsi Kauppinen.Kovavauhtisten kilometrien myötä itseluottamus alkoi kasvaa välittömästi. Keväällä Kauppinen pääsi rallimanageri Markku Raution siipien suojaan, minkä jälkeen nuoren miehen ralliuraa alettiin viedä eteenpäin kiihtyvällä tahdilla.Kauppisen vauhti Ralli SM -sarjassa oli kasvanut sille tasolle, että uusia haasteita oli haettava eri luokasta ja kansainvälisesti kovan kuljettajaryppään puristuksessa.-Olihan se makea auto. Oletin, että olisi ollut vaikeampaa, mutta alku tuli heti helposti. Montaa lenkkiä ei tarvinnut ajaa, kun tottuu autoon. Uudella tiellä, seuraavana päivänä ajoin nuotista heti hyvää kyytiä. Yllättävää, miten se osui heti käteen.Ensimmäinen mahdollisuus vertailuun tarjoutuu viikkoa ennen h-hetkeä, Tampereella järjestettävässä testirallissa, johon myös osa Kauppisen kovimmista kilpakumppaneista osallistuu.-Yhtään ei pysty sanomaan sitä, mutta HYA Center -ralli kertoo jo aika paljon. Siellä on kovia kuljettajia viivalla, joten siitä voi päätellä omaa kilpailukykyä. Isoin tavoite on kuitenkin ajaa maaliin ilman virheitä, Kauppinen summasi.Mestarin kyydissä. Teemu Asunmaa otti Tuukka Kauppisen kyytiin testierikoiskokeella, jotta 17-vuotias rallilupaus omaksuisi mahdollisimman nopeasti Skoda Fabia RS Rally2:n ominaisuudet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaikutteita vierellä istuenRallin moninkertainen Suomen mestari Teemu Asunmaa on oikea mies opastamaan 17-vuotiasta Kauppista rallin – ja erityisesti tehokkaan nelivetoauton – saloihin.Asunmaa, 37, ei tavoittele menestystä maailmalla, vaan on jo vuosikausia tehnyt rallia ammattimaisesti kotimaassa kilpaillen, ja satunnaisesti myös Baltiassa ajaen.Suomen MM-rallissa Asunmaa kilpailee vuoden tauon jälkeen. Alla on vastaava, viimeisimmän kehitysversion Skoda Fabia RS Rally2, jollaisen myös Kauppinen saa alleen kisaan.-Hän näki ekan kerran RS:n ja näki vähän, miten autoa käytetään ja mistä napit löytyvät. Muutaman vedon hän istui kyydissä, ja kerroin hieman, miten ajan johonkin paikkaan ja miksi. Nuori kaveri toki osaa kartturin penkiltä seuratessa imeä vaikutteita itsekin, Asunmaa kertoi.Lauri Joona on yksi Kauppisen suoria kilpakumppaneita, sillä myös hän tähtää maailmalle ja kilpailee tällä hetkellä WRC2-luokan MM-sarjassa Janni Hussin kartturoimana.Joona on päässyt näkemään parin viime vuoden aikana, miten kova taival matka kotimaasta kohti kansainvälisiä areenoita voi olla. Joona voitti kaksi SM-rallia viime vuonna, mutta MM-tasolta ei vielä WRC2-luokan kolmatta sijaa kirkkaampaa tulosta ole. Sekin on toki 27-vuotiaalle kuljettajalle kelpo suoritus. Ikä ei nouse hänelläkään esteeksi, ralli vie aikaa, jotta särmät hioutuvat.-Sellainen nousujohteinen suoritus kannattaa varmasti. Kukaan ei vielä odota podiumsijoitusta – tai eihän sitä tiedä. Kaikki on mahdollista. Omalla kohdallani olen kuitenkin huomannut, että rauhallisempi lähestymistapa sopii paremmin; saa kaikki kilometrit talteen, eikä tule virheitä, Joona niputtaa.Nuorelle kuljettajalle on tärkeää nähdä läheltä, miten kokeneemmat kilpakumppanit tekevät asiat. Teemu Asunmaa on yksi Kauppisen haastajista Suomen MM-rallissa. https://youtu.be/1v59AY0_6xw Secto Rally Finland 2024 reittiopas: esittelyssä kaikki erikoiskokeet Secto Rally Finland ajetaan tuttuun tapaan Keski-Suomen maisemissa 1. – 4.8.2024. Secto Rally Finland 2024:n reittiopas Lue lisää Kaikki artikkelit 19.11.2024 Moottoriurheilu Formula E – teknisesti mielenkiintoinen laji yllättää paikan päällä 16.11.2024 Moottoriurheilu Mercedesin F1-auto muuntui LEGO-sarjaksi – kasasimme Mercedes W14-mallin 6.11.2024 Moottoriurheilu Valtteri Bottas lähtee Sauberilta, pitkä suomalaisputki F1:ssä päättyy – lohdutuksena ensi kaudella mukana on yksi Kimi 21.10.2024 Moottoriurheilu Rallipösön uusin tuleminen: Peugeot 208 Racing 6.10.2024 Yleinen Ovatko rallin MM-sarjasta päättävät ikinä itse seuranneet rallia? Ajatuksia Autoista 30.9.2024 Henkilö Mercedesten muotojen mestari: Bruno Sacco 1933-2024 29.9.2024 Henkilö Teemu Suninen: soraisen polun kulkija eli ammattina rallin ajaminen 13.9.2024 Henkilö Ismo Leikola – Maailman hauskin rallimies 12.9.2024 Moottoriurheilu Hyundai kuuli kutsun radalle – miten käy rallin MM-sarjan kauden 2025 jälkeen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä