5.4.2018 Liikenne Tuulilasien rikkoutumisen sesonkiaika on nyt – tarkkana ohituksissa ja perjantaisin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yli neljännes koko vuoden tuulilasivahingoista sattuu Ifin tilastojen mukaan maalis- ja huhtikuussa. Tuulilasivahinko on nykyään yleisin kaskovakuutuksesta korvattava vahinko. Kevään sulattamat tiet ovat myrkkyä tuulilaseille, tai pikemminkin sulamisen yhteydessä sesonkiriesoiksi tiedetyt irtokivet ja -nastat.Ifin kokoamien vahinkotilastojen mukaan eniten tuulilaseja rikkoutuu viikonloppuliikenteessä perjantaisin. Kevään vahinkopiikki jatkuu yleensä toukokuulle eli siihen asti, kunnes viimeisetkin tiet on puhdistettu hiekoituskivistä. Suhteessa autojen määrään tuulilasivahinkoja sattuu useimmin Espoossa, Kotkassa, Vantaalla ja Tampereella.– Paras tapa pitää oma tuulilasi ehjänä on riittävä turvaväli edellä ajavaan autoon. Tuulilaseja rikkoutuu erityisesti ohitustilanteissa. Ohittaessa olisikin kohteliasta huomioida, että jättää riittävästi väliä ohitettavaan autoon eikä lennätä sen tuulilasiin esimerkiksi moottoritien keskikaistalta palatessaan hiekoituskiviä tai irronneita nastoja, kertoo laatupäällikkö Solja Varke-Lipponen Ifistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorvataan kaskostaTuulilasivahinko on nykyään yleisin kaskovakuutuksesta korvattava vahinko. Viime vuonna If korvasi Suomessa kaikkiaan yli 30 000 lasinkorjausta ja -vaihtoa. Yhtiön korvaamien vahinkojen määrä kasvoi edelleen vuodesta 2016.– Rikkoutunut tuulilasi on aina turvallisuusriski. Vaurioitunut tuulilasi on huomattavasti heikompi kuin ehjä, sillä auton tuulilasi vastaa nykyään jopa 30 prosenttia kantavasta korirakenteesta, Varke-Lipponen muistuttaa.Uusien autojen riesaLasivahinkojen määrä jatkaa kasvuaan erityisesti siksi, että tuulilasi särkyy useimmin uusissa, alle kolme vuotta vanhoissa autossa. Nykyaikaiset tuulilasit ovat vakuutusyhtiön mukaan muodoltaan vanhoja tuulilaseja kaarevampia, ohuempia ja kevyempiä, joten lasi halkeaa todennäköisemmin jo pienemmästä iskemästä.Yli 90 prosenttia tuulilasin halkeamista saa alkunsa iskemistä, joista suurin osa osuu tuulilasin alareunaan. Ifin näkemys on se, että jokainen iskemä halkeaa jossain vaiheessa. Jos tuulilasiin ilmaantuu kiven aiheuttama särö, kannattaa lasi korjauttaa mahdollisimman pian, ennen kuin säröt lähtevät leviämään.– Jos tuulilasissa oleva iskemä on kahden euron kolikkoa pienempi, se voidaan yleensä korjata. Tätä isompi iskemä puolestaan vaatii todennäköisesti lasin vaihdon. Ensiapuna ennen korjaamista iskemäkohdan voi suojata teipillä, jottei siihen pääse likaa, Solja Varke-Lipponen kertoo.Korjaaminen ei ole välttämättä kallistaIskemän korjaaminen tuulilasista ei ole yleensä kallista, mutta tuulilasin vaihtamisen kustannukset vaihtelevat paljon eri autojen välillä.– Tyypillisesti henkilöauton tuulilasin vaihto maksaa noin 700 euroa. Kuitenkin etenkin uusissa autoissa lämmitettävän ja esimerkiksi sade- ja valotunnistimella varustetun tuulilasin vaihto maksaa yleensä yli 1000 euroa. Kannattaakin tarkistaa, onko omalla autolla kaskovakuutus, joka sisältää lasiturvan, Solja Varke-Lipponen neuvoo.Ifissä lasiturva on ylivoimaisesti suosituin kaskovakuutukseen otettava lisäturva, joka hankitaan jo lähes jokaiseen uuteen henkilöautoon.Lähde: If Kuvitus: Moottorin arkisto/ Antti HentinenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Liikenne Päivän kuva: pelastustien merkitys 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 17.6.2025 Liikenne Näin vältät juhannusruuhkat 17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?