13.6.2025

Työautoilu sähköistyy – mutta verotus jarruttaa kehitystä

Kuva Moottorin toimitus

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n tuore työmatkustuskysely paljastaa, että alan ammattilaisten työtehtävissä käyttämien autojen käyttövoimat ovat vihertyneet, mutta alueelliset erot ovat suuria.

Työmatkoihin käytettävien autojen käyttövoimat ovat muuttumassa vauhdilla vähäpäästöisemmiksi, mutta verotus ei vastaa muutoksen tahtia. Tuoreen kyselyn mukaan sähköautojen ja hybridien käyttö työajoissa on kasvanut merkittävästi viime vuosina, mutta alueelliset erot ovat suuria ja verokohtelu herättää tyytymättömyyttä.

Kyselyn mukaan sähköautojen osuus työmatkustamisessa on nelinkertaistunut kolmessa vuodessa. Vuonna 2022 sähköautoa käytti neljä prosenttia vastaajista, nyt osuus on noussut 18 prosenttiin. Hybridien käyttö on kasvanut 30 prosenttiin, samalla kun bensiinin osuus on laskenut merkittävästi. Dieselautot ovat edelleen yleisiä erityisesti Pohjois- ja Itä-Suomessa.

Sähköautojen yleistymistä rajoittaa edelleen latausmahdollisuuksien epätasainen saatavuus. Pääkaupunkiseudulla sähköautoja käytetään työajoissa selvästi enemmän kuin muualla maassa. Lataus onnistuu useimmiten työpaikalla pääkaupunkiseudulla ja Uudellamaalla , kun taas Itä- ja Pohjois-Suomessa yli 60 prosentilla ei ole tähän mahdollisuutta. Kotiin asennettu latauspiste löytyy vajaalta neljännekseltä vastaajista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Verotus ei vastaa työn arkea

Kyselyyn vastanneista viidennes oli saanut työnantajalta taloudellista tukea kotilatauspisteen asennukseen.

- Ilahduttava tulos on, että viidennes niistä vastaajista, joilla on kotona latauspiste, on saanut työnantajalta taloudellista tukea asennuskustannuksiin. Tässä olisi työnantajille erinomainen erottumisen paikka ja mahdollisuus kohottaa työnantajaprofiiliaan, toteaa MMA:n puheenjohtaja Marko Hovinmäki

Verotus nousi esiin merkittävänä huolenaiheena. Työmatkoihin autoa käyttävistä vain 38 prosenttia koki, että verovapaa kilometrikorvaus kattaa todelliset kustannukset. Erityisesti dieselveroa pidettiin vanhentuneena ja epäoikeudenmukaisena, koska se kohdistuu usein niihin, joille sähköauto ei ole vielä realistinen vaihtoehto.

- On kohtuutonta, että valtakunnallisesti yhtenäinen verotus johtaa käytännössä eriarvoisuuteen, kun esimerkiksi sähköauton käyttöön liittyvät edellytykset vaihtelevat suuresti alueittain, painottaa Hovinmäki.

Kyselyssä esitettiin useita ehdotuksia verotuksen kehittämiseksi. Esille nousivat muun muassa käyttövoimaveron poistaminen ja verotulojen kohdentaminen tieverkon ylläpitoon. Työssä käytettävien ajoneuvojen verokohteluun toivottiin selkeitä helpotuksia.

Kyselyn toteutti Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA, ja siihen vastasi yli 1 000 työmatkoja autolla tekevää ammattilaista eri puolilta Suomea.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat