20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vähäpäästöisten työsuhdeautojen verokannustin on edistänyt henkilöautojen sähköistymistä. Sähköautojen osuus on kasvanut nopeimmin työsuhdeautokannassa. Autoalan mukaan on ilmiselvää, että vähäpäästöisten työsuhdeautojen verokannustin on edistänyt henkilöautojen sähköistymistä. Toisaalta kaikilla kuluttajilla on aiempaa enemmän valinnanvaraa. Edullisen pään uusien täyssähköautojen valikoima on kasvanut ja kasvamassa, toisaalta täyssähköautokannan kasvu tarkoittaa myös sitä, että vuosi vuodelta tarjolla on aiempaa enemmän myös erikokoisia ja erihintaisia käytettyjä sähköautoja.Kappalemäärissä mitattuna uusien täyssähköautojen ensirekisteröintien määrä on Suomessa vielä varsin vaatimaton, 21 868 kappaletta vuonna 2024, eikä vastaa päästötavoitteiden vaatimaa vauhtia. Suomen liikenteen päästöjen vähentämistavoitteet ovat kunnianhimoisia: päästöjen tulisi puolittua vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 päästötasoon verrattuna. Vuoteen 2045 mennessä tulisi yltää tyystin fossiilittomaan liikenteeseen.Moottori kertoi aiemmin kattavasti Suomen autokaupan nykytilanteesta otsikolla Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVeroetu vauhdittaaTäyssähköautojen osuus ensirekisteröidyistä työsuhdeautoista kasvoi jo 45,1 prosenttiin. Täyssähköisten työsuhdeautojen verotusarvosta on vuosista 2021 alkaen tehty vähennys, joka on lisännyt huomattavasti niiden osuutta työsuhdeautokannassa. Verokannuste jatkuu vuoden 2029 loppuun asti.– Työsuhdeautot ovat hyvä reitti autokannan sähköistymiseen, sillä ne vapautuvat vaihtoautomarkkinoille noin 3–4 vuoden iässä ja lisäävät ladattavien autojen tarjontaa käytettyjen autojen markkinoilla. Näin yhä useammalla kotitaloudella on mahdollisuus hankkia uudehko vähäpäästöinen auto, toimitusjohtaja Tero Lausala Autoalan Keskusliitosta kertoo.Lausalan mukaan verokannusteen jatkaminen oli hallitukselta tärkeä päätös ja on ylivoimaisesti edullisin päästövähennystoimi taakanjakosektorilla, johon liikenne kuuluu.Henkilöautojen ensirekisteröinnit jäivät viime vuonna 1990-luvun laman tasolle – uusia henkilöautoja rekisteröitiin vain 74 072 kappaletta.Ensirekisteröintien määrä vähentyi edellisestä vuodesta 15,4 prosenttia ja on kaukana viime vuosikymmenen noin 114 000 vuosittaisen ensirekisteröinnin tahdista.Vuonna 2024 ensirekisteröidyistä autoista liki puolet oli ladattavia. Täyssähköautojen osuus oli 29,5 prosenttia ja lataushybridien 20,1 prosenttia. Osuudet laskivat hieman vuodesta 2023, jolloin vuosien 2021–2022 komponenttipulan aikaan tilatut autot tulivat ensirekisteröintiin.Kansainvälisessä vertailussa Suomi on korkealla uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä kuten muutkin Pohjoismaat. Täyssähköautojen osuus ensirekisteröinneistä vuonna 2024 oli Norjassa 88,9 prosenttia, Ruotsissa 35 prosenttia ja Tanskassa 51,5 prosenttia. EU:n keskiarvo sähköautojen ensirekisteröinneissä tammi-marraskuussa oli 13,4 prosenttia.Lähde: Autoalan Tiedotuskeskus Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 28.4.2025 Sähköautot Sähköautojen julkinen latausarki – lataako se varmasti? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 1.5.2025 Lentokoneet Wet lease on päivän sana Suomen lentoliikenteessä - syinä mm. työtaistelut ja Pratt & Whitney -moottoreiden ongelmat 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa