24.11.2021 Ajoneuvot Tyylikkäämpi katto alkaen 49 370 euroa – Volkswagen ID.5 ennakkomyyntiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen ID.5 laajentaa valmistajan sähköautomallistoa katumaasturin ja kurvikkaan katon yhdistelmällä. Volkswagen ID.5 on valmistajansa mukaan täyssähköinen "SUV-coupé", mutta komeahkon ilmaisun takaa löytyy tavallisempi ID.4 ahtaammalla kattolinjalla.Volkswagen ID.5:n hinnoittelu alkaa Suomessa 49 370 eurosta ilman autoveroa (autoveron kanssa 50 658 euroa), sillä sähköautojen autoveron poistoa koskeva laki on valmisteltavana. Valtion sähköauton hankintatuki on saatavana alle 50 000 euron sähköautoon, eli ID.5:n tapauksessa hinnat alkaen -versioon. Mallina on tuolloin Volkswagen ID.5 Pro, jonka teho on 128 kW ja akun koko 77 kWh. Toimintamatka on 513 km (WLTP-yhdistetty).Perusmalli Pron melko kattavan vakiovarustelu käsittää muun muassa lämmitetyn ohjauspyörän, mukautuvan vakionopeussäätimen sekä Discover Pro -navigoinnin. Lisäksi tarjolla on mukavuusvarusteisiin panostava Business-paketti.Kaikkien ID.5-malliversioiden akku on 77 kilowattituntia ja pikalatauksen huipputeho on 135 kilowattia, joskin ID.5 GTX kykenee hetkellisesti 150 kilowatin huipputehoon oikeissa olosuhteissa. Type 2 -latauksen huipputeho on 11 kW. Sekä julkisten latauspaikkojen latauskaapeli että suko-latauslaite sisältyvät kaikkiin varusteluihin.Malliston keskimmäisenä on ID.5 Pro Performance, joka nostaa tehon 150 kilowattiin, mutta toimintamatka säilyy 513 kilometrissä. Malliversion hinnat alkavat 50 950 eurosta ilman autoveroa. Pro Performance on lisäksi saatavilla Business ja Business Max -varustepaketeilla.Huippuversiona on nelivetoinen Volkswagen ID.5 GTX Business. 59 090 eurosta (ilman autoveroa) alkavan malliversion huipputeho on hetkellisesti 220 kilowattia. Mallin toimintamatka yhdellä latauksella on 485 kilometriä (WLTP-yhdistetty). Tarjolla on vielä myös kattavammin varusteltu Volkswagen ID.5 GTX Business Max, jonka hinta ennen autoveroa on 62 040 euroa.Takavetoisten Pro-mallien yhteydessä ID.5:n jarrullinen vetomassa on 1 000 kg ja nelivetomallin kohdalla 1 200 kg.Volkswagen ID.5:n toimitukset alkavat Suomessa keväällä 2022.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVastaan ID.4Volkswagen ID.5:n suurin haastaja lienee sisarmalli ID.4, joka tarjoaa paljolti samat asiat edullisemmassa paketissa. Vastaavien malli- ja varustetasojen kohdalla hintaero on noin 2 500 euroa ID.4:n eduksi.Takaistuinten pääntilan kohdalla ID.5 antaa linjakkaan kattonsa ansiosta 1,2 senttimetriä periksi ID.4:lle. Erimuotoisen takaosan ja laakean tavaratilan ansiosta ID.5 on tosin kuusi litraa vetoisampi (549 litraa vastaan 543 litraa) takaistuinten ollessa käytössä. ID.4 kirii kuitenkin toistakymmentä litraa pidemmälle, kun mitataan autojen tiloja takaistuimet kaadettuna. ID.5 saa tuloksen 1 561 litraa ja suoran katon ID.4 1 575 litraa.Volkswagen ID.5 voi saavuttaa ladatessa korkeamman huipputehon, 135 kW vastaan 125 kW, ja se näkyy 5–80 % latauksessa yhdeksän minuutin ajansäästönä. Lisäksi ID.5 GTX:lle ilmoitetaan, että oikeiden olosuhteiden kohdalla latauksen hetkellinen huipputeho voi olla 150 kW, joskin teknisten tietojen perusteella tämä näyttäisi kasvattavan latausaikaa.Paremmasta ilmanvastuksesta huolimatta ID.5:n WLTP-toimintamatka on identtinen Pro Performance -versiossa ID.4:n kanssa. Nelivetoisen GTX:n kohdalla ID.5:n sulavampi kattolinja erottautuu kuitenkin seitsemällä kilometrilla edukseen (485 vs. 478).Kattokuormaa harkitsevalle valinta on helppo, sillä ID.4:n 75 kilogramman kattokuorma päihittää ID.5:n nollatuloksen.Lähde ja kuvat: VolkswagenLisää aiheestaAutovero poistuu täyssähköautoilta, mutta hankintatuki ei nouse Koeajo: Volkswagen ID.4 myy syystäkin pikkusisartaan paremmin Tuulitunnelissa kyllästetty Volkswagen ID.5 esittäytyy, kaverinaan GTX Lue lisää Kaikki artikkelit 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Uutinen Traficom: kuljettaja on vastuussa, vaikka auto jarruttaisi itsestään 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 28.3.2025 Uutinen Autotuojat ja teollisuus: Trumpin tuontitulleista kärsii eniten amerikkalaiset kuluttajat 28.3.2025 Autoilun hinta Uudet autot turvallisempia, 1000–2000 euron kierrätyspalkkion ideoijat muistuttavat 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 31.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Fisker Ocean One numero 67 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle