24.11.2021 Ajoneuvot Tyylikkäämpi katto alkaen 49 370 euroa – Volkswagen ID.5 ennakkomyyntiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen ID.5 laajentaa valmistajan sähköautomallistoa katumaasturin ja kurvikkaan katon yhdistelmällä. Volkswagen ID.5 on valmistajansa mukaan täyssähköinen "SUV-coupé", mutta komeahkon ilmaisun takaa löytyy tavallisempi ID.4 ahtaammalla kattolinjalla.Volkswagen ID.5:n hinnoittelu alkaa Suomessa 49 370 eurosta ilman autoveroa (autoveron kanssa 50 658 euroa), sillä sähköautojen autoveron poistoa koskeva laki on valmisteltavana. Valtion sähköauton hankintatuki on saatavana alle 50 000 euron sähköautoon, eli ID.5:n tapauksessa hinnat alkaen -versioon. Mallina on tuolloin Volkswagen ID.5 Pro, jonka teho on 128 kW ja akun koko 77 kWh. Toimintamatka on 513 km (WLTP-yhdistetty).Perusmalli Pron melko kattavan vakiovarustelu käsittää muun muassa lämmitetyn ohjauspyörän, mukautuvan vakionopeussäätimen sekä Discover Pro -navigoinnin. Lisäksi tarjolla on mukavuusvarusteisiin panostava Business-paketti.Kaikkien ID.5-malliversioiden akku on 77 kilowattituntia ja pikalatauksen huipputeho on 135 kilowattia, joskin ID.5 GTX kykenee hetkellisesti 150 kilowatin huipputehoon oikeissa olosuhteissa. Type 2 -latauksen huipputeho on 11 kW. Sekä julkisten latauspaikkojen latauskaapeli että suko-latauslaite sisältyvät kaikkiin varusteluihin.Malliston keskimmäisenä on ID.5 Pro Performance, joka nostaa tehon 150 kilowattiin, mutta toimintamatka säilyy 513 kilometrissä. Malliversion hinnat alkavat 50 950 eurosta ilman autoveroa. Pro Performance on lisäksi saatavilla Business ja Business Max -varustepaketeilla.Huippuversiona on nelivetoinen Volkswagen ID.5 GTX Business. 59 090 eurosta (ilman autoveroa) alkavan malliversion huipputeho on hetkellisesti 220 kilowattia. Mallin toimintamatka yhdellä latauksella on 485 kilometriä (WLTP-yhdistetty). Tarjolla on vielä myös kattavammin varusteltu Volkswagen ID.5 GTX Business Max, jonka hinta ennen autoveroa on 62 040 euroa.Takavetoisten Pro-mallien yhteydessä ID.5:n jarrullinen vetomassa on 1 000 kg ja nelivetomallin kohdalla 1 200 kg.Volkswagen ID.5:n toimitukset alkavat Suomessa keväällä 2022.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVastaan ID.4Volkswagen ID.5:n suurin haastaja lienee sisarmalli ID.4, joka tarjoaa paljolti samat asiat edullisemmassa paketissa. Vastaavien malli- ja varustetasojen kohdalla hintaero on noin 2 500 euroa ID.4:n eduksi.Takaistuinten pääntilan kohdalla ID.5 antaa linjakkaan kattonsa ansiosta 1,2 senttimetriä periksi ID.4:lle. Erimuotoisen takaosan ja laakean tavaratilan ansiosta ID.5 on tosin kuusi litraa vetoisampi (549 litraa vastaan 543 litraa) takaistuinten ollessa käytössä. ID.4 kirii kuitenkin toistakymmentä litraa pidemmälle, kun mitataan autojen tiloja takaistuimet kaadettuna. ID.5 saa tuloksen 1 561 litraa ja suoran katon ID.4 1 575 litraa.Volkswagen ID.5 voi saavuttaa ladatessa korkeamman huipputehon, 135 kW vastaan 125 kW, ja se näkyy 5–80 % latauksessa yhdeksän minuutin ajansäästönä. Lisäksi ID.5 GTX:lle ilmoitetaan, että oikeiden olosuhteiden kohdalla latauksen hetkellinen huipputeho voi olla 150 kW, joskin teknisten tietojen perusteella tämä näyttäisi kasvattavan latausaikaa.Paremmasta ilmanvastuksesta huolimatta ID.5:n WLTP-toimintamatka on identtinen Pro Performance -versiossa ID.4:n kanssa. Nelivetoisen GTX:n kohdalla ID.5:n sulavampi kattolinja erottautuu kuitenkin seitsemällä kilometrilla edukseen (485 vs. 478).Kattokuormaa harkitsevalle valinta on helppo, sillä ID.4:n 75 kilogramman kattokuorma päihittää ID.5:n nollatuloksen.Lähde ja kuvat: VolkswagenLisää aiheestaAutovero poistuu täyssähköautoilta, mutta hankintatuki ei nouse Koeajo: Volkswagen ID.4 myy syystäkin pikkusisartaan paremmin Tuulitunnelissa kyllästetty Volkswagen ID.5 esittäytyy, kaverinaan GTX Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Uutinen Autoliitto kiittelee lakiaikeita: riippumattomien autokorjaamojen tilanne kohenisi 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 19.11.2024 Moottoriurheilu Formula E – teknisesti mielenkiintoinen laji yllättää paikan päällä 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä