28.1.2020 Ajoneuvot Tiedät kyllä Škoda Octavia RS:n, mutta mihin asti Rally Sportin juuret juontavat? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Erityisesti Rally Sport -versiolle kunniaa tehnyt Octavia RS on noussut vuosien varrella merkittäväksi osaksi Octavia-mallistoa. Menestyneen RS-mallisarjan juuret juontavat kauemmaksi kuin moni uskoisi. Škodan ’’Rally Sport’’ -sanoista johdettu lyhenne RS on suurimmalle osalle tutuin tšekkiläisen valmistajan suositusta Octavian urheilullisemmasta versiosta. RS-malliston juuret juontavat kuitenkin yli 45 vuoden päähän vuoteen 1974, jolloin lyhennettä käytettiin ralliautoprototyyppien Škoda 180 RS ja 200 RS -mallimerkinnöissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMoottoriurheilua 1970-luvulta lähtienEnsimmäisten RS-mallien testien onnistumisen myötä Škoda kehitti ratakisoihin suunnatun 130 RS -mallin vuonna 1975. Malli suunniteltiin mahdollisimman kevyeksi, muun muassa katto ja ovien ulkopellit olivat alumiinia, lokasuojat ja konepelti puolestaan lasikuituvahvisteista muovia. Näin 110 R -sarjatuotantomalliin perustuvan kaksiovisen coupén painoksi jäi ainoastaan 720 kilogrammaa.Škoda 130 RS tarjoili kuljettajalleen 140 hevosvoiman, 720 kilogramman ja takamoottorin yhdistelmän.Auton takaosaan sijoitettu 1,3-litrainen moottori tuotti takapyörille 140 hevosvoiman tehon. Kilpailumenestystä 130 RS saavutti muun muassa vuonna 1977, missä tšekkiläiskuljettajat Blahna Václav ja Zapadlo Miloslav saavuttivat 2-ryhmän kaksoisvoiton, sijoittuen yleiskilpailussa sijoille 12 ja 15.Octavia WRC:n floppi…Rallin kuninkuusluokassa Škoda debytoi Octavia WRC -autolla vuonna 2000. Octavian kilpailumenestys rallissa jäi nihkeäksi: yli kolmen vuoden aikana parhaaksi Octavia WRC:llä ajetuksi tulokseksi jäi Armin Schwarzin neljäs sija Monte Carlon rallista vuonna 2001. Octavian tarina tehdastallin autona päättyi Kyproksen ralliin vuonna 2003, jonka jälkeen se korvattiin Fabia WRC:llä.Škoda Octavia WRC ei saavuttanut koskaan mainetta ja kunniaa rallin MM-sarjassa.… ei näkynyt myyntitilastoissaMitättömästä rallimenestyksestä huolimatta Octavia WRC:n kanssa samana vuonna käyttöön otettu RS-lyhenne tehokkaissa sarjatuotantomalleissa takoi menestystä. Ajamisesta nauttiminen yhdistettiin käytännöllisiin malleihin Škoda Octavia RS:n muodossa, jonka 1,8-litrainen bensiiniturbomoottori tuotti 180 hevosvoiman tehon.Ensimmäisen sukupolven Octavia RS.Aluksi Octavia RS oli saatavilla ainoastaan liftbackina, mutta vuotta myöhemmin suorituskykymalli esiteltiin myös Combi-farmarimallista. Vuoteen 2005 mennessä ensimmäistä RS-tuotantomallia valmistettiin 17 600 kappaletta.Toisessa sukupolvessa Octavia RS tarjosi 2-litraisella TSI-bensiinimoottorilla 200 hevosvoimaa. Uutuutena RS-malli oli saatavilla myös dieselvoimalinjalla: 170-hevosvoimaisella 2,0 TDI-moottorilla. Yhteensä toisen sukupolven Octavia RS:ää valmistettiin 87 800 kappaletta.Toisen sukupolven Octavia RS saavutti 200 hevosvoiman rajapyykin.Kolmannessa sukupolvessa tehomallin kysyntä jatkoi kasvamistaan: parhaillaan Suomessa myydyistä Octavioista viidennes oli RS-malleja. Teholukemat olivat aluksi bensiinimoottorilla 220 hevosvoimaa ja dieselmoottorilla 184 hv. Ensimmäistä kertaa RS:ään sai myös nelivedon, tosin ainoastaan dieselmallin yhteydessä.Kolmannessa sukupolvessa teholukemat nousivat parhaillaan 245 hevosvoimaan.Myöhemmässä vaiheessa kolmannen sukupolven teholukemat päivittyivät, eniten tehoa tarjolla oli Octavia RS 245 -mallissa, nimensä mukaisesti 245 hv. Yhteensä kolmannen sukupolven Rally Sport -malleja on valmistettu 172 000 kpl.Seuraava Octavia RS:n kehitysaskel esitellään Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa, Octavia RS iV -lataushybridin muodossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy RS ei ole ainoastaan Octavian erikoisuus Vuonna 2003 Octavia RS:n rinnalle esiteltiin suorituskykymalli myös pienemmän kokoluokan Fabiasta, joka päivittyi toiseen sukupolveen vuonna 2010. Vuonna 2018 katumaasturibuumi iski myös RS-mallistoon. Valmistajan mukaan 240-hevosvoimaisella Kodiaq RS:llä on ajettu seitsemänpaikkaisten katumaastureiden kierrosennätys Nürburgringin Nordschleifella. Teksti: Eetu Kokkonen Lähteet: Škoda, ewrc-results-com Kuvituskuvat: Škoda, Moottorin arkisto Lue lisää: Koeajo: Škoda Octavia RS Škodan tärkeä käänne neljännesvuosisata sitten – Felicia 25 vuotta! Koeajo: tavallisen räväkkä – Škoda Octavia RS 245 Koeajo: Lottovoittajan valinta – Škoda Octavia RS Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?