21.12.2023 Autoilu Useimmin rytisee peruuttaessa – talvikeleissä sattuu ja tapahtuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pysäköintialueilla tapahtuneista vahingoista joka toinen oli peruutusvahinko, paljastuu vuoden 2022 tiedoista Peruutusvahinko oli yleisin onnettomuustyyppi vuoden 2022 liikennevahingoista. Peruutusvahinkoja tapahtui kaikkiaan 26 464, mikä on noin 30 prosenttia kaikista liikennevahingoista.Peruutusvahinkoja tapahtuu etenkin pysäköintialueilla. Pysäköintialueilla tapahtuneista vahingoista joka toinen oli peruutusvahinko. Liikennevahingoista vajaa puolet (45 %) tapahtui pysäköintialueilla eli parkkipaikoilla, huoltoasemilla, pihoilla ja vastaavilla alueilla. Pysäköintialueiden vahingot kuitenkin vähenivät vuonna 2022 tuhannella vahingolla vuoteen 2021 verrattuna. Pysäköintialueilla tapahtuneita vahinkoja oli vuonna 2022 yhteensä 40 906, joka on vähiten kymmeneen vuoteen.Tiedot ilmenevät Onnettomuustietoinstituutin (OTI) julkaisemasta liikennevahinkotilastosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTalviset olosuhteet rytisyttävätVuonna 2022 liikennevahinkoja tapahtui keskimäärin 246 päivässä.Viime vuoteen osui viisi päivää, jolloin liikennevahinkoja tapahtui yli 500 päivässä. Näihin päiviin liittyi lumipyry tai muuten haastava talvinen ajokeli.− Lauhtuvan sään lumipyryt ovat vaarallisia ajokelejä. Tällaisen ajosään sattuessa kannattaa miettiä, onko liikenteeseen lähteminen välttämätöntä, OTIn liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty huomauttaa.Näin vahingot tilastoituvatOnnettomuustietoinstituutti (OTI) saa vakuutusyhtiöiltä vuosittain tiedot korvatuista liikennevahingoista. Näistä tiedoista koostuu vuoden 2022 liikennevahinkotilasto, joka julkaistiin vastikään. Vahinkomäärältään OTIn liikennevahinkotilasto on maan laajin liikenneonnettomuustilasto.− OTIn liikennevahinkotilasto sisältää nelinkertaisen määrän henkilövahinkoja viralliseen liikenneonnettomuustilastoon verrattuna. Lisäksi tilasto sisältää myös maastoliikenneonnettomuudet. Liikennevahinkotilasto täydentää muita tieliikenneonnettomuustilastoja erityisesti lievempien vahinkojen osalta. Liikenneturvallisuuden kehityksestä saa kattavamman kuvan, kun vakavien turmien lisäksi tarkastellaan myös lievempiä kolareita, OTIn liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari avaa liikennevahinkotilaston merkitystä.Erilaisten tilastointiperusteiden vuoksi liikennevahinkotilasto eroaa virallisesta liikenneonnettomuustilastosta. Liikennekuolemien osalta liikennevahinkotilasto ei ole yhtä kattava kuin virallinen liikenneonnettomuustilasto. Liikennevahinkotilastossa käytettävä vaikeiden vammautumisten luokittelu ei myöskään vastaa virallisen tilaston luokittelua.Tämän tilaston lukuihin eivät sisälly Liikennevakuutuskeskuksen käsittelemät vahingot, kuten tuntemattoman, vakuuttamattoman tai ulkomaisen moottoriajoneuvon aiheuttamat vahingot sekä vakuuttamisvelvollisuudesta vapautettujen ajoneuvojen aiheuttamat vahingot.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähde: Onnettomuustietoinstituutti (OTI) / Vakuutusyhtiöiden liikennevahinkotilasto 2022 Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 11.1.2025 Kuolonkolarit Arvaatko, moniko olisi selvinnyt hengissä vakavassa kolarissa käyttämällä turvayötä? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 10.1.2025 Autoilu Osaatko pysäköidä oikein tien vasempaan reunaan? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti