24.10.2018 Liikenne Uuden moottoripyörän ostaja ahtaalla – kaksinkertainen määrä veroa autoon verrattuna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomen Motoristit ry on tutkinut moottoripyörien CO2-päästöjä ja niiden autoveron tasoa suhteessa päästöihin. Suomalainen motoristi maksaa uudesta pyörästä korkeaa autoveroa, mutta Suomen Motoristit ry:n tutkimuksessa selvisi myös se, että veron määrä suhteessa pyörien CO2-päästöihin on erittäin korkea.Laskelmien perustella uuden moottoripyörän ostaja maksaa autoveroa noin kaksinkertaisesti sen, mitä vastaavan CO2-päästötason henkilöautosta maksetaan.Vaikka autojen verotusta on alennettu useampaan otteeseen erityisesti vähäpäästöisten osalta, moottoripyörien osalta näin ei ole toimittu, SMOTO ry korostaa.Erikoiseksi tilanteen tekee se, että uusien moottoripyörien pakokaasujen haitallisten aineiden päästöt ovat samalla tasolla ja kulutus sekä CO2-päästöt jopa alempia kuin henkilöautoilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTutkimusta väitteiden tueksiAutojen osalta EU:n uusi WLTP päästömittaustapa on ollut käytössä 1.9.2018 lähtien. Suomen Motoristit ry:n mukaan moottoripyörissä vastaavan tasoinen WMTC-testijärjestelmä on ollut käytössä jo vuodesta 2016 alkaen, eli moottoripyöriä koskevan Euro 4 -normin myötä, joka päästövaatimuksiltaan varsin samansuuntainen autojen Euro 6 -normin kanssa.Koska autojen mittaustapa on uusi, saatavilla ei ole vielä juuri muita kuin vanhan, epäluotettavaksi todetun, NEDC-mittaustavan mukaisia arvoja. Tämän mittaustavan mukaan uusien rekisteröityjen henkilöautojen keskimääräinen CO2-päästö oli 119 g/km vuonna 2017 ja 116 g/km kuukausina 1-6/2018. WLTP-testimenetelmän mukaiset arvot nousevat eri tutkimuslaitosten arvioiden mukaan NEDC-mitatuista 15-25 prosenttia.SMOTOn tutkimuksen mukaan kuluvan vuoden seitsemän ensimmäisen kuukauden aikana rekisteröityjen uusien moottoripyörien keskimääräinen CO2-päästö oli 101 g/km. Kymmenen eniten myydyn mallin osalta CO2-päästö oli keskimäärin 85 g/km.VTT:n Lipasto-laskentajärjestelmän mukainen kaikkien moottoripyörien keskimääräinen CO2- päästö liikenteessä oli 107 g/km ja henkilöautojen 151 g/km. Moottoripyörien CO2-päästöjen voidaan Suomen Motoristit ry:n mukaan arvioida olevan 20-40 prosenttia alempia kuin henkilöautoilla.Vähäpäästöisempiä kuin autot?Moottoripyörät ovat Suomen Motoristit ry:n mukaan keskimäärin selvästi vähäpäästöisempiä kuin henkilöautot, eikä yhdistys näe estettä sille, miksi moottoripyörien verotus ei voisi olla CO2-pohjainen ja henkilöautojen kanssa samalla tasolla.Moottoripyörille olisi mahdollista soveltaa suoraan henkilöautojen verotaulukoita.Suomen Motoristit ry:n mukaan käytettynä maahan tuotaville moottoripyörille tulisi syrjimättömyyden vuoksi käyttää korkeintaan pyörän rekisteröintihetken verotaulukon mukaista veroprosenttia.Lähde: Suomen Motoristit ry Kuvituskuvat: Moottorin arkisto/Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” 9.4.2025 Taksit Uber julkaisi listan kyytiin unohtuneista tavaroista – mukana viikinkisarvi ja akvaario 6.4.2025 Liikenne Moottori 100 vuotta: löysimme Suomen hiljaisimman tien 3.4.2025 Uutinen Liikennevision puute ja heikentyvä väyläverkko voi vaikuttaa jopa Suomen kasvunäkymiin ja turvallisuuteen 30.3.2025 Autoilu Autoilija, näin voit välttää ruuhkat ja kiertää tietyöt 25.3.2025 Liikenne Näin vaihdat renkaasi itse 28.2.2025 Uutinen Katso rangaistustaulukko: rattijuopumus rapsauttaa jopa 5 vuoden ajokiellon 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin