24.10.2018 Liikenne Uuden moottoripyörän ostaja ahtaalla – kaksinkertainen määrä veroa autoon verrattuna Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Suomen Motoristit ry on tutkinut moottoripyörien CO2-päästöjä ja niiden autoveron tasoa suhteessa päästöihin. Suomalainen motoristi maksaa uudesta pyörästä korkeaa autoveroa, mutta Suomen Motoristit ry:n tutkimuksessa selvisi myös se, että veron määrä suhteessa pyörien CO2-päästöihin on erittäin korkea. Laskelmien perustella uuden moottoripyörän ostaja maksaa autoveroa noin kaksinkertaisesti sen, mitä vastaavan CO2-päästötason henkilöautosta maksetaan. Vaikka autojen verotusta on alennettu useampaan otteeseen erityisesti vähäpäästöisten osalta, moottoripyörien osalta näin ei ole toimittu, SMOTO ry korostaa. Erikoiseksi tilanteen tekee se, että uusien moottoripyörien pakokaasujen haitallisten aineiden päästöt ovat samalla tasolla ja kulutus sekä CO2-päästöt jopa alempia kuin henkilöautoilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tutkimusta väitteiden tueksi Autojen osalta EU:n uusi WLTP päästömittaustapa on ollut käytössä 1.9.2018 lähtien. Suomen Motoristit ry:n mukaan moottoripyörissä vastaavan tasoinen WMTC-testijärjestelmä on ollut käytössä jo vuodesta 2016 alkaen, eli moottoripyöriä koskevan Euro 4 -normin myötä, joka päästövaatimuksiltaan varsin samansuuntainen autojen Euro 6 -normin kanssa. Koska autojen mittaustapa on uusi, saatavilla ei ole vielä juuri muita kuin vanhan, epäluotettavaksi todetun, NEDC-mittaustavan mukaisia arvoja. Tämän mittaustavan mukaan uusien rekisteröityjen henkilöautojen keskimääräinen CO2-päästö oli 119 g/km vuonna 2017 ja 116 g/km kuukausina 1-6/2018. WLTP-testimenetelmän mukaiset arvot nousevat eri tutkimuslaitosten arvioiden mukaan NEDC-mitatuista 15-25 prosenttia. SMOTOn tutkimuksen mukaan kuluvan vuoden seitsemän ensimmäisen kuukauden aikana rekisteröityjen uusien moottoripyörien keskimääräinen CO2-päästö oli 101 g/km. Kymmenen eniten myydyn mallin osalta CO2-päästö oli keskimäärin 85 g/km. VTT:n Lipasto-laskentajärjestelmän mukainen kaikkien moottoripyörien keskimääräinen CO2- päästö liikenteessä oli 107 g/km ja henkilöautojen 151 g/km. Moottoripyörien CO2-päästöjen voidaan Suomen Motoristit ry:n mukaan arvioida olevan 20-40 prosenttia alempia kuin henkilöautoilla. Vähäpäästöisempiä kuin autot? Moottoripyörät ovat Suomen Motoristit ry:n mukaan keskimäärin selvästi vähäpäästöisempiä kuin henkilöautot, eikä yhdistys näe estettä sille, miksi moottoripyörien verotus ei voisi olla CO2-pohjainen ja henkilöautojen kanssa samalla tasolla. Moottoripyörille olisi mahdollista soveltaa suoraan henkilöautojen verotaulukoita. Suomen Motoristit ry:n mukaan käytettynä maahan tuotaville moottoripyörille tulisi syrjimättömyyden vuoksi käyttää korkeintaan pyörän rekisteröintihetken verotaulukon mukaista veroprosenttia. Lähde: Suomen Motoristit ry Kuvituskuvat: Moottorin arkisto/Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 9.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tällaisia sähköauton latausasemia on Suomessa yhä liian vähän 29.10.2025 Autoilu Autoilija: luovutaan talvinopeusrajoituksista! 15.10.2025 Autoilu Päästöt vähentyneet merkittävästi – sähköautot kustannustehokas tapa jatkaa, linjaa selvitys 14.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: helpommin tulkittavia merkkiyhdistelmiä – kiitos! 10.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: päällystevauriot ovat ympärivuotinen riesa 9.10.2025 Uutinen Huolettaako, kun jakelurobotit ja itseohjautuvat ajoneuvot yleistyvät? 30.9.2025 Päivän kuva Päivän kuva: varo mustaa jäätä – ota ulkolämpömittari seurantaan 26.9.2025 Liikenne Saataisiinko tällä pienellä ja yksinkertaisella toimella helpotettua huolellista pysäköintiä? 25.9.2025 Liikenne Autoliitto ottaa kantaa opetuslupaopetuksen laatukeskusteluun – ”se on hyvin erikoista” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 9.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tällaisia sähköauton latausasemia on Suomessa yhä liian vähän 9.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: näin käy, kun Nissan GT-R:n moottori asennetaan Infinitin luksuslinnakkeeseen 1 000 -hevosvoimaisena 9.11.2025 Matkailu 11.11. 1918 aseet hiljenivät jättäen jälkeensä yli miljoona tuntemattoman sotilaan leposijaa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan