24.10.2018 Liikenne Uuden moottoripyörän ostaja ahtaalla – kaksinkertainen määrä veroa autoon verrattuna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomen Motoristit ry on tutkinut moottoripyörien CO2-päästöjä ja niiden autoveron tasoa suhteessa päästöihin. Suomalainen motoristi maksaa uudesta pyörästä korkeaa autoveroa, mutta Suomen Motoristit ry:n tutkimuksessa selvisi myös se, että veron määrä suhteessa pyörien CO2-päästöihin on erittäin korkea. Laskelmien perustella uuden moottoripyörän ostaja maksaa autoveroa noin kaksinkertaisesti sen, mitä vastaavan CO2-päästötason henkilöautosta maksetaan. Vaikka autojen verotusta on alennettu useampaan otteeseen erityisesti vähäpäästöisten osalta, moottoripyörien osalta näin ei ole toimittu, SMOTO ry korostaa. Erikoiseksi tilanteen tekee se, että uusien moottoripyörien pakokaasujen haitallisten aineiden päästöt ovat samalla tasolla ja kulutus sekä CO2-päästöt jopa alempia kuin henkilöautoilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tutkimusta väitteiden tueksi Autojen osalta EU:n uusi WLTP päästömittaustapa on ollut käytössä 1.9.2018 lähtien. Suomen Motoristit ry:n mukaan moottoripyörissä vastaavan tasoinen WMTC-testijärjestelmä on ollut käytössä jo vuodesta 2016 alkaen, eli moottoripyöriä koskevan Euro 4 -normin myötä, joka päästövaatimuksiltaan varsin samansuuntainen autojen Euro 6 -normin kanssa. Koska autojen mittaustapa on uusi, saatavilla ei ole vielä juuri muita kuin vanhan, epäluotettavaksi todetun, NEDC-mittaustavan mukaisia arvoja. Tämän mittaustavan mukaan uusien rekisteröityjen henkilöautojen keskimääräinen CO2-päästö oli 119 g/km vuonna 2017 ja 116 g/km kuukausina 1-6/2018. WLTP-testimenetelmän mukaiset arvot nousevat eri tutkimuslaitosten arvioiden mukaan NEDC-mitatuista 15-25 prosenttia. SMOTOn tutkimuksen mukaan kuluvan vuoden seitsemän ensimmäisen kuukauden aikana rekisteröityjen uusien moottoripyörien keskimääräinen CO2-päästö oli 101 g/km. Kymmenen eniten myydyn mallin osalta CO2-päästö oli keskimäärin 85 g/km. VTT:n Lipasto-laskentajärjestelmän mukainen kaikkien moottoripyörien keskimääräinen CO2- päästö liikenteessä oli 107 g/km ja henkilöautojen 151 g/km. Moottoripyörien CO2-päästöjen voidaan Suomen Motoristit ry:n mukaan arvioida olevan 20-40 prosenttia alempia kuin henkilöautoilla. Vähäpäästöisempiä kuin autot? Moottoripyörät ovat Suomen Motoristit ry:n mukaan keskimäärin selvästi vähäpäästöisempiä kuin henkilöautot, eikä yhdistys näe estettä sille, miksi moottoripyörien verotus ei voisi olla CO2-pohjainen ja henkilöautojen kanssa samalla tasolla. Moottoripyörille olisi mahdollista soveltaa suoraan henkilöautojen verotaulukoita. Suomen Motoristit ry:n mukaan käytettynä maahan tuotaville moottoripyörille tulisi syrjimättömyyden vuoksi käyttää korkeintaan pyörän rekisteröintihetken verotaulukon mukaista veroprosenttia. Lähde: Suomen Motoristit ry Kuvituskuvat: Moottorin arkisto/Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Å koda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt