6.2.2023

Uudistettu Range Rover Velar valmistautuu kääntämään lisää katseita

Velar erottuu ulkonäöllään erinomaisesti edukseen katumaasturimassan keskellä. Pieni uudistus ulos ja sisälle tekee viisivuotiaalle hyvää, vaikkei auto varsinaisesti ole osoittanut vanhenemisen merkkejä.

Velar istutettiin vuonna 2018 ensimmäisenä uutena Range Rover -mallisarjana seitsemään vuoteen täydentämään aukkoa Evoquen ja Range Rover Sportin välissä. Velar on vähän kuin venytetty Evoque, mikä tarkoittaa vetävää ja edukseen erottuvaa ulkonäköä, ja onhan autolla Range Roverin nimen velvoittamana myös oma käytännöllinen puolensa. Jostain syystä ostajat eivät kuitenkaan ole Velaria ehkä aivan toivotuissa määrin löytäneet.

Velarin uudistus tarkoittaa elinkaaripäivitystä, josta osansa saa auton ulkoilme. Varmasti selvimmät muutokset koskettavat valoja kummassakin päädyssä. Edessä led-huomiovalojen kuvio on paksumpi ja sisäreunojen kehäkuvioista on luovuttu.

Velarin ajovalot hyödyntävät 67:ää led-yksikköä, joita ohjataan tarpeen mukaan yksilöidysti. Adaptive Driving Beam toimii adaptiivisena kaukovalona, pitäen valokeilan alhaisemmilla nopeuksilla mahdollisimman leveänä, ja yli 70 km/h vauhdissa pitkänä.

Takana kaksi U:n muotoista lediä on korvattu yhdellä pitkällä. Maskia on myös hieman muokattu, samoin kuin takapuskuria pakoputken ulostuloineen. Listojen kiiltomusta tekee Velarista entistä tummanpuhuvamman. Uudistukset varsinkin keulassa mutta myös muualla, tekevät Velarin ulkonäöstä yhtenäisemmän vasta uuteen sukupolveen siirtyneiden isosisartensa kanssa.

Niin ikään kaksi uutta metalliväriä liittyy ulkovärivalikoimaan, Varesine Blue sekä premiumväri Zadar Gray.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaareva näyttö löysi tiensä Velariin

Sisätilojen osalta muutokset keskittyvät hyvin kirjaimellisesti tietoviihdepuoleen. Aiempi kaksiosainen näyttö korvautuu uudella 11,4-tuumaisella, joka on sekä kaareva että "kelluva".

Muista Land Rovereista tuttu näyttöpääte toimii kanavana merkin Pivi Pro -käyttöjärjestelmän viimeisimmälle versiolle. Brittivalmistajan mukaan käyttökokemuksen vaivattomuuteen on kiinnitetty erityistä huomiota, eikä monia nykyautoja vaivaavassa digisokkelossa tarvitse suunnistaa. Järjestelmää on kehitetty pitkään koekäyttäjien kanssa, ja 80 prosenttia toiminnoista pitäisi olla saavutettavissa kahden kosketuksen kautta. Miltei kaikki toiminnot on keskitetty näytölle, mutta perusasiat, kuten ilmastoinnin säädöt ja navigaattorin valintapainike, ovat jatkuvasti saatavilla näytön sivuilla.

Uusi näyttö selkiyttää tyylikästä kojelautaa entisestään, ja Active Road Noise Cancellation on uusi teknologinen keino hillitä ajomelua. Mukavaa on myös nahkaverhoilu, joka on saanut uusia värivaihtoehtoja, samoin kuin somistemetalli.

Nahkaverhoilun sijaan tarjolla on myös tarkoituksellisesti nahaton vaihtoehto, joka ei tingi premium-tunnelmasta. Tanskalaista designia edustavat kangasistuimet on myös kestävyyden kannalta testattu sekä käyttökulumista että UV-säteilyä ajatellen.

Velar Autobiographyn matkustamossa nautitaan nyt myös vakiovarusteena uudistetusta Cabin Air Purification Systemistä, joka tekee hengitysilman hiilidioksidin määrää kontrolloimalla sekä mikrobeja suodattamalla matkanteosta entistäkin miellyttävämpää.

Voimalinjoihin ei tämän päivityksen yhteydessä koskettu. Mukana ovat edelleen bensiini- ja dieselvaihtoehdot sekä tuoreimpana lataushybridi P400e.

Lähde ja kuvat: Land Rover Teksti: Benjamin Helander