17.10.2023 Ajoneuvot Uudistettuna Suomeen – Toyota Hilux GR Sport nostaa maailman laajimmalle levinneen avolavan haluttavuuden uudelle tasolle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Joissakin esittelyteksteissä näkyvä sana ”Dakar” viittaa aivan oikein pystyvämpään alustaan sekä sähäkämpään ilmeeseen. Australian jälkeen on Euroopan vuoro päästä osalliseksi tästä avolavaherkusta. Toyotan urheilujaoksena toimii suurimmassa osassa maailmaa GR eli Gazoo Racing. Nyt Gazoo Racing on päivittänyt meidän kaikkien tuntemasta Hilux-avolavasta tekemänsä version uudelle tasolle.Toisin kuin on esimerkiksi RAV4 GR Sportin kohdalla, Hiluxin oma GR Sport -malliversio ammentaa suoraan avolavan DNA:sta eli mitään asfalttisoturia tästä ei ole ollut mielessäkään rakentaa. Sen sijaan maailman ensimmäisen Hilux GR Sportin ominta alaa ovat suunnilleen sellaiset olosuhteet, joita Dakar-ralli autokuntien eteen heittää.Australialaiset ovat tunnetusti ute-rakkaita eli kaikenlaiset avolavat ovat valtavan suosittuja siellä alhaalla. Tämän vuoksi Australia saa yleensä myös kaikkein herkullisimmat avolavamuunnokset, kuten vaikkapa tämän Nissan Navara SL Warriorin. Vastikään julkistettu Hilux GR Sportkin on siellä vähän Euroopan-mallia järeämpi, ja se saa muun muassa 17 hevosvoimaa ja 50 newtonmetriä standardimallista 2,8-litraista dieseliä enemmän tehoa ja vääntöä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKivet, kävyt ja risut eteen vaan!Ehkäpä kaikkein merkittävimmät tekniset muokkaukset ovat tulleet GR Sportin myötä Hiluxin alustaan. Malliversio kulkee leveämmällä lavetilla, mikä tarkoittaa muihin malleihin nähden takana jopa 155 millimetrin lisäystä raideleveyteen, edessäkin vastaavasti 140 millin lisää. Maavaraakin GR Sport tietää jo heti kättelyssä parisenkymmentä millimetriä lisää.Hunajakennomaski on yksi voimakkaimmista GR-symboleista.Laveampien mittojen lisäksi GR Sport kulkee myös jäykemmällä ja kestävämmällä alustalla. Iskunvaimentimet on uusittu, ja myös jarrut ovat standardi-Hiluxia järeämmät.On varmasti veteen piirretty viiva, missä kohtaa GR-Hiluxin näyttävät korisarjat ovat oikeita suojapintoja ja mistä alkaa se tyyliosuus, mutta ainakin keulan ja ovien alla kulkee teräksisiä suojapanssareita esimerkiksi kiveniskemiä vastaan. Myös aerodynamiikkapuolta on mietitty eri osissa esimerkiksi lavan ilmanohjaimissa.Mitään aivan yliampuvia yksityiskohtia autosta ei kuitenkaan löydy, mikä alleviivaa sitä tosiasiaa, että kyseessä on kuitenkin jokapäiväiseen käyttöön suunniteltu auto, omalla twistillään vain.Standardinakin enemmän vääntöä kuin Ranger RaptorissaHilux GR Sportia voi verrata myös astetta järeämpään ralliavolavaan, joka markkinoilta löytyy. Aivan Ford Ranger Raptorin lukemiin ei ehkä ylletä, jos ei sitten puhuta vääntömomentista, jota Hiluxin 2,8-litraisessa dieselrivinelosessa on 10 newtonmetriä Ranger Raptorin 3,0-litraista, kaksoisahdettua V6:ta enemmän. Tehollaan Raptor sentään päihittää GR-Hiluxin 87 hevosvoimalla.Aiemmin mainittuja Australian-mallin lisävirityksiä ei siis valitettavasti ole Euroopan-malliin tulossa, vaan lukemat jäävät 204 hevosvoimaan ja 500 newtonmetriin, jotka ovat toki sinänsä varsin terveellisiä lukemia.Hilux GR Sportin voisi tiivistettynä sanoa olevan järkevämpi, käytännöllisempi ja edullisempi vastine Ranger Raptorille. Eurooppaan se tulee uudistettuna ensi vuoden jälkimmäisellä puoliskolla.Lähde ja kuvat: Toyota Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti