24.4.2022 Matkailu Uudistunut Mazdan museo avaa pian ovensa Hiroshimassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda on automerkki, joka on kulkenut usein hieman eri polkuja kuin muut japanilaiset autonvalmistajat – tai moni autonvalmistaja yleensäkin. Syitä tähän on useita, ja ne selittyvät kurkistettaessa merkin historiaan. On tammikuun loppu vuonna 1920, kun Mazda perustetaan valmistamaan korkkia. Japani oli kuronut muutamassa vuosikymmenessä huimasti kiinni länsimaiden etumatkaa. Vuoteen 1854 asti Japani oli muusta maailmasta eristäytynyt feodaalivaltio. Tämän murenemista seurasi nopeasti maan teollistuminen, ja voitettuaan ensin Venäjän vuosien 1904–1905 sodassa, ja oltuaan sen jälkeen voittavana osapuolena ensimmäisessä maailmansodassa, Japani oli noussut jo merkittäväksi mahdiksi Aasiassa.Ensimmäinen japanilainen auto, linja-auto, oli valmistunut jo vuonna 1904. Oma tuotanto koettiin tärkeäksi Japanissa. Nissanin edeltäjä Kwaishinsha valmisti ensimmäisen autonsa 1914, ja Mitsubishi puolestaan vuonna 1917. Mazdan ensimmäinen moottoriajoneuvo (lavalla varustettu moottoripyörä eli autoriksa) Mazda-Go valmistui vuonna 1931.Vähän ennen toista maailmansotaa autonvalmistajien joukkoon liittyivät vielä Toyota (1936) ja Suzuki (prototyyppejä 1938). Myös amerikkalaiset autonvalmistajat olivat isoja Japanissa ennen toista maailmansotaa, niiden tuotanto Japanissa on moninkertainen maan omaan autoteollisuuteen verrattuna. Samaan aikaan japanilaiset kuitenkin oppivat amerikkalaisilta paljon.Toinen maailmansota muutti tilanteen, sodan jälkeen Japanin teollisuus oli pitkälti raunioina. Uusi nousu alkoi kuitenkin 1950-luvulla, ja ensin hyvin pienten autojen sekä moottoripyörien avulla. 1960-luvulla tahti kiihtyi. Tästä pääsemme aasinsillan kautta sisälle Mazdan museoon merkin pääkonttorin yhteydessä Hiroshimassa. Uudistunut museo tulee avaamaan ovensa vierailijoille 23. toukokuuta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 10 mininäyttelyäMazdan museo koostuu kymmenestä mininäyttelystä. Näistä ensimmäisessä pohjustetaan merkin historiaa ennen varsinaista autojen valmistusta. Toisessa ja kolmannessa osiossa sukelletaan ensimmäisten Mazdojen maailmaan. Ensimmäinen Mazda, kei-auto R360, valmistui vuonna 1960, ja sen isosisar eli 380 Carol sedan tuli tuotantoon vuonna 1962. Samaan aikaan Mazdalla katsottiin jatkuvasti muualle ja etsittiin inspiraatiota. Sellaiseksi osoittautui NSU Ro 80, joka sai Mazdan innostumaan wankelmoottorista. Ensimmäinen askel Mazdan poikkeavalle historialle oli otettu. Yhteistyössä NSU:n kanssa syntyi Cosmo vuonna 1967. Muutama vuosi myöhemmin Mazda aloitti virallisesti autojen viennin Pohjois-Amerikkaan.Vuoden 1970 öljykriisi oli myrkkyä Mazdalle, wankelit kun eivät urheilullisen luonteensa vuoksi olleet kovin taloudellisia. Mazda ei kuitenkaan halunnut luopua wankeleista vaan panosti entistä enemmän niihin ja alkoi rakentaa tietoisesti entistä urheilullisempaa mielikuvaa itsestään. Näin syntyivät RX-mallit, ja näistä etenkin legendaarinen RX-7 hätkähdytti vuonna 1978.AutourheiluNeljännessä museon osiossa muistutetaan moottoriurheilun tärkeydestä Mazdalle. Rallia Mazdoilla oli ajettu Japanissa jo 60-luvulla (Familia), mutta vasta kansainväliset sarjat toivat merkille kansainvälistä tunnustusta. Suurimpana merkkipaaluna pidetään luonnollisesti Le Mansin voittoa 787B:llä vuonna 1991.Wankeleilla Mazda niitti mainetta Cosmon avulla, joka teki merkkiä tunnetuksi maailmalla. Etenkin vuonna 1968 järjestetty raaka 84 tunnin kestävyyskisa Nürburgringillä ja Mazdan siellä saavuttama nelossija auttoivat huomion herättämisessä.NykyaikaanViidennessä ja kuudennessa osiossa alustetaan lisää Mazdan historiaa ja siirtymistä tulevaisuuteen, jossa etenkin 1980-luku ja sen loppu olivat merkittävässä roolissa. Vuonna 1989 syntyi myös yksi Mazdan historian merkittävimpiä autoja, MX-5.Seitsemännessä osiossa perehdytään Mazdan strategisiin päätöksiin, päätöksiin halusta valmistaa maailman parhaita autoja sekä myös päätöksiin panostaa autojen muotoiluun.Tämän ytimessä on sana Monotsukuri, johon perehdytään puolestaan museon kahdeksannessa osiossa.Sen jälkeen kurkataan vielä tuotantolinjalle sekä tutustutaan visioon Mazdan tulevaisuudesta.Museolla on myös omat kotisivunsa , ja museoon on mahdollista tehdä myös virtuaalivierailu.Teksti Vesa Eskola, kuvat: MazdaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.12.2024 Päivän kuva Päivän kuva: katedraali sherrylle 26.12.2024 Matkailu Erikoiset unet: ufo-kokemus kapselihotellissa Wienissä 25.12.2024 Matkailu Hampurin huima satama – Euroopan kolmanneksi suurin 24.12.2024 Matkailu Helsinki-Vantaan lentoasema – kaupunki, joka sykkii 24/7/365 myös talvella! 23.12.2024 Matkailu Päivän torttu: Linzin torttu Linzissä – Sissikin arvostaisi 23.12.2024 Yleinen Tokio – kiehtovan kuhiseva metropoli 22.12.2024 Matkailu Timișoaran vallankumousmuseo, mistä kaikki alkoi 15.12.2024 Matkailu Budapestin joulumarkkinat, maku- ja näkönystyröiden hemmottelua 14.12.2024 Matkailu Via Appia: pyöräretki pitkin teiden kuningatarta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja