24.4.2022 Matkailu Uudistunut Mazdan museo avaa pian ovensa Hiroshimassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda on automerkki, joka on kulkenut usein hieman eri polkuja kuin muut japanilaiset autonvalmistajat – tai moni autonvalmistaja yleensäkin. Syitä tähän on useita, ja ne selittyvät kurkistettaessa merkin historiaan. On tammikuun loppu vuonna 1920, kun Mazda perustetaan valmistamaan korkkia. Japani oli kuronut muutamassa vuosikymmenessä huimasti kiinni länsimaiden etumatkaa. Vuoteen 1854 asti Japani oli muusta maailmasta eristäytynyt feodaalivaltio. Tämän murenemista seurasi nopeasti maan teollistuminen, ja voitettuaan ensin Venäjän vuosien 1904–1905 sodassa, ja oltuaan sen jälkeen voittavana osapuolena ensimmäisessä maailmansodassa, Japani oli noussut jo merkittäväksi mahdiksi Aasiassa. Ensimmäinen japanilainen auto, linja-auto, oli valmistunut jo vuonna 1904. Oma tuotanto koettiin tärkeäksi Japanissa. Nissanin edeltäjä Kwaishinsha valmisti ensimmäisen autonsa 1914, ja Mitsubishi puolestaan vuonna 1917. Mazdan ensimmäinen moottoriajoneuvo (lavalla varustettu moottoripyörä eli autoriksa) Mazda-Go valmistui vuonna 1931. Vähän ennen toista maailmansotaa autonvalmistajien joukkoon liittyivät vielä Toyota (1936) ja Suzuki (prototyyppejä 1938). Myös amerikkalaiset autonvalmistajat olivat isoja Japanissa ennen toista maailmansotaa, niiden tuotanto Japanissa on moninkertainen maan omaan autoteollisuuteen verrattuna. Samaan aikaan japanilaiset kuitenkin oppivat amerikkalaisilta paljon. Toinen maailmansota muutti tilanteen, sodan jälkeen Japanin teollisuus oli pitkälti raunioina. Uusi nousu alkoi kuitenkin 1950-luvulla, ja ensin hyvin pienten autojen sekä moottoripyörien avulla. 1960-luvulla tahti kiihtyi. Tästä pääsemme aasinsillan kautta sisälle Mazdan museoon merkin pääkonttorin yhteydessä Hiroshimassa. Uudistunut museo tulee avaamaan ovensa vierailijoille 23. toukokuuta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 10 mininäyttelyä Mazdan museo koostuu kymmenestä mininäyttelystä. Näistä ensimmäisessä pohjustetaan merkin historiaa ennen varsinaista autojen valmistusta. Toisessa ja kolmannessa osiossa sukelletaan ensimmäisten Mazdojen maailmaan. Ensimmäinen Mazda, kei-auto R360, valmistui vuonna 1960, ja sen isosisar eli 380 Carol sedan tuli tuotantoon vuonna 1962. Samaan aikaan Mazdalla katsottiin jatkuvasti muualle ja etsittiin inspiraatiota. Sellaiseksi osoittautui NSU Ro 80, joka sai Mazdan innostumaan wankelmoottorista. Ensimmäinen askel Mazdan poikkeavalle historialle oli otettu. Yhteistyössä NSU:n kanssa syntyi Cosmo vuonna 1967. Muutama vuosi myöhemmin Mazda aloitti virallisesti autojen viennin Pohjois-Amerikkaan. Vuoden 1970 öljykriisi oli myrkkyä Mazdalle, wankelit kun eivät urheilullisen luonteensa vuoksi olleet kovin taloudellisia. Mazda ei kuitenkaan halunnut luopua wankeleista vaan panosti entistä enemmän niihin ja alkoi rakentaa tietoisesti entistä urheilullisempaa mielikuvaa itsestään. Näin syntyivät RX-mallit, ja näistä etenkin legendaarinen RX-7 hätkähdytti vuonna 1978. Autourheilu Neljännessä museon osiossa muistutetaan moottoriurheilun tärkeydestä Mazdalle. Rallia Mazdoilla oli ajettu Japanissa jo 60-luvulla (Familia), mutta vasta kansainväliset sarjat toivat merkille kansainvälistä tunnustusta. Suurimpana merkkipaaluna pidetään luonnollisesti Le Mansin voittoa 787B:llä vuonna 1991. Wankeleilla Mazda niitti mainetta Cosmon avulla, joka teki merkkiä tunnetuksi maailmalla. Etenkin vuonna 1968 järjestetty raaka 84 tunnin kestävyyskisa Nürburgringillä ja Mazdan siellä saavuttama nelossija auttoivat huomion herättämisessä. Nykyaikaan Viidennessä ja kuudennessa osiossa alustetaan lisää Mazdan historiaa ja siirtymistä tulevaisuuteen, jossa etenkin 1980-luku ja sen loppu olivat merkittävässä roolissa. Vuonna 1989 syntyi myös yksi Mazdan historian merkittävimpiä autoja, MX-5. Seitsemännessä osiossa perehdytään Mazdan strategisiin päätöksiin, päätöksiin halusta valmistaa maailman parhaita autoja sekä myös päätöksiin panostaa autojen muotoiluun. Tämän ytimessä on sana Monotsukuri, johon perehdytään puolestaan museon kahdeksannessa osiossa. Sen jälkeen kurkataan vielä tuotantolinjalle sekä tutustutaan visioon Mazdan tulevaisuudesta. Museolla on myös omat kotisivunsa , ja museoon on mahdollista tehdä myös virtuaalivierailu. Teksti Vesa Eskola, kuvat: Mazda Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2024 Matkailu Ruoka – Helsingin matkailun maistuva valtti 5.5.2024 Matkailu Coves de Artà Mallorcalla – kun kivet tippuvat 5.5.2024 Matkailu Näin lennät turvallisesti – 16 vinkkiä turvalliseen lentomatkustamiseen 1.5.2024 Matkailu Oletko aina halunnut ajaa Viron kilvissä olevalla Porschella Afrikan halki? 30.4.2024 Matkailu Elämysmatka: MotoGP Portimão – Viihdettä kaikille aisteille 28.4.2024 Matkailu Cité des Sciences Pariisissa: Euroopan suurin tiedekeskus herättelee innostusta tieteisiin 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VW Karmann Ghia - kun saksalainen luotettavuus ja italialainen tyyli kohtaavat 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe