24.4.2022 Matkailu Uudistunut Mazdan museo avaa pian ovensa Hiroshimassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda on automerkki, joka on kulkenut usein hieman eri polkuja kuin muut japanilaiset autonvalmistajat – tai moni autonvalmistaja yleensäkin. Syitä tähän on useita, ja ne selittyvät kurkistettaessa merkin historiaan. On tammikuun loppu vuonna 1920, kun Mazda perustetaan valmistamaan korkkia. Japani oli kuronut muutamassa vuosikymmenessä huimasti kiinni länsimaiden etumatkaa. Vuoteen 1854 asti Japani oli muusta maailmasta eristäytynyt feodaalivaltio. Tämän murenemista seurasi nopeasti maan teollistuminen, ja voitettuaan ensin Venäjän vuosien 1904–1905 sodassa, ja oltuaan sen jälkeen voittavana osapuolena ensimmäisessä maailmansodassa, Japani oli noussut jo merkittäväksi mahdiksi Aasiassa. Ensimmäinen japanilainen auto, linja-auto, oli valmistunut jo vuonna 1904. Oma tuotanto koettiin tärkeäksi Japanissa. Nissanin edeltäjä Kwaishinsha valmisti ensimmäisen autonsa 1914, ja Mitsubishi puolestaan vuonna 1917. Mazdan ensimmäinen moottoriajoneuvo (lavalla varustettu moottoripyörä eli autoriksa) Mazda-Go valmistui vuonna 1931. Vähän ennen toista maailmansotaa autonvalmistajien joukkoon liittyivät vielä Toyota (1936) ja Suzuki (prototyyppejä 1938). Myös amerikkalaiset autonvalmistajat olivat isoja Japanissa ennen toista maailmansotaa, niiden tuotanto Japanissa on moninkertainen maan omaan autoteollisuuteen verrattuna. Samaan aikaan japanilaiset kuitenkin oppivat amerikkalaisilta paljon. Toinen maailmansota muutti tilanteen, sodan jälkeen Japanin teollisuus oli pitkälti raunioina. Uusi nousu alkoi kuitenkin 1950-luvulla, ja ensin hyvin pienten autojen sekä moottoripyörien avulla. 1960-luvulla tahti kiihtyi. Tästä pääsemme aasinsillan kautta sisälle Mazdan museoon merkin pääkonttorin yhteydessä Hiroshimassa. Uudistunut museo tulee avaamaan ovensa vierailijoille 23. toukokuuta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 10 mininäyttelyä Mazdan museo koostuu kymmenestä mininäyttelystä. Näistä ensimmäisessä pohjustetaan merkin historiaa ennen varsinaista autojen valmistusta. Toisessa ja kolmannessa osiossa sukelletaan ensimmäisten Mazdojen maailmaan. Ensimmäinen Mazda, kei-auto R360, valmistui vuonna 1960, ja sen isosisar eli 380 Carol sedan tuli tuotantoon vuonna 1962. Samaan aikaan Mazdalla katsottiin jatkuvasti muualle ja etsittiin inspiraatiota. Sellaiseksi osoittautui NSU Ro 80, joka sai Mazdan innostumaan wankelmoottorista. Ensimmäinen askel Mazdan poikkeavalle historialle oli otettu. Yhteistyössä NSU:n kanssa syntyi Cosmo vuonna 1967. Muutama vuosi myöhemmin Mazda aloitti virallisesti autojen viennin Pohjois-Amerikkaan. Vuoden 1970 öljykriisi oli myrkkyä Mazdalle, wankelit kun eivät urheilullisen luonteensa vuoksi olleet kovin taloudellisia. Mazda ei kuitenkaan halunnut luopua wankeleista vaan panosti entistä enemmän niihin ja alkoi rakentaa tietoisesti entistä urheilullisempaa mielikuvaa itsestään. Näin syntyivät RX-mallit, ja näistä etenkin legendaarinen RX-7 hätkähdytti vuonna 1978. Autourheilu Neljännessä museon osiossa muistutetaan moottoriurheilun tärkeydestä Mazdalle. Rallia Mazdoilla oli ajettu Japanissa jo 60-luvulla (Familia), mutta vasta kansainväliset sarjat toivat merkille kansainvälistä tunnustusta. Suurimpana merkkipaaluna pidetään luonnollisesti Le Mansin voittoa 787B:llä vuonna 1991. Wankeleilla Mazda niitti mainetta Cosmon avulla, joka teki merkkiä tunnetuksi maailmalla. Etenkin vuonna 1968 järjestetty raaka 84 tunnin kestävyyskisa Nürburgringillä ja Mazdan siellä saavuttama nelossija auttoivat huomion herättämisessä. Nykyaikaan Viidennessä ja kuudennessa osiossa alustetaan lisää Mazdan historiaa ja siirtymistä tulevaisuuteen, jossa etenkin 1980-luku ja sen loppu olivat merkittävässä roolissa. Vuonna 1989 syntyi myös yksi Mazdan historian merkittävimpiä autoja, MX-5. Seitsemännessä osiossa perehdytään Mazdan strategisiin päätöksiin, päätöksiin halusta valmistaa maailman parhaita autoja sekä myös päätöksiin panostaa autojen muotoiluun. Tämän ytimessä on sana Monotsukuri, johon perehdytään puolestaan museon kahdeksannessa osiossa. Sen jälkeen kurkataan vielä tuotantolinjalle sekä tutustutaan visioon Mazdan tulevaisuudesta. Museolla on myös omat kotisivunsa , ja museoon on mahdollista tehdä myös virtuaalivierailu. Teksti Vesa Eskola, kuvat: Mazda Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Matkailu Onko kaupunkimatkailun aika vähitellen ohi? 25.7.2024 Ulkomaanmatkailu Berliini on teknomusiikin pääkaupunki, ja sen klubeissa voi kokea jotain ennennäkemätöntä 24.7.2024 Matkailu Nousu Normandian huimiin ja sotahistoriallisiin maisemiin 22.7.2024 Matkailu Pihtiputaan Keihäsmuseo – lajinsa ainoan museon tulevaisuus on hämärän peitossa 20.7.2024 Matkailu Päivän kuva(t): Banksyn laaja kattaus Tallinnassa 20.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: kolmatta viikkoa satoja karavaanareita Kiuruvedellä – viimeisimpänä tapahtumana Iskelmäviikko 19.7.2024 Matkailu Tekoäly käy haastamaan matkaoppaita 16.7.2024 Matkailu Matkavinkki Tallinna: visuaalista herkkua Fotografiskassa 16.7.2024 Lentokoneet Lentopelko hallintaan 3/3 – Finnairin lentäjä hälventää vastauksillaan lentopelkoja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan