10.3.2023 Ajoneuvot Uudistunut pieni sähköauto DS 3 on nyt Suomessa – iso harppaus edeltäjään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka uusi DS 3 on ulkomuodollisesti facelift, sen tekninen puoli on harpannnut isosti eteenpäin edeltäjämalliin nähden. Facelift vai kokonaan uusi malli? Ulkomuodollisesti facelift, mutta DS 3:n valmistaja, ranskalainen DS Automobiles haluaa kuitenkin puhua uudesta mallista. Se on kieltämättä totta siinä mielessä, mitä DS 3:n pinnan alta auton uumenista nyt löytyy.DS 3 on kokenut ison harppauksen eteenpäin, mitä tulee auton edeltäjäversioon. Auton ydintekniikka eli akku on uusi ja auton sähkömoottori on myös uusi.Aiemmin DS 3:n akku oli 50 kilowattitunnin kokoinen, nyt sen kokonaiskapasiteetti on 54 kilowattituntia, nettokapasiteetti 51 kilowattituntia. Akku mahtuu kuitenkin täsmälleen samaan tilaan kuin aiemminkin, eli akun energiatiheys on siis kasvanut. Aiemmin akussa oli nikkeliä 60 prosenttia, nyt nikkelin osuus on 80 prosenttia. Tämän myötä esimerkiksi koboltin, joka on akkumateriaaleista se suurin pahis, määrä on saatu vähenemään 10 prosenttiin 20 prosentista. Myös mangaanin määrä on laskenut koboltin kanssa samassa suhteessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValmistetaan RanskassaSähkömoottori on autossa myös kokonaan uusi. Sen valmistusmaa on Ranska, ja valmistajana on ranskalainen Nidec Leroy-Somer, joka kuuluu japanilaiseen Nidec-konserniin.Sähkömoottori on 6-napainen ja sen käämitys on tehty perinteistä sähkömoottorin käämityksistä poiketen litteillä kuparitangoilla, hairpineillä eli ”hiusneuloilla”. Hiusneulakäämitys mahdollistaa staattorin johtimien tiivimmän sijoittelun verrattuna perinteiseen käämitykseen. DS 3:n sähkömoottori on nyt siis energiatehokkaampi.Sähkömoottori antaa autolle 115 kilowatin tehon (156 hv) ja tarjoaa vääntöä 260 newtonmetriä.DS 3 valmistetaan kokonaan Ranskassa Stellantiksen Poissyn autotehtaalla. Kaiken kaikkiaan DS Automobiles on lähtenyt DS 3:n valmistuksessa siitä, että akun kapasiteetin ja koon kasvattaminen valtavaksi ei ole ratkaisu sähköauton parempaan toimintamatkaan. Isolla akulla saataisi toki lisää toimintamatkaa, mutta raskasta möykkyä ei ole tarkoituksenmukaista kuljettaa mukana. Ratkaisu on järkevän kokoinen akku, hyötysuhteeltaan hyvä sähkömoottori sekä parempi auton aerodynamiikka. DS 3:n käyttämä sähköarkkitehtuuri on nyt sitä, mitä Stellantis-konsernin sähköautoissa myöhemmin myös nähdään, DS 3 avaa nyt pelin.Pikalatausteho 100 kilowattiaAuton WLTP-syklin mukainen toimintamatka onkin mallista riippuen noin 400 kilometriä. Lisäystä edeltäjämallin rangeen nähden on tullut noin 25 prosenttia, joka on kieltämättä paljon. Kilometreissä tämä tarkoittaa noin 80 kilometrin harppausta.DS Automobilesin mukaan rangen parannuksesta valtaosa tulee uudesta ja paremmasta akusta sekä energiatehokkaammasta sähkömoottorista, mutta myös siitä, että auton ajovastukset ovat pienentyneet paljon edeltäjämalliin nähden, useita prosenttejaPikalatausteho DS 3:ssa on edelleen 100 kilowattia. Auton akku latautuu tällöin ideaaliolosuhteissa 10 prosentista 80 prosenttiin 30 minuutissa ja Type 2 -laturilla nollasta prosentista sataan prosenttiin viidessä tunnissa, 45 minuutissa. Autossa on 11 kilowatin sisäinen kolmivaihelaturi. Moottorin toimitus pääsi ajamaan uutta DS 3:a ensimmäisenä Suomen kamaralla ja autolla päästiin lyhyellä koeajolla, joka sisälsi myös vauhdikkaampaa 100 kilometrin tuntinopeutta moottoritiellä, auton ajotietokoneen mukaan kiitettävään 18,5 kilowattitunnin kulutukseen. Jos tämä pitää paikkaansa, niin se on kirpeässä seitsemän asteen pakkasessa hyvä tulos. DS 3:n WLTP-normin mukaiseksi kulutukseksi ilmoitetaan mallista riippuen 15,3–15,6 kilowattituntia.Pieni ja ketteräDS 3 on kooltaan pieni ja ketterä auto, ja sen sisätiloissa on miellyttävä tunnelma. Muotoilu on DS:lle omintakeista, ja vähän leikittelevääkin. Timanttikuviot niin sisällä kuin auton etusäleikössäkin istuvat kokonaisuuteen hyvin.Ajettavuus DS 3:ssa on kunnossa. Ennen kaikkea huomio kiinnittyy hiljaisuuteen, uusi sähkömoottori autossa on hiljainen, eikä se päästä oikeastaan minkäänlaista pihausta. Yhdeksän sekunnin kiihtyvyys ei ole mitään rakettimaista, mutta se on riittävää, että DS 3:lla pääsee hyvin liittymään mukaan liikennevirtaan. Takapenkillä ei ole valtavasti tilaa, mutta kysymyksessä onkin pieni auto, joka on myös DS-malliston pienin edustaja. Tavaratila vetää 350 litraa.DS 3:n tarkempiin ominaisuuksiin sekä käytettävyyteen arjessa tutustutaan myöhemmin Moottorin laajemmassa koeajossa.DS 3 on nykyään ytimekkäästi vain DS 3, kun Crossback-lisänimi on pudonnut pois. Malliston edullisin E-Tense 156 Performance Line Full Electric 54 kWh maksaa 45 390 euroa ja kallein E-Tense 156 Opera Full Electric 54 kWh maksaa 51 890 euroa. Näiden kahden väliin jää Performance Line+ ja Rivoli-mallit, joiden molempien hinta on alle 48 000 euroa.Joillain markkina-alueella uudesta DS 3:sta on saatavilla täyssähköversion lisäksi myös polttomoottorikäyttöinen malli, mutta sitä ei tuoda Suomeen lainkaan. Tämä on ihan tietoinen päätös auton maahantuojalta.Teksti ja kuvat Manu TuppurainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit jäivät peräti 30 prosenttia pitkän ajan keskiarvoa alhaisemmaksi: ”Pahin kuitenkin ohi” 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Käytetyt autot Yli 70 000 euron Teslasta hajosi jousitus reilun 100 000 kilometrin jälkeen – myyjä ja ostaja kiistelivät, kuka korvaa? 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Uutinen Suomen sähköautokanta vastatuulessa – kasvu lepää käytettyjen tuontiautojen varassa 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta