10.3.2023 Ajoneuvot Uudistunut pieni sähköauto DS 3 on nyt Suomessa – iso harppaus edeltäjään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka uusi DS 3 on ulkomuodollisesti facelift, sen tekninen puoli on harpannnut isosti eteenpäin edeltäjämalliin nähden. Facelift vai kokonaan uusi malli? Ulkomuodollisesti facelift, mutta DS 3:n valmistaja, ranskalainen DS Automobiles haluaa kuitenkin puhua uudesta mallista. Se on kieltämättä totta siinä mielessä, mitä DS 3:n pinnan alta auton uumenista nyt löytyy.DS 3 on kokenut ison harppauksen eteenpäin, mitä tulee auton edeltäjäversioon. Auton ydintekniikka eli akku on uusi ja auton sähkömoottori on myös uusi.Aiemmin DS 3:n akku oli 50 kilowattitunnin kokoinen, nyt sen kokonaiskapasiteetti on 54 kilowattituntia, nettokapasiteetti 51 kilowattituntia. Akku mahtuu kuitenkin täsmälleen samaan tilaan kuin aiemminkin, eli akun energiatiheys on siis kasvanut. Aiemmin akussa oli nikkeliä 60 prosenttia, nyt nikkelin osuus on 80 prosenttia. Tämän myötä esimerkiksi koboltin, joka on akkumateriaaleista se suurin pahis, määrä on saatu vähenemään 10 prosenttiin 20 prosentista. Myös mangaanin määrä on laskenut koboltin kanssa samassa suhteessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValmistetaan RanskassaSähkömoottori on autossa myös kokonaan uusi. Sen valmistusmaa on Ranska, ja valmistajana on ranskalainen Nidec Leroy-Somer, joka kuuluu japanilaiseen Nidec-konserniin.Sähkömoottori on 6-napainen ja sen käämitys on tehty perinteistä sähkömoottorin käämityksistä poiketen litteillä kuparitangoilla, hairpineillä eli ”hiusneuloilla”. Hiusneulakäämitys mahdollistaa staattorin johtimien tiivimmän sijoittelun verrattuna perinteiseen käämitykseen. DS 3:n sähkömoottori on nyt siis energiatehokkaampi.Sähkömoottori antaa autolle 115 kilowatin tehon (156 hv) ja tarjoaa vääntöä 260 newtonmetriä.DS 3 valmistetaan kokonaan Ranskassa Stellantiksen Poissyn autotehtaalla. Kaiken kaikkiaan DS Automobiles on lähtenyt DS 3:n valmistuksessa siitä, että akun kapasiteetin ja koon kasvattaminen valtavaksi ei ole ratkaisu sähköauton parempaan toimintamatkaan. Isolla akulla saataisi toki lisää toimintamatkaa, mutta raskasta möykkyä ei ole tarkoituksenmukaista kuljettaa mukana. Ratkaisu on järkevän kokoinen akku, hyötysuhteeltaan hyvä sähkömoottori sekä parempi auton aerodynamiikka. DS 3:n käyttämä sähköarkkitehtuuri on nyt sitä, mitä Stellantis-konsernin sähköautoissa myöhemmin myös nähdään, DS 3 avaa nyt pelin.Pikalatausteho 100 kilowattiaAuton WLTP-syklin mukainen toimintamatka onkin mallista riippuen noin 400 kilometriä. Lisäystä edeltäjämallin rangeen nähden on tullut noin 25 prosenttia, joka on kieltämättä paljon. Kilometreissä tämä tarkoittaa noin 80 kilometrin harppausta.DS Automobilesin mukaan rangen parannuksesta valtaosa tulee uudesta ja paremmasta akusta sekä energiatehokkaammasta sähkömoottorista, mutta myös siitä, että auton ajovastukset ovat pienentyneet paljon edeltäjämalliin nähden, useita prosenttejaPikalatausteho DS 3:ssa on edelleen 100 kilowattia. Auton akku latautuu tällöin ideaaliolosuhteissa 10 prosentista 80 prosenttiin 30 minuutissa ja Type 2 -laturilla nollasta prosentista sataan prosenttiin viidessä tunnissa, 45 minuutissa. Autossa on 11 kilowatin sisäinen kolmivaihelaturi. Moottorin toimitus pääsi ajamaan uutta DS 3:a ensimmäisenä Suomen kamaralla ja autolla päästiin lyhyellä koeajolla, joka sisälsi myös vauhdikkaampaa 100 kilometrin tuntinopeutta moottoritiellä, auton ajotietokoneen mukaan kiitettävään 18,5 kilowattitunnin kulutukseen. Jos tämä pitää paikkaansa, niin se on kirpeässä seitsemän asteen pakkasessa hyvä tulos. DS 3:n WLTP-normin mukaiseksi kulutukseksi ilmoitetaan mallista riippuen 15,3–15,6 kilowattituntia.Pieni ja ketteräDS 3 on kooltaan pieni ja ketterä auto, ja sen sisätiloissa on miellyttävä tunnelma. Muotoilu on DS:lle omintakeista, ja vähän leikittelevääkin. Timanttikuviot niin sisällä kuin auton etusäleikössäkin istuvat kokonaisuuteen hyvin.Ajettavuus DS 3:ssa on kunnossa. Ennen kaikkea huomio kiinnittyy hiljaisuuteen, uusi sähkömoottori autossa on hiljainen, eikä se päästä oikeastaan minkäänlaista pihausta. Yhdeksän sekunnin kiihtyvyys ei ole mitään rakettimaista, mutta se on riittävää, että DS 3:lla pääsee hyvin liittymään mukaan liikennevirtaan. Takapenkillä ei ole valtavasti tilaa, mutta kysymyksessä onkin pieni auto, joka on myös DS-malliston pienin edustaja. Tavaratila vetää 350 litraa.DS 3:n tarkempiin ominaisuuksiin sekä käytettävyyteen arjessa tutustutaan myöhemmin Moottorin laajemmassa koeajossa.DS 3 on nykyään ytimekkäästi vain DS 3, kun Crossback-lisänimi on pudonnut pois. Malliston edullisin E-Tense 156 Performance Line Full Electric 54 kWh maksaa 45 390 euroa ja kallein E-Tense 156 Opera Full Electric 54 kWh maksaa 51 890 euroa. Näiden kahden väliin jää Performance Line+ ja Rivoli-mallit, joiden molempien hinta on alle 48 000 euroa.Joillain markkina-alueella uudesta DS 3:sta on saatavilla täyssähköversion lisäksi myös polttomoottorikäyttöinen malli, mutta sitä ei tuoda Suomeen lainkaan. Tämä on ihan tietoinen päätös auton maahantuojalta.Teksti ja kuvat Manu TuppurainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 9.6.2025 Sähköautot Sähköautopakko yleistyy yrityksissä – joko suosituksin tai suoranaisella pakolla 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Sähköautot Suomen ensimmäinen megawattilatausasema avataan Liedossa syyskuussa 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 9.6.2025 Autokauppa Kamux ja Saka kuluttaja-asiamiehen syyniin – Moottori kertoi autokaupan ongelmista jo viime syksynä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster