28.11.2024

Uusi auto alle 20000 eurolla? Vielä se on mahdollista – Ajatuksia autoista

Vähiin käyvät alle 20 000 euron automallit, mutta toivosta ei kannata luopua.

Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistikuusikossa on mukana Suzuki Swift, joka on hurmannut erityisesti hinnallaan. Aikana, jolloin eräänlaisena mittatikkuna pidetty Volkswagen Golf maksaa yli 32 000 euroa, on ihastuttavaa, että uuden auton saa alle 20 000 eurolla. Koeajettu Swift maksoi 19 991 euroa, eli hinnaston aloitusmallin verran.

Oli myös vaikea löytää, mistä ihmeestä Swiftin kohdalla tinkisi. Jopa Apple CarPlay, Android Auto ja älypuhelinsovellus löytyvät vakiovarusteista. Pirteä pikkuauto on mainio ajettava ja kovat ovimuovitkin voi antaa anteeksi. Kevythybriditekniikkakin löytyy, joka tosin osaltaan auttaa auton verotuksen kanssa.

Nykyvaatimusten ikeessä ei ole helppoa enää valmistaa autoa alle 20 000 eurolla. Lista on lyhyt: Clio & Colt, Picanto & i10, Sandero ja Swift. Vielä ennen pandemiavuosia uuden henkilöauton pystyi hankkimaan 10 000 euron tuntumassa. Kiristyvät päästörajat, tiukentuvat turvallisuusvaatimukset, inflaatio ja jopa mukavuusvarusteiden salakavala hiipiminen "alan standardiksi" ovat kaikki nostaneet autojen hintoja.

Eikä mainetta tai kunniaa tule sittenkään. Päästöjä (ja sitä kautta veroja) alentavaan kevythybriditekniikkaan suhtaudutaan epäilevästi. Euro NCAP antaa hinnaston aloitusmalleille säänönmukaisesti lähinnä moitteita, sillä ajoavustimiin perustuva aktiivinen turvallisuus jää budjettiautoissa heikoksi.

Eikä segmentti ole turvassa sähköautomuurrokseltakaan. Pienen katteen pikkuautot ovat ensimmäisenä tähtäimessä, jos Euroopan unioni ja autovalmistajat eivät pääse sopuun kiristyvistä päästörajoista, jotka perustuivat sähköautomarkkinoiden jatkuvaan kasvuun vaimean markkinan sijaan. Vaihtoehtoja on tuolloin kaksi: joko pienet autot jätetään valmistamatta kokonaan tai niiden hintaan kaadetaan useampi tuhat euroa päästösakkoja. Hintaherkässä segmentissä vaihtoehdot ovat käytännössä identtiset.

Valona tunnelissa on kuitenkin sähköautojen verkkaisen hintakehityksen saapuminen budjettiluokkaan. Swiftin taisteluparina Vuoden Autoksi Suomessa on Citroën (ë-)C3, joka You-varustelulla jää 25 290 euroon sähköisenä, 21 389 euroon bensiinimoottorilla. Karsittu varustelu saa jopa Swiftin tuntumaan ylelliseltä, mutta voimalinjojen vaihtoehdot ja halvat sähkökilometrit sopivat autoluokkaan todella hyvin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat