4.4.2022

Uusi Kia Niro – Loikka sähköisempään suuntaan

Kia sähköistää automallejaan vauhdilla ja pian myyntiin tulevasta Nirosta on tarjolla vain sähköistettyjä malleja. Pelkällä fossiilisella polttoaineella kulkevaa versiota ei enää valmisteta.

Niro on valmistajalleen Kialle selkeästi tärkeä automalli. Lanseeraustapahtumaan Frankfurtin pääkonttorille on marssitettu suuri joukko arvovaltaisia porukkaa, jotka ovat selvästi innoissaan uudesta malliversiosta.

Crossover-malli Niro on suuri askel kohti Kian entistä sähköisempää tulevaisuutta. Kun tavoitteena siintää polttomoottoreiden valmistuksen lakkauttaminen vuoteen 2035 mennessä, on selvää, että nämä askelmerkit ovat läsnä myös Niron kohdalla.

Sähköistymiskehityksen myötä tilanne on ensimmäistä kertaa Niron kohdalla se, että mallista ei tule tarjolle pelkällä polttomoottorilla kulkevaa mallia. Kian Euroopan tuotepäällikkö Sjoerd Knipping sanoo pelkkien polttomoottorien olevan pian ”jääkautta ja taakse jäänyttä maailmaa”.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

HEV, PHEV ja EV

Kevyimmillään Niron sähköistyminen tarkoittaa hybridiversio HEV:ta. Se on 1,6-litraisella bensiinimoottorilla varustettu hybridimalli. HEV:in polttomoottorin ja 32 kW sähkömoottorin yhteisteho on 141 hevosvoimaa ja vaihteistona toimii kaksoiskytkimellinen automaatti.

Hieman pidemmälle menee Niro PHEV, joka on ladattava hybridi. Sähkö- ja polttomoottorin yhteisteho on 183 hevosvoimaa. 11,1 kWh ajoakulla varustetun ladattavan hybridin sähköinen toimintamatka on 65 kilometriä.

Poikkeuksellista ladattavassa hybridissä on valmistajan ensimmäisenä PHEV-mallina akun lämmitysjärjestelmä. Sen ansiosta sähköinen toimintamatka pystytään säilyttämään myös kylmemmällä ilmalla.

Pisimmälle sähköistyksen vie Niro EV, joka uuden mallin myötä vaihtaa nimensä e-Nirosta EV:ksi. Voimalinja on täysin sähköinen ja moottori tuottaa 150 kW (204 hv) ja 255 Nm. Näillä tehoilla 0–100 km/h -lukemaksi muodostuu 7,8 sekuntia.

Sähkö-Niron tapauksessakin on kiinnitetty huomiota akun lämmitykseen ja navigaattoria käytettäessä Kia lämmittää akun optimaaliseksi ennen latauspisteelle saapumista. Tämä luonnollisesti nopeuttaa latausta. 63,8 kWh akku latautuu CSS-laturilla 10–80% 43 minuutissa. WLTP:n mukainen toimintamatka on 463 kilometriä.

Sähköisen voimanlinjan lisäksi Kia on kiinnittänyt erityistä huomiota ympäristöasioihin valmistusprosessissa. Nahkapenkit ovat vegaanista nahkaa ja eläinperäiset tuotteet on korvattu eukapyptuspuusta saatavalla materiaalilla. Materiaali muistuttaa erehdyttävästi oikeaa nahkaa.

Ohjaamon materiaaleista 75% on kierrätysmateriaalia ja uuden elämän ovat saaneet niin kierrätetyt tapetit kuin muovipullotkin. Kia ottaa hiilineutraaliuden tosissaan.

Paremmat sisätilat

Ulkomuoto noudattelee osin samoja muotoilullisia trendejä kuin muukin mallisto. Niron korissa saattaa nähdä elementtejä niin EV6:sta, Sportagesta kuin muistakin tuoreemmista malleista. Samasta puusta sitä ei kuitenkaan ole veistetty.

Yksi leimallisimmista piirteistä ovat C-pilarin takana olevat kotelot, jotka varmasti jakavat mielipiteet. Niillä oman Nironsa saa viimeisteltyä omakseen, sillä värejä on saatavilla useita. Kotelot eivät ole pelkästään koristeena, vaan niillä on aerodynamiikkaa parantava vaikutus.

Koeistumisen perusteella voidaan todeta, että sisätiloissa tehdyt ratkaisut tuovat autoon mukavasti lisää tilaa. Etuistuimet ovat aiempaa ohuemmat, minkä vuoksi takamatkustajille jää enemmän jalkatilaa.

Uudistus on tehnyt Nirolle hyvää ja jo kylmät tyypit antavat kuvan siitä, kuinka ison harppauksen auto on ottanut ulkoisesti ja ohjaamonsa puolesta. Koeajo kertoo myöhemmin sen, miltä uusi malli tuntuu liikenteessä. Lähtökohdat ainakin ovat kunnossa.

Uuden Niron hinnat julkaistaan keväällä 2022 ja hybridimallit saapuvat Suomeen kesällä. Sähköversio EV:tä joudutaan odottamaan hieman pidemmälle syksyyn.

Teksti, kuvat ja video: Tuomas Rajala Videon kuvaus: Christian Overkamp

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat