29.3.2021

Uusi Subaru Outback Eurooppaan – pahempien paikkojen peli

Subaru Outback 2021

Uusi Subaru Outback saadaan Eurooppaan vielä tämän kevään aikana. Tämä on ilouutinen monelle merkin vannoutuneelle kannattajalle.

Uusi Subaru Outback on julkistettu ja saadaan Eurooppaan kevään aikana. Subaru Europe kertoo auton ilmestyvän lasipytinkeihin huhtikuusta eteenpäin ja Suomessa maahantuoja mainitsee sivuillaan ensiesittelyn tapahtuvan 8. toukokuuta.

Ensimmäinen Outback esiteltiin vuonna 1995 ja se on siitä lähtien ollut unohdettu ja rakastettu. Mallin myyntiosuus on Euroopassa varsin pieni moneen tavalliseen farmariin verrattuna, mutta se on suosittu haastavilla alueille esimerkiksi Alppien ympäristössä tai muuten vaikeakulkuisilla alueilla. Omistajat tuntuvat usein olevan kovasti kiintyneitä omiin yksilöihinsä.

Tietyllä tapaa Outbackia voidaan ajatella jonkinlaisena crossoverin edelläkävijänä, mutta tämä on ehkä hieman kaukaa haettua. Se kuitenkin yhdistelee perinteisen farmarin ja SUV-korin hyviä puolia yhteen pakettiin.

Vuosien varrella Outbackista on tullut Subarun lippulaivamalli ja tästä syystä sen nyt esiteltävä 6. sukupolvi on erityisen merkittävä. Valmistaja lupailee yhdistää turvallisuutta, mukavuutta, käytettävyyttä ja luotettavuutta yhteen pakettiin. Lisäksi uutuuden tulisi olla yhtä aikaa hauska – lyhyesti valmistaja väittää kaiken olevan aiempaa paremmin.

Subaru Outback 2021

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uusi Subaru Outback

Japanilaisvalmistajan mahdollisimman maasturimainen farmariauto haluaa olla turvallisin, tilavin, kyvykkäin ja silti hienostunein koskaan valmistettu Outback. Tähän tavoitteeseen tähdätään yhdistämällä jatkuva S-AWD-nelivetojärjestelmä, Subarun vastaiskumoottori sekä portaaton CVT-automaattivaihteisto.

Subarun 2,5-litraisessa bokserimoottorissa on yhä neljä sylinteriä, mutta puristussuhdetta on kasvatettu hiomalla noin 90 prosenttia moottorin osista. Moottorin tehoa ei kuitenkaan vielä paljastettu.

Subaru Outback 2021

Myös vaihteistoa on hienosäädetty ja se sisältää 8 pykälää perinteisen vaihteiston tuntumaa jäljitelläkseen. Hydraulipuolen muutoksilla on saavutettu peräti 22 prosenttia aiempaa pienempi tehohävikki. Nelivetojärjestelmän kerrotaan hallitsevan torque vectoring, eli voimanjako yksittäisille pyörille.

Nelivetojärjestelmän hyödyntämistä auttaa uutuuden 213 millimetrin maavara, sekä noin 20-asteen luokkaa olevat lähestymis- ja jättökulmat. Vetokykyä riittää jopa 2000 kilogrammaa.

Subaru Outback 2021

Korin ja alustan muutoksilla kerrotaan minimoidun mikrokarheuden ja värinöiden välittymistä kuljettajalle. Koria ja apurunkoja onkin jäykistetty noin 50 - 100 prosenttia kohteesta riippuen. Myös äänieristystä on parannettu ja edessä lasipinnoista löytyy ääntä eristävä kalvo.

Luonnollisesti korin kallistelua ei ole unohdettu ja tässä suhteessa parannuksen kerrotaan olevan 50 prosenttia. Samoihin ajettavuuteen liittyviin teemoihin luetellaan myös erinomainen suuntavakaus sekä aiempaa nopeampi ja lineaarisempi ohjausvaste. Myös Subaru seuraa tämän päivän trendejä ajotiloilla, jotka tunnetaan nimellä SI-Drive.

Subaru Outback 2021

Lisää tilaa ja käytettävyyttä

Tulevaisuus kehittyy ja kasvaa eikä Outback tee poikkeusta. Uutuus on edeltäjäänsä tilavampi, sillä tavaratilaa on 10 litraa lisää (522 litraa) ja lastausaukko on aiempaa suurempi. Takana on myös hieman lisää jalkatilaa.

Tavaratila on mahdollista avata käyttämällä kyynärpäätä takapään logon lähettyvillä, jonne on piilotettu anturi. Tavaratilan puolella on runsaasti verkkoja ja koukkuja. Kattokiskot ovat vakiovaruste.

Subaru Outback 2021

Kuudennessa sukupolvessa Outback tarjoaa vakiovarusteena 11,6-tuumaisen kosketusnäytön tietoviihdejärjestelmän hallintaan, joka tukee myös Android Auton ja Apple CarPlayn tuoreita versioita. Samaa kautta on mahdollista valita X-Mode eli käskyttää ajonvakautusjärjestelmää toimimaan haastavissa olosuhteissa kuten lumessa ja mudassa.

Pienelle joukolle toukokuun ensiesittely tulee olemaan erittäin merkittävä, mutta ehkä useamman kannattaisi tiedostaa Outbackin olemassaolo.

Kuvat ja lähde: Subaru

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat