25.12.2024

Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi

Kuva Mercedes-Benz

Pyhä Istuin uusi alkavan riemuvuoden kunniaksi maailmankuulun paavimobiilin, joka on nyt ensi kertaa sähköinen.

Paavi Fransiskus I ylläpitää samanaikaisesti roolia koko maailmanlaajuisen Katolisen kirkon johtajana, Rooman piispana ja lisäksi maailman pienimmän itsenäisen valtion päämiehenä. Monissa asioissa Vatikaanivaltio on kokoistaan valtavan paljon suurempi, ja esimerkiksi tänään, joulupäivänä, paavin perinteistä Urbi et Orbi -siunausta kuunteli Pietarinkirkon aukiolla noin sata kertaa Vatikaanivaltion väkilukua vastaava määrä ihmisiä sekä lisäksi sadat miljoonat ihmiset ympäri maailmaa tiedotusvälineiden kautta.

Usein paavi niin sanotusti jalkautuu myös kansan pariin Pietarinkirkon aukiolle ihmisiä tervehtimään ja siunaamaan. Niitä hetkiä varten olemassa on aivan erityinen kulkuneuvo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mercedes-Benz on paavimobiilin hovitoimittaja

Nykyinen, vuodesta 2013 Pyhää Istuinta hallinnut paavi Fransiskus on tunnettu ylenpalttisuuden vastustamisesta toiminnassaan, ja esimerkiksi tavallisilla automatkoilla ei ole enää hänen aikanaan käytetty edustusautoja, vaan esimerkiksi Ford Focusta ja Fiat 500L:ää. Argentiinalaissyntyinen paavi on lisäksi itse ajanut Vatikaanivaltion sisällä erään italialaisen papin lahjoittamalla vanhalla Renault 4:llä.

Erikoistilanteet ovat kuitenkin erikoistilanteita, ja silloin kuvaan astuu paavimobiili. Se on arvokkaan ja täysin spesiaalin näköinen auto, joka on varta vasten suunniteltu paavin jalkautumiseen kansan pariin. Valtiovierailuille usein tehdään oma paavimobiili, missä roolissa on nähty jos jonkinlaista autoa Dacia Dusterista Toyota Miraihin ja Jeep Wrangleriin.

Aivan paavillisen autolaivueen kruununjalokivi on kuitenkin paavimobiili, jota käytetään Pietarinkirkon aukiolla. Sen on jo kaukaa Johannes Paavali II:n ajoista lähtien toimittanut Mercedes-Benz, ja se on perustunut G-sarjan maasturiin.

Mercedes-Benz on toimittanut autoja Vatikaaniin jo vuodesta 1930 lähtien. Ensimmäinen niistä oli paavi Pius XI:lle toimitettu Nürburg 460 Pullman 94 vuoden takaa. Mercedes-Benz 300 Landaulet oli puolestaan Johannes XXIII:n virka-auto 1960-luvulla, ennen kuin Paavali VI pisti paremmaksi 600 Pullman Landauletilla ja 300 SEL Landauletilla.

G-sarjalaisten aikakausi käynnistyi 1980-luvulla, ja väistyvä yksilö, 463-sarjan G 500, on vuodelta 2002, ja se ehti kuljettaa kolmea paavia, Johannes Paavali II:n lisäksi Benediktus XVI:tä sekä Fransiskusta. Se saa nyt seuraajan, jonka käyttövoima poikkeaa edeltäjistään täysin.

Väistyvä paavimobiili päätyy mahdollisesti johonkin museoon. Entisiä paavillisia Mersuja on esillä sekä Mercedes-Benzin omassa museossa Saksan Stuttgartissa että Vatikaanin ikiomassa auto- ja hevosvaunumuseossa Vatikaanin museoiden yhteydessä.

Paavillinen G 580 oli vuoden mittainen projekti

Uuden sukupolven paavimobiiliksi on siis valikoitunut tämän vuoden uutuus, väkevän tehokas Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology, niin kuin komeuden koko nimi tunnetusti kuuluu. Paavillisen, täyssähköisen Geländewagenin tekeminen on aloitettu jo ennen auton julkistusta, sillä siihen kului aikaa kokonainen vuosi.

Auton rakentamisesta vastasi kolmen tiimin kokonaisuus, kolmessa eri kaupungissa ja kolmessa eri maassa.

G-sarjan Mercedeksen valmistuspaikassa Itävallan Grazissa on luonnollisesti valmistettu auton perusta, ja tätä paavillista käyttötarkoitusta varten säädetty sen neljä sähkömoottoria niin, että auto on parhaimmillaan kävelyvauhdissa, jolla sitä tavallisesti liikutetaan.

Saksan Sindelfingenissä, joka tunnetaan S-sarjan Mercedeksen kotina, on puolestaan käsin valmistettu paavimobiilin hyvin paljon tavallisesta G-sarjalaisesta poikkeavat elementit. Paavimobiili poikkeaa kaupasta saatavasta G 580:sta ylivoimaisesti eniten B-pilarin takapuolella. Sinne, ikään kuin lavalle, on rakennettu huomattavan korkealla sijaitseva paavin istuin. Lavalla on myös kaksi muuta istuinta alempana. Lisäksi siellä on kaiteet ja punainen matto. Sateen sattuessa auton päälle voidaan asentaa korkea kate.

Kolmantena Roomaan tukeutunut tiimi koordinoi koko projektia.

Paavi kutsui kaikki auton suunnitteluun ja rakentamiseen osallistuneet henkilökohtaisesti vierailulle Vatikaaniin. Uusi auto otetaan käyttöön heti ensi vuonna, kun koittaa paavi Johannes Paavali II:n aikoinaan julistama riemuvuosi.

Toimintamatkasta se ei jää kiinni

Sähköautoja ei vielä ole monellakaan valtionpäämiehellä virka-autona, todennäköisesti johtuen toimintamatkaan ja lataukseen liittyvistä epävarmuustekijöistä. Tässä tehtävässä täyssähköisyydestä ei liene mitään muuta kuin hyötyä.

Itse asiassa, jos tuijotetaan teoreettisesti Mercedes-Benz G 580:n WLTP-toimintamatkaa, joka on 473 kilometriä, voidaan laskea kuinka monta kertaa autolla pääsisi yhdellä latauksella "Vatikaanivaltion ympäri".

Yhdysvaltain keskustiedustelupalvelu CIA:n listauksen mukaan Vatikaanivaltion tieverkon laajuus on 9 kilometriä eli yksi akullinen riittäisi tämän laskentatavan mukaan karkeasti 52 kertaan Vatikaanin koko tieverkon läpi.

Lähde: Mercedes-Benz

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat