18.8.2018 Ajoneuvot Valtteri Bottas: ”Suomen Grand Prix olisi älyttömän hieno juttu” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tämän hetken nopeimmassa F1-tallissa ajava suomalaiskuski nauttii kesälomasta kotimaisemissaan. Valtteri Bottas Duathlon -kisan jälkeen katse kääntyy kohti syksyn GP-ratoja – fanien ohella myös mies itse janoaa voittoa enemmän kuin koskaan. Maailmantähdillä on eronsa. Samaan aikaan kun Kimi Räikkönen esiintyy elämänkertakirjansa julkistamistilaisuudessa Helsingin keskustassa ja lööpit huutavat teoksen ympärillä hulluna, Suomen toinen formula 1 -kuljettaja valmistautuu Nastolan Pajulahdessa sunnuntaina järjestettävään Valtteri Bottas Duathlon -urheilutapahtumaansa.Siinä missä Kimi oli edellispäivänä tyypillinen oma itsensä, etäisen harvapuheinen mutta silti hyvin kuuluisuudestaan tietoinen, Valtteri Bottas antaa heti median eteen saapuessaan huomattavasti helpommin lähestyttävän vaikutelman.Vaikka F1-kuskin kalenteri on ladattu täyteen tapahtumia, olemus on kiireettömän kohtelias, ilme ystävällinen ja hymy herkässä. Nyt on kyseessä hänen oma tilaisuutensa, joten Mercedeksen F1-tiimin vetimetkin on voitu jättää vaatekaappiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDuathloniinkin tosissaanEi Bottaskaan silti mikään tavallinen tallaaja ole, kaukana siitä. Tänä viikonloppuna hänen – ja samaan duathlon-kisaan osallistuvan Mika Häkkisen – perässä Nastolaan saapuvat suomalaismedioiden ohella muun muassa CNN, BBC ja F1 Racing -lehti.Jälleen kerran: meikäläisiltä tuntuu helposti unohtuvan, miten kuuluisista urheilijoista onkaan kyse.Duathloniin, joka koostuu viiden kilometrin juoksusta, 20 kilometrin maastopyöräilystä ja vielä siihen päälle kolmen kilometrin juoksusta, Bottas lähtee yllättävänkin tosissaan. Viime vuonna hän ylsi sijalle 11, ja nyt olisi tarkoitus petrata.– Oma valmistautuminen on mennyt kyllä hyvin. Aina kun on ollut mahdollista, olen harjoitellut duathlonia silmällä pitäen ja koettanut panostaa pyöräilyyn vähän enemmän, kun se oli viime vuonna heikompi osuus, Bottas juttelee avoimesti.Varsinainen ammatti asettuu kuitenkin aina paalupaikalle.– Totta kai tämän vuoden F1-kisakalenteri on ollut kiireisin ikinä, ja kun siihen lisätään kaikki edustuskeikat päälle, niin treenaaminen on välillä jäänyt vähän vähemmälle. Asiat pitää kuitenkin priorisoida ja varmistaa, että olen F1-kisoissa terveenä.Loma tehnyt hyvääF1-sirkus on heinä–elokuussa viettänyt kuukauden taukoa hektisen alkukauden jälkeen. Bottakselle kesäloma kotikonnuilla Nastolassa on ollut tervetullut.– Tänään tulee täyteen kaksi viikkoa, kun ei ole ollut yhtään ohjelmaa mihinkään suuntaan. Olen ollut Suomessa ja 90 prosenttia ajasta mökillä, ja kisaputken on pystynyt hyvin katkaisemaan, Bottas iloitsee.Ennen kesätaukoa formula ykkösissä vedettiin Euroopan-turnee varsinaisella pikakelauksella: kuuden viikon aikana viisi kilpailua.– Se oli aika kova setti. Kun on sellainen vauhti päällä, ei välttämättä huomaa, että tarvitsee taukoa. Kun sitten pääsee lepäämään, niin se tekee kyllä hyvää.Syksyllä uusi kausiBottas ajaa nyt toista kauttaan Mercedes-tallissa, joka on voittanut sekä kuljettajien että valmistajien maailmanmestaruudet neljänä edellisvuonna peräkkäin.Suomalaisen suorituskyky on viime kaudesta kehittynyt selvästi. Taival on silti ollut takkuinen – kirvelevimpänä on jäänyt mieleen Azerbaizanissa ajetun Bakun GP:n rengasrikko kaksi kierrosta ennen maalia, mikä varasti johtoasemassa olleen Bottaksen varmalta näyttäneen kauden avausvoiton.Niinpä Bottas on tällä hetkellä MM-pisteissä neljäntenä, reilun matkan päässä sarjaa johtavasta tallikaveri Lewis Hamiltonista. Väliin mahtuvat vielä molemmat Ferrari-kuljettajat, Sebastian Vettel sekä maanmies Räikkönen.– Nyt on takana tuloksellisesti rankka ensimmäinen puolisko, ja aika paljon oli vastoinkäymisiä. Odotan innolla toista puoliskoa, johon lähdetään avoimin mielin ja turhia miettimättä. Jatketaan sitä työtä mitä on tähänkin asti tehty, ja uskon, että kyllä sieltä vielä hyvä tulee.Eli tästä alkaa ikään kuin henkisesti uusi kausi?– Kyllä, näin voisi ajatella.Myöskään Räikkönen ei ole vielä tällä kaudella saavuttanut yhtään ykköstilaa. Kun Bottakselle heittää, että nyt tarvitaan sitä suomalaisvoittoa ihan oikeasti, vastaus tulee viiveettä.– Olen siitä ihan samaa mieltä, hän huikkaa – edelleen hymyn siivittämänä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomen GP mielessäHaastattelujen lomassa Bottas siirtyy ulos aurinkoiseen ilmaan valokuvien ottamista varten. Olemme siis Valtterin kotipaikassa Nastolassa, kauniin järvimaiseman äärellä. Tästä on vain reilut 30 kilometriä parhaillaan rakenteilla olevaan Kymiring-moottoriurheilukeskukseen.Kymiring täyttää valmistuessaan paitsi MotoGP-, myös F1-standardit muun muassa turvallisuusluokitusten osalta, ja esimerkiksi takasuoralla on enemmän mittaa kuin monilla maailmanluokan radoilla nykyään.Julkisuudessa onkin väläytelty, että formula ykköset nykyään omistava Liberty Media olisi halukas järjestämään F1-kisan Suomessa. Esimerkiksi rahoituksen osalta asia olisi nyt aiempaa mutkattomampi.Huipputiimissä ajava Valtteri Bottas on luonnollisesti yksi vaikutusvaltaisimmista suomalaisen moottoriurheilun lähettiläistä maailmalla.Kun asia tulee puheeksi, aiotko ajaa Suomen GP:tä omalta osaltasi eteenpäin, vaikka et olekaan tuossa bisneksessä varsinaisesti mukana? Saattaisit kuitenkin itsekin ehtiä ajourasi aikana osallistumaan kotikilpailuun…– Aika usein kysytään mikä olisi sellainen maa, missä haluaisin kisata. Minulle se on totta kai Suomi. Olen ihan varma, että täällä olisi katsomot aivan täynnä, onhan Suomessa niin paljon moottoriurheilufaneja. Olisihan se tietysti ihan älyttömän hienoa.Bottas toki tiedostaa, että ihan tuosta vain ei Suomen Grand Prix toteudu, vaikka kaikki prosessissa sujuisi kuten pitääkin.– Totta kai se on vielä aika kaukana. Siihen on kuitenkin nyt mahdollisuudet ja jos jotenkin pystyn siinä auttamaan, niin totta kai teen niin. Päättäjillekin voin mielelläni mennä sanomaan, että hei, miten olisi Suomen GP?Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa