29.12.2021 Liikenne Vedyn voimalla: ”Merkittävä rooli erityisesti 2030-luvulta alkaen” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallion mukaan haasteena on vedyn jakeluverkosto. ”Tässä tarvitaan valtion ja EU:n porkkanarahaa.” Liikenne sähköistyy, mutta mikä rooli vetyautoilla voisi olla yksityisautoilussa? Mitä vetytankkausverkoston rakentaminen vaatii?Asiantuntijoiden näkemyksiä polttoteknologiasta kerrotaan neljän artikkelin voimin. Tässä artikkelissa vetyautoilusta kertoo Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.Autotuojat ja -teollisuus ry on valmistajien valtuuttamien uusien autojen maahantuontiyritysten ja autoteollisuuden yhdistys, joka välittää ajantasaista tietoa autoalasta medialle ja lainsäätäjille ja on mukana lainvalmistelussa. Tärkeimpiä teemoja ovat ajoneuvoja koskeva lainsäädäntö, tieliikenteen verotus, liikenneturvallisuus ja tieliikenteen ympäristöasiat.Kuinka tärkeä rooli vetyautoilla on liikenteen päästöjen vähentämisessä?– Erityisesti 2030-luvulta alkaen merkittävä rooli. Polttokennoauto on paikallisilta päästöiltään nollapäästöinen. Myös elinkaaripäästöiltään, mikäli vety on tuotettu uusiutuvalla energialla. Polttokennoautoja on markkinoilla tällä hetkellä muutamalla valmistajalla niin henkilö- kuin kuorma-autopuolella. Erityisesti kuorma-autoissa ns. pitkiin ja raskaisiin ”vetoihin” vety soveltuu akkusähköautoa paremmin.Mitkä ovat keskeisimmät edistysaskeleet, jota tarvitaan, jotta vetyautoilu voisi yleistyä Euroopassa ja eritoten Suomessa?– Jakeluverkosto. Tässä tarvitaan valtion ja EU:n porkkanarahaa. Yhden vetyjakeluaseman perustaminen maksaa noin 700 000–800 000 euroa. Yksityinen sektori toki suurimman vastuun jakeluasemien perustamiskustannuksista tulee kantamaan, mutta alussa julkista porkkanaa tarvitaan. Muna–kana-ilmiö on pahempi, kuin sähköautoilla 10–15 vuotta sitten. Silloin kuitenkin sähköautoa saattoi ladata heikoimmillaankin hidaslatauksella vaikkapa kotona.– Polttokennoautolla taasen ei voi ajaa laisinkaan, ellei tankkausasemia ole. Onneksi ensimmäiset vetyjakeluasemat saattavat nousta Suomeen jo 2023. Toinen polttokennoautoistumista edistävä toimenpide on sallia sähköautojen hankintakannustimet myös polttokennoautoille – kuten hallitus on esityksissään hienosti tehnytkin.Kuinka lähellä tai kaukana on aika, että vetyautoilu on aito vaihtoehto kotitaloudelle?– Nyt markkinoilla olevat polttokennoautomallit maksavat noin 70 000 euroa eli suunnilleen saman verran kuin vastaavan kokoinen täyssähköauto. Polttokennoteknologian hinta laskee siinä vaiheessa, kun niin kysyntä alkaa kasvamaan. Eli hiukan sama muna–kana-ilmiö kuin täyssähköautoissa. Lisäksi niin kotitalouden kuin kuljetusyrittäjän näkökulmasta vedyn tankkausasemat tulee olla helposti saavutettavissa, ts. jakeluverkoston riittävä tiheys esimerkiksi vähintään yksi per suuri kaupunki/keskimäärin 150 km välein vuoteen 2030 mennessä.– Lisäksi vedyn hinnan (€/100 km) on oltava kilpailukykyistä fossiilisiin bensiiniin ja dieseliin nähden. Tällä hetkellä esimerkiksi Saksassa ajetun 100 km hinnaksi polttokennoautolla muodostuu noin 9 euroa, bensiiniautolla n.oin13 euroa ja akkusähköautolla noin 3,5 euroa.Millaisia kuluttajilla suunnattuja hankintatukia tai muita kannustimia tarvitaan, jotta tulevaisuudessa tavallisella kotitaloudella olisi mahdollista valita vetyauto arkiautokseen?– Autovero poistui polttokenno- ja akkusähköautoilta (= kaikilta 0-päästöisiltä). Mikäli kansalaisia halutaan kannustaa siirtymään vetyautoiluun jossain vaiheessa, oli autoveron poisto näiltä autoilta vähintä mitä tulikin tehdä. Muutoin valmistuskustannukseltaan kymmeniä tuhansia euroja polttomoottoriautoja kalliimmat polttokennoautot olisivat vieläkin hankalammin kuluttajan saavutettavissa.– Polttokenno- ja täyssähköauton hankintakannustinta tulisi nostaa nykyisestä 2 000 eurosta 7 000 euroon, jotta hintaeroa vastaavan kokoiseen polttomoottoriautoon saataisiin kavennettua tuntuvasti ja siten kysyntää siirrettyä merkittävästi näihin vaihtoehtoisiin käyttövoimiin. Jotta sähkö- tai vetyauto voi joskus olla edullisemmin käytettyjen markkinoilla saatavilla, pitää jonkun se uutena ostaa.– Ensi vuoden alusta alkavaa uutta neljän vuoden hankintatukikautta koskevassa lakiluonnoksessa ehdotetaan polttokennopakettiautoille painosta ja akselivälistä riippuen 2 000–6 000 euron hankintatukea ja suurimmillaan 50 000 euron hankintatukea raskaille polttokennokuorma-autoille. On hyvä tiedostaa, että polttokennokuorma-auto maksaa noin kolme kertaa enemmän, kuin dieselrekkaveturi, joka maksaa noin 80 000–110 000 euroa.Tulisiko mahdollisten hankintakannustimien tai verohelpotusten olla teknologianeutraaleja?– Ilman muuta. Tavoitteena on päästöttömyys, ei tietty teknologia. Teknologianeutraalius pitää myös oven avoinna sille, että autoteollisuuden kannattaa tehdä t&k-panostuksia muihinkin kuin vain yhteen teknologiaan – esimerkiksi akkusähkön rinnalla kehittää polttokennoautoja tai synteettisiä polttoaineita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Arvio: vedyn tuotanto halpenee Asiantuntijat arvioivat vedyn tuotantokustannusten alenevan ratkaisevasti lähitulevaisuudessa tuotantomenetelmien kehittyessä. Toiset vedyn tuotantotavat ovat energiatehokkaita ja vähäpäästöisiä, toiset kuluttavat runsaasti energiaa ja tuottavat suuret päästöt. Vedyn voimalla liikkuvat ajoneuvot ovat tietty sitä ympäristöystävällisempiä, mitä luonnon kestokykyä säästävämmin käytettävä vety on tuotettu. Tuotantotapoja ovat seuraavat: Uusiutuva vety. Uusiutuvilla energianlähteillä, kuten aurinko-, tuuli- tai vesivoiman sähköenergian avulla elektrolyysillä tuotettu vety. Pyrolyysin avulla tuotettu vety. Tämän tuotantotavan sivutuotteena syntyy hiilimustaa. Fossiilinen vety. Fossiilisilla polttoaineilla kuten maakaasulla tuotettu vety, joka tuottaa hiilidioksidipäästöjä, joita voidaan vähentää hiilen talteenotolla ja varastoinnilla. Vedyn energiasisältö massayksikköä kohden on erittäin hyvä, lähes kolminkertainen bensiiniin ja dieselöljyyn verrattuna. Pienen tiheyden takia tilavuuteen suhteutettu energiatiheys on kuitenkin huono, tästä syystä vedyn varastoinnissa kaasumaisena on käytettävä korkeaa painetta. Kaasumaisena vety vaatii varastoitaessa 200–800 barin paineen, nestemäisessä muodossa -253 asteen pakkasen. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto, valmistajata:9:{i:0;s:6:"103972";i:1;s:5:"97387";i:2;s:5:"82069";i:3;s:5:"92923";i:4;s:5:"42998";i:5;s:5:"78540";i:6;s:6:"106654";i:7;s:6:"105546";i:8;s:6:"105538";} Lue lisää Kaikki artikkelit 31.8.2024 Autoilu Teiden kehno kunto – korjausvelka kasvaa tänäkin vuonna 50 miljoonalla eurolla 30.8.2024 Autoilu Autoliitto vaatii: pihien työsuhdeautojen veroetuutta tulisi jatkaa 30.8.2024 Uutinen Poliisi valvoo sähköpotkulautailua – jakanut jo satoja sakkoja ja liikennevirhemaksuja alkuviikon aikana 30.8.2024 Uutinen Kävi hirvikolari – tiedätkö kuinka toimia tien päällä? 27.8.2024 Uutinen Miten välttää hirvikolari? 26.8.2024 Liikenne Autoliitto muistuttaa: tähän aikaan vuodesta illat hämärtyvät nopeasti 22.8.2024 Autoilu Ilmastopaneeli: Jakeluvelvoitteen kasvattaminen ja sähköistymisen vauhdittaminen puolittavat liikenteen päästöt 21.8.2024 Uutinen Metsästyskausi alkoi – kuljeta asetta autossa oikein 20.8.2024 Autoilu Hallitus kurittaisi sähköautoilijoita – VATT kriittisenä aikeista korottaa veroja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta