17.2.2023 Ajoneuvot Vene 23: Brabuksen saksalais-suomalaiset meriohjukset – strategiset luvut 900 hv, 111 km/h, 700 000 euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz Groupin omistama Brabus on erityisen tunnettu superautotuningistaan. Brabus Marinen ja suomalaisen Axoparin yhteistyönä on kuitenkin syntynyt myös Shadow-supervenemallisto, joka yhdistää valmistajalleen tyypillisen ultimaattisesti luksuksen ja suorituskyvyn. Helsingin venemessuilla esillä on kolme mallia. Brabus on ollut venevalmistaja vasta verrattain lyhyen aikaa. Superveneiden tarina lähti käyntiin vuonna 2017, kun Brabus allekirjoitti sopimuksen strategisesta kumppanuudesta suomalaisen Axopar Boatsin kanssa. Brabus Marinen ja Axoparin konseptiin kuuluu lyhykäisyydessään se, että suomalaisvalmistaja toimittaa veneisiin rungot, jotka perustuvat sen omaan mallistoon. Brabus puolestaan jatkaa tästä eteenpäin, ja näin syntyy kerrassaan huippuveneitä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksilöllisellä otteellaBrabuksen Shadow-mallisto koostuu kolmesta eri runkomallista, joita tarjotaan vielä useammilla eri kansirakenteilla. Kevytrakenteisin Shadow 300 perustuu Axopar 25:n rungolle. 25 tarkoittaa veneen pituutta jaloissa, metreissä se on 8. Axopar 25 tuli itse asiassa jo esiteltyä sähköisenä mallina, jossa on muuten saman verran tehoa, kuin Brabus Shadow 300:ssa, 300 hevosvoimaa. Voimavaroista vastaa Brabuksen tapauksessa yksi Mercuryn perämoottori.1 800-kiloinen Shadow 300 on kätevä kuljettaa myös henkilöauton venetrailerilla.Shadow 300 on Brabus Marinen mittakaavassa vielä kesy, mutta veneen muista poikkeava, voimakas ilmiasu tuo hyvin esiin Brabuksen imagoa. Brändin asiakkaat arvostavat juuri tällaista yksilöllisyyttä. T-top -avoveneen kansikalusteiden verhoilut ovat aivan kirkkaanpunaiset, ja korostavat täten veneen harmaita ja mustia osia. Kokonaisuus huokuu urheilullisuutta, ja Mercury 300R V8 -moottorilla vene yltääkin 50 solmun eli 93 km/h nopeuteen.Shadow 500 -sarja edustaa mallistossa keskikokoa, ja perustuu Axopar 28 -mallille eli pituutta on noin 9- ja leveyttä 3 metriä. Shadow 500:stä on saatavilla erilaisia malliversioita, mukaan lukien kabiinilla varustettu, jollainen on esillä myös Helsingissä. Aktiviteetit Shadow 500:llä voivat olla mitä tahansa auringonoton ja urheilukalastuksen välillä. Kompakti koko mahdollistaa ajon paikkoihin, joihin monilla saman hintaluokan luksusjahdeilla ei ole asiaa. 2 800 kilon omapainolla voi vielä olla asiaa jopa henkilöauton vetämään traileriin, ainakin jos veturina on 3,5 tonniin kykenevä maasturi. Ja mikäli sellaista ei veneen omistajalla jostain syystä ennestään ole, sen hankinta ei liene mikään ongelma.Brabus-veneiden viimeistely on käsityötä, ja materiaalit hintalapun mukaisia. Kansilla Brabus-ote näkyy laajalti värivalinnoissa, tikkauskuoseissa sekä hiilikuitu- ja alumiiniosissa. Ruorin taustalta löytyvät 12 tuuman monitoiminäytöt, jotka on upotettu hiilikuituiseen kojetauluun.Shadow 500 kulkee kahdella 250 hevosvoiman Mercury XS Pro V8 FourStroke -perämoottorilla, jotka siis yhdessä mahdollistavat mallimerkinnän mukaisen 500 hevosvoiman tehon, joilla vene ylittää 50 solmun nopeuden.Shadow 900Ravintoketjun huipulta löytyy 38 jalan Shadow 900, joka on myös saatavilla sekä avomallisena että kabiinilla varustettuna. Shadow 900:n perustana on Axopar 37 -sarja, jonka alkaen-hinta on 113 000 euroa. Jotain on siis Brabuksen pajalla tehty, jotta Shadow 900:n hintalappuun on voitu kirjailla noin 700 000 euron lähtöhinta, joka hyvin varustettuna nousee ainakin 850 tonniin.Iso osa hinnasta on tietysti selitettävissä huimalla viimeistelyn sekä materiaalien laadulla. Esimerkiksi Shadow 900 Black Ops Signature Editionin valmistuksessa yksin veneen kylkiä kiillotetaan kuusi viikkoa, ja koko ajan käsityönä.Shadow 900 on reilun 11 metrin pituinen, 4 500-kiloinen, ottaa maksimissaan 12 matkustajaa ja lisäksi etukannen alla on mukavuuksia, kuten yöpymistilat kahdelle. Kolmesta koosta suurin vene on myös kaikkein tehokkain, ja yksi ulottuvuus siinä on hurja suorituskyky.Shadow 900:ssä on nimensä mukaisesti käytettävissä 900 hevosvoiman edestä tehoa. Se muoodostetaan kahdella 4,6-litraisella,450 hevosvoiman Mercury 450R V8-moottorilla. Kabiiniversio yltää tällä voimapaketilla 55 solmun eli 102 km/h nopeuteen, kun taas avomallit kykenevät 60 solmun (111 km/h) ylitykseen. Axoparin hydrodynaamisesti etevä "sharp entry" -runko mahdollistaa suuren nopeuden suhteellisen taloudellisesti.Jotta tupla-V8 ei kuitenkaan imisi tankkia aivan heti tyhjäksi, mahtuu veneeseen mukavat 730 litraa polttoainetta. 40 solmun eli noin 75 km/h matkanopeudella polttoaineen kulutus on noin 150 litraa tunnissa.Vene 23 -messuilla on esillä Shadow 900 Stealth Green Signature Edition -erikoismallina, XC Cross Cabin -kansityypillä. Stealth Green yhdistää huviveneissä eksoottisen vihreän mattamustiin grafiikoihin.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Brabus Marine, Axopar Boats, Eyachts.com.au, Boating Magazine Kuvat: Benjamin Helander, Brabus Marine/Axopar Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 11.4.2025 Laivat Baltic Princess palasi liikenteeseen – olimme mukana risteilyllä 10.4.2025 Laivat Tallinkilta odottamattoman nopea muuvi: Star I myytiin pois vain kahden kuukauden komennuksen jälkeen – ajaa huomenna viimeisen vuoronsa Tallinkille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin