15.2.2023 Ajoneuvot Vene 23 ja kolme hyvin erilaista sähkövenettä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköinen veneily on ilmiönä vasta lapsenkengissä, mutta venemessuilta löytyi sopivasti kolme suunnilleen samankokoista, ja silti hyvin erilaista esimerkkiä sähköllä kulkevasta huviveneestä. Paperilla vertailtavana ovat kantosiivillä kulkeva Candela C-8, leppoisa Primeur 700 Tender sekä vesipeto Axopar 25. Sähköveneeseen liittyvät samat haasteet kuin vaikkapa sähköautoon, ja jos mahdollista, vieläkin korostetummin. Sähkövene ei tee kilowattitunneista kilometrejä samalla tavalla, kuin sähköauto, minkä todistaa Candela C-8. Täyssähköisessä ruotsalaisuutuudessa on Polestar 2 -sähköauton akusto, mutta toimintamatkaa vain hieman yli sata kilometriä.Sähköveneelle hieman yli sata kilometriä on silti huiman paljon. Kuten veneen aiemmin esitelleessä artikkelissa kävi ilmi, Candela C-8 hyödyntää tietokoneohjattuja kantosiipiä minimoidakseen veden vastuksen, ja pystyykin saavuttamaan melko huomattavalla kulkunopeudella valmistajansa mukaan jopa 80 prosenttia verrokkisähköveneitä paremman energiatehokkuuden.Paras nopeus on 22 solmua, jolloin toimintamatkaa riittää 57 meripeninkulmaa, kuivan maan yksiköillä vastaavasti 40 km/h vauhdissa 105 kilometriä. Kantosiipiensä ansiosta C-8 on myös poikkeuksellisen hiljainen plaanaaviin pikaveneisiin verrattuna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPrimeur 700 Tender rauhalliseen menoonEsimerkki numero kaksi ei ole syntynyt sähköveneeksi, mutta maahantuoja Tapimer Oy on muokannut siitä myös tämän täyssähköisen version. Puolassa valmistettava 700 Tender on tyypiltään hyvin perinteikäs avofiskari, jollaiset olivat tyypillisesti ennen vanhaan mahonkisia. Huviveneen lisäksi tällaista venettä voidaan pitää myös yhteysveneenä, jos liikutaan esimerkiksi saaresta mantereelle.Sähköversiossa on kannen alle sijoitettu Bell Marinen 20 kilowatin sähkömoottori, jonka 123 newtonmetrin vääntömomentti vastaa valmistajan mukaan 45 hevosvoiman meridieselmoottoria. Veneen laskettu runkonopeus on 5,8 solmua eli karkeasti 10 kilometriä tunnissa. Vauhti ei päätä huimaa, mutta sehän ei tässä venetyypissä tarkoitus olekaan. Avofiskarit on tarkoitettu rauhalliseen menoon, jossa veneilystä nautiskellaan.Virtalähteenä veneessä on 4 kappaletta 400 ampeeritunnin akkuja, yhteiskapasiteetiltaan 20 kilowattituntia. Tätä voidaan verrata Polestar 2:n akustoon, joka on 78-kilowattituntinen. Primeurille ilmoitetaan toiminta-ajaksi 5 - 6 tuntia mainitulla 5,8 solmun nopeudella. Tällä perusteella sähköiseksi toimintamatkaksi voisi laskea 50 - 60 kilometriä. Akkua voi ladata myös 1,8 kilowatin aggregaatilla. Tyhjästä täyteen akut latautuvat noin 8 - 10 tunnissa.Primeurissa sähkömoottorin huoltokohteet ovat hyvin esillä - ja niitähän on vähemmän kuin polttomoottorissa.Vene on hieman vajaat 7 metriä pitkä ja painaa 1 300 kiloa. Päiväveneestä löytyy mukava U:n muotoinen sohva, josta saa tyynyineen tarvittaessa myös vuoteen. Penkkien alla on hyvät säilytystilat ja veneestä löytyy integroitu uimataso. Lisävarusteluettelo pitää sisällään muun muassa pöydän, jääkaapin, sivukeulapotkurin sekä täyden kuomun.Axopar 25 kyltymättömään vauhdinnälkään - ja mukavuuksiinJos Candela otti hyödyn irti kantosiivistään ja Primeur rauhallisuudestaan sekä keveydestään, Axopar lataa kaiken täyteen.Suomalainen venevalmistaja Axopar on lyöttäytynyt yhteen norjalaisen sähköisten venemoottoreiden valmistajan Evoyn kanssa uutta sähkövenettä varten. Toisin kuin Candelassa ja Primeurissa, Axoparissa on perämoottori. Se ei kuitenkaan ole mikä tahansa perämoottori, vaan maailman ensimmäinen 300-hevosvoimainen sähköperämoottori. Evoy Storm on tällä hetkellä norjalaisvalmistajan tehokkain sähköperämoottori. 300 hevosvoiman eli 225 kilowatin lisäksi Storm tuottaa 550 newtonmetrin vääntömomentin. Moottori painaa 270 kiloa, eli lähes kilolleen saman verran, kuin Mercuryn 300-hevosvoimainen dieselperämoottori 4,6-litraisella V8:lla.Evoy Stormiin yhdistettynä 25 jalan Axopar T-topilla on melkoinen vesipeto. Prototyypillä on saavutettu koeajoissa jopa 50 solmun nopeus, mikä vastaa peräti noin 90 kilometriä tunnissa. Taloudellisemmalla mutta silti tuntuvalla 25 solmun nopeudella Axopar 25:lle lupaillaan 25 meripeninkulman eli noin 46 kilometrin toimintamatkaa. Sähkömoottori ottaa vastaan 800 voltin jännitettä. Virtalähteenä toimii kaksi Kreiselin 63 kilowattitunnin akkua, jotka voidaan ladata täyteen jopa tunnissa.Solakan veneen pituus on 8 metriä, ja päiväkannen alle mahtuu vielä monia mukavuuksia. Sieltä löytyvät yöpymismahdollisuudet, WC, suihku, lavuaari sekä jääkaappi.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: valmistajat, Kipparilehti, Powerboat.world Kuvat: Benjamin Helander, Jari Saarentaus, Axopar, Candela Lue lisää Kaikki artikkelit 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia – katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 9.6.2025 Autokauppa Kamux ja Saka kuluttaja-asiamiehen syyniin – Moottori kertoi autokaupan ongelmista jo viime syksynä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster